تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۹, دوشنبه

جلوگيری از حاملگی پس از مقاربت

خانمها به دنبال شک به عدم موفقيت روش تنظيم خانواده مورد استفاده و يا پس از مقاربت محافظت نشده ميتوانند از روشهای اورژانسی پيشگيری از بارداری استفاده کنند . متاسفانه بسياری از افراد به دليل عدم اطلاع از وجود چنين روشهايی، دچار حاملگی ناخواسته و عوارض ناشی از آن ميشوند.

=== پيشگيری از بارداری بعد از مقاربت از سال 1960 در امريکا انجام شده است. در ايالات متحده امريکا محصولات اختصاصی و رژيمهای دارويی تائيد شده ای به اين منظور وجود دارد. ميزان اثر بخشی پيشگيری از اين طريق حدود 75 تا 85 درصد است. هنگاميکه اين روشها طی 72 ساعت بعد از مقاربت استفاده شوند بسيار موثرتر خواهند بود.

=== پيشگيری از بارداری بعد از مقاربت (morning after pills) يک روش جلوگيری از بارداری است که ميتواند شانس حاملگی را به 1 تا 2 درصد کاهش دهد . استفاده از اين روشها ميزان سقط جنين در فاصله سالهای 1994 تا 2000 ميلادی در امريکا را حدودا" 43 درصد کاهش داده است.

شايعترين موارد استفاده از اين روش عبارتند از:

1- تجاوز جنسی

2- شکست روشهای ضد بارداری سدی مانند پارگی کاندوم

3- اطمينان از عدم موفقيت ساير روشهای جلوگيری از بارداری

روشها:

اداره نظارت بر دارو و غذا در امريکا FDA سه روش برای پيشگيری اورژانسی از بارداری را تاييد کرده است که عبارتند از رژيمهای: Yuzepe, plan B, Preven . در ايران با توجه به داروهای موجود ميتوان از يکی از روشهای زير استفاده کرد:

1- مصرف دو قرص ضد بارداری نوع HD باهم و تکرار آن 12 ساعت بعد.

2- مصرف دو قرص استروژن 1.25 ميلی گرمی هر 12 ساعت برای 5 روز.

3- مصرف دو دوز 600 ميلی گرمی دانازول به فاصله 12 ساعت.

همچنين در يک روش ديگر بجای استفاده از قرصهای فوق ميتوان حداکثر 5 روز بعد از مقاربت يک آی يو دی مسی در رحم جايگزين کرد.

=== در تمام اين روشها دوز اول دارو ظرف 72 ساعت بعد از مقاربت تجويز ميشود. هرچه فاصله زمانی بين مصرف دارو و مقاربت کاهش يابد، اثر بخشی روش مورد استفاده بيشتر خواهد بود. ميزان شکست روشهای هورمونی در صورتيکه تا روز سوم مورد استفاده قرار گيرند حدود 4 درصد و در روز پنجم 10 درصد خواهد بود.

عوارض جانبی:

شايعترين عارضه جانبی اين روشها تهوع و استفراغ است و در 30 تا 60 درصد استفاده کنندگان ديده ميشود. معمولا" اين عارضه بيشتر از 2 روز طول نخواهدکشيد. اگر يکساعت پيش از خوردن دارو، يک داروی ضد استفراغ مصرف شود، ميزان بروز و شدت تهوع و استفراغ کاهش می يابد.

موارد منع مصرف:

1- بارداری

2- حساسيت به هريک از داروهای مورد استفاده

3- خونريزی غيرطبيعی دستگاه تناسلی با علت نامشخص

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر