تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۳, جمعه

استفاده از سلول هاي بنيادي براي ترميم غضروف مفصلي

پروفسور شكيبايي، استاد دانشگاه مونيخ از تحول در درمان بيماري آرتروز مفاصل خبر داد:
استفاده از سلول هاي بنيادي براي ترميم غضروف مفصلي



جديدترين تحقيقات و يافته هاي علمي نشان مي دهد مي توان طي فرآيندي سلول هاي بنيادي را در خارج از بدن بيمار به سلول هاي غضروفي تبديل كرد و دوباره به بدن بيمار وارد كرد كه اين عمل باعث بهبود زخم هاي كوچك تا متوسط غضروف سطح مفصلي و درمان آرتروز مفاصل در مراحل شروع بيماري مي شود.
پروفسور محمدمهدي شكيبايي، استاد دانشگاه مونيخ با بيان اين مطلب به خبرنگار آتيه، گفت: مهم ترين مشكلات ايجاد شده براي مفاصل، ضربه و تصادف و ايجاد زخم در غضروف مفصل مي باشد كه باعث از بين رفتن غضروف و ايجاد آرتروز مي شود.
وي افزود: يكي از روش هاي جديد درماني، كشت و تكثير سلول هاي غضروفي در بيرون از بدن و سپس پيوند دوباره آن به مفصل است كه براي اين كار نياز به تكنيك هاي بسيار پيشرفته و فراهم شدن شرايط مناسب جهت رشد و تكثير سلولي مي باشد.
پروفسور شكيبايي در تشريح اين روش نوين كشت سلول هاي بنيادين به خبرنگار آتيه، گفت: اين روش بسيار مؤثر بوده و در سراسر دنيا مورد استفاده قرار مي گيرد به نحوي كه سالانه حدود 1500 مورد عمل پيوند غضروف بدين ترتيب در اروپا انجام مي شود، اما باتوجه به مشكلات نمونه گيري از بيماران و شرايط سخت كشت سلول ها در خارج از بدن اخيراً تحقيقات وسيعي روي سلول هاي بنيادي انجام داديم كه مشخص شد سلول هاي بنيادي با مرتبط شدن با سلول هاي بدن توانايي تبديل شدن به سلول هاي غضروفي را دارا هستند و مي توان پس از تبديل، آنها را به داخل مفصل وارد كرده و موجب ترميم و بازسازي غضروف شد كه اين امر تحولي در درمان بيماري آرتروز مفاصل است.
استاد دانشگاه مونيخ درعين حال تاكيد كرد: استفاده از اين روش تنها درمواردي كه بيمار به موقع به پزشك مراجعه كرده باشد و زخم هاي غضروفي اندازه كوچك تا متوسطي داشته باشند امكان پذير است و درصورت دير مراجعه كردن بيمار و تخريب تمام غضروف مفصلي تنها راه درمان تعويض كل مفصل و استفاده از مفصل مصنوعي است.
پروفسور شكيبايي مشكلات غضروفي در دنيا را مانند طاعون دانست و گفت: براساس آمارهاي موجود 35 درصد تمام افراد 30 تا 35 ساله در دنيا به نوعي آرتروز مفصلي مبتلا هستند كه اين آمار در ايران باتوجه به نوع زندگي مردم به مراتب بيشتر است.
وي علل اصلي ابتلا به آرتروز مفصلي را دو فاكتور عدم تحرك و وزن زياد عنوان كرد و افزود: متاسفانه در جوامع امروزي افراد براي طي مسافت هاي بسيار كوتاه و انجام امور اوليه زندگي از وسايل نقليه استفاده مي كنند كه خود عامل ايجاد تحرك كمتر است.
به گفته پروفسور شكيبايي غضروف سطح مفصلي فاقد هرگونه سرخرگ، سياهرگ و عصب است و تنها راه تغذيه به اين بافت آب مفصلي است كه حاوي تمام موادغذايي و اكسيژن لازم براي زنده ماندن غضروف است و تنها راه جذب اين آب توسط غضروف حركت مفصل است كه درواقع سلول هاي غضروف مفاصل در اثر عدم تحرك مناسب اندام ها اكسيژن و موادغذايي كمتري دريافت كرده و دچار مرگ سلولي مي شوند و در اين حالت غضروف از بين رفته و آرتروز ايجاد مي شود.
وي همچنين تصريح كرد: هركدام از مفاصل بدن براي تحمل نيروي مشخصي ساخته شده اند كه اگر در اثر وزن زياد بيش از اندازه به مفاصل نيرو وارد شود مفاصل دچار ساييدگي و درنتيجه تخريب مي شوند.
عضو هيات علمي دانشگاه مونيخ تاكيد كرد: يكي از بدترين دردهاي بدن، درد حاصل از مشكلات غضروف و آرتروز است كه معمولاً پس از شروع تا آخر عمر همراه انسان بوده و داروهاي ضددرد مورد استفاده نيز معمولاً عوارض جانبي بسياري دارند و هيچ چيز در زندگي براي زنده نگهداشتن و سلامت مفاصل بهتر از حركت و ورزش نيست و هر فردي كه در روز حداقل يك ساعت خوب حركت كند مي تواند به طول عمر خود بيفزايد.
پروفسور شكيبايي اظهار داشت: در سومين كنگره بين المللي جراحي بسته مفاصل ايران و آلمان كه قرار است در فروردين ماه سال 1386 در دوسلدورف آلمان برگزار شود، جديدترين روش هاي پيشگيري و درمان بيماري هاي مفاصل و همچنين استفاده از سلول هاي بنيادي در بازسازي غضروف مفاصل مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
گفتني است سومين كنگره بين المللي جراحي بسته مفاصل ايران روزهاي دوم و سوم فروردين ماه سال آينده در دوسلدورف آلمان با حضور متخصصان و جراحان ارتوپدي و اساتيد دانشگاه هاي معتبر ايران و آلمان و ساير كشورها برگزار خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر