تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۳, جمعه

دانستنیهای لازم در مورد اسپرم و منی

جمعه 19 بهمن 1386

دانستنیهای لازم در مورد اسپرم و منی

دانستنیهای لازم در مورد اسپرم و منی

دکتر: حمید سجاد مدیریت سایت ایران سلامت

رنگ طبیعی و غیر طبیعی اسپرم

دکتر یاور

وقتی مایع اسپرم خارج میشود بلافاصله رنگ سفید دارد ولی پس از 5-30 دقیقه بیرنگ میشود.و این بیرنگ شدن دلیل بر مشکل دار بودن آن نیست..ارتباطی بین رنگ منی و اسپرم ها نیست ولی اگرهر رنگی به غیر از سفید و یا بیرنگ دیده شود به پزشک کلیه و مجاری ادراری باید مراجعه بشه. به این لینک هم توجه کنید

شفاف بودن و بیرنگ بودن منی دلیل بر مشکل دار بودن منی نیست...همین مایع شفاف حاوی میلیونها اسپرم مردانه است که فقط یکیشون برای بارورنمودن اسپرم کافی هست... و اصلا از روی رنگ مایع منی نمیشه قضاوت کرد که منی مشکل دار هست یا نه...بهترین روش قضاوت دادن نمونه آزمایش به آزمایشگاه است... که همان ملاکهائی را که اشاره کردم را بررسی کند...حتی اگر مایع هم باشد.. باز هم اسپرم این قدرت را دارد که تا 48 ساعت در دستگاه تناسلی زن زنده بماند.

آنالیز آزمایشگاهی مایع منی

دکتر یاور

غیر طبیعی بودن آنالیز مایع منی به سادگی احتمال کاهش باروری را مطرح میسازد. مطابق مقادیر
مشخص شده سازمان بهداشت جهانی شاخص های حد اقل نرمال کیفیت مایع منی به ابن تر تیب است.

حدااقل حجم : 1.5-5.5 سی سی
حد اقل تعداد اسپرم در واحد یک سی سی:حد اقل 20 میلیون
حرکت: بیش از 50% اسپرم ها باید حرکت داشته باشند

ظاهر آزمایشگاهی اسپرم ها:

باید حد اقل 30% اسپرم ها ظاهر نرمال داشته باشند

توصیه ها برای اینکه نمونه بهتری گرفته شود:
1- توصیه میشود جمع آوری اسپرم 48-72 ساعت پس از آخرین مقاربت گرفته شود.
2-برای بدست آوردن میزان پایه ای کیفیت اسپرم بایستی 3 نمونه اسپرم گرفته شود اما اگر اختلاف 2 نمونه کمتر از
20% باشد ممکن است نیازی به نمونه سوم وجود نداشته باشد
3- نمونه مایع منی از طریق استمنا, آمیزش منقطع و یا کاندوم های مخصوص بدون مایع کشنده اسپرم جمع آوری میشود.
4-نمونه باید داخل ظرف شیشه ای دهان گشاد تمیز( نیازی نیست استریل باشد) یا ظرف پلاستیکی ریخته میشود
5-مایع منی تازه بصورت لخته میباشد که در مدت 5-30 دقیقه بعد از انزال مایع میشود.

سوالات متداول در مورد اسپرم و منی

دکتر حمید سجاد

سوال :

من ازدواج نکرده‌ام اما به علت دردهایی که گاهی اوقات در بیضه‌هایم داشتم، به دستور پزشک برایم آزمایش مایع منی انجام شد. در این آزمایش حجم مایع اندکی کمتر از میزان طبیعی بود. آیا ممکن است من بچه‌دار نشوم؟‌

پاسخ : دکتر حمید سجاد ( مدیر سایت ایران سلامت ) نگرانی شما منطقی است اما باید این نکته را به‌خاطر داشته باشید که در این آزمایش تنها حجم مایع منی مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. شاخص‌های دیگری از عملکرد بیضه‌ها نیز بررسی می‌شوند. به‌طور کلی در این آزمایش تعداد اسپرم‌ها، نسبت اسپرم‌های سالم و فعال به غیر سالم و غیر فعال، سرعت اسپرم‌ها، تعداد سلول‌های سفید خون در مایع منی، PH مایع و چندین مورد دیگر هم بررسی می‌شوند که همه آنها برای تصمیم‌گیری صحیح در مورد وضعیت شما مهم هستند و تنها به‌واسطه غیر طبیعی بودن یکی از چندین مورد نمی‌توان گفت که شما بچه‌دار نخواهید شد. در کل تنها زمانی می‌توان به‌طور قطع در مورد مشکل شما مطمئن شد که ازدواج کنید و در بچه‌دار شدن مشکل داشته باشید. نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد، نحوه انجام آزمایش است. در حالت عادی توصیه می‌شود که حداقل 3 روز و حداکثر 7 روز قبل از انجام این آزمایش نباید هیچ‌گونه تخلیه مایع منی صورت گرفته باشد. عدم رعایت این موارد هم می‌تواند روی نتیجه آزمایش تاثیرگذار باشد

سوال:
بعضی وقتها پس از ادرار مقدار کمی مثلا دو یا سه قطره منی خارج میشود علت چیست ایا به ضعف دستگاه تناسلی بر می گردد من قبلا استمنا میکردم اما به دلیل حرام بودن انرا کنار گذاشتم ایا به دلیل استمنا دستگاه تناسلی من ضعیف شده است من نگران اینده خود میباشم ایا من قادر به نزدیکی با همسر اینده خود می باشم
جواب:
شما هیچ مشکلی ندارید.. و خروج مایع منی به هنگام ادرار و یا حتی مدفوع کردن.. مسئله ای عادی هست و جای نگرانی نداره

سوال:
بعضی وقتها موقع ادرار چند قطره منی خارج میشه. و همینطور حالت لخته سفید خیلی چسبناک داره. گاهی بعد از ادرار مقداری
کف و یا حباب از آلتم خارج میشه. وهمینطور مدت زیادی هست که شبها , بدون اینکه آلتم بزرگ و راست شود از من مایع منی
خارج میشه... در صورتیکه قبلا اگر محتلم میشدم.. در حالت نعوظ بوده..آیا من مشکل دارم؟
جواب:
خروج منی هنگام ادرار و یا حتی مدفوع عادی هست. رنگ سفید هادی هست.اون کف و حباب دار شدن هم عادی هست.برای خروج منی.. درسته که اغلب دیده میشه که با نعوظ هست.. اما گاهی بدون اینکه نعوظی رخ داده باشه.. انزال صورت میگیره
و اونهم عادی هست. و همینطور اون مسئله لخته شدن و بقول خودتون چسبناک شدن هم عادی هست.

سوال:
چند سالی است که بدون تحریک جنسی در موقع دفع ادرار ازمن منی خارج میشود البته همیشگی نیست ودر هر هفته یک بار این اتفاق می افتد .
سن من 23 است وبدون اینکه تحریک شوم این اتفاق می افتد
جواب:
این مسئله عادی هست و جای نگرانی و پیگیری های بعدی رو نداره

سوال:
آیا مایعی که بدون رنگه و قبل از خروج مایع منی خارج میشه میتونه حاوی اسپرم باشه و حاملگی ایجاد کنه؟
جواب:
بله میتونه.چون اولا گاهی خود مایع منی میتونه کاملا شفاف باشه .. در حالی که حاوی صد ها میلیون اسپرم در یک سی سی هست..دوما اون مایع رو خارجی ها بهش pre cum میگن..از غدد اندام های تناسلی ترشح میشه و وظیفه اصلیشون ایجادمحیطی برای نگهداری و بهینه کردن اسپرم ها هست و مسلما حاوی میلیونها اسپرم است حتی اگر ظاهرا اسپرمی دیده نشود
سوال:
آیا اگر مردی اون مایع pre cum رو نداشته باشه.. دلیل بر مشکل دار بودن او هست و آیا همه مردان اونو دارند؟ و آیا ختنه کردن یا ختنه نکردن ارتباطی با این مایع داره؟
جواب:
بله ممکنه گاهی دیده نشه و نبودش دلیلی بر نگرانی نیست. ختنه ارتباطی با pre cum نداره
سوال:
وظیفه اصلی اون مایع pre cum چی هست؟
جواب:
این مایع کارش اینه که محیط رو برای خروج مایع منی آماده میکنه.. میتونیم بگیم یک حالت نرم کننده برای خروج اسپرم ها ایجاد میکنه
سوال:
آیا با چشم غیر مسلح هم میتوان حرکات اسپرم را در مایع منی مشاهده نمود
جواب:
نه نمیشه.. وقتی حد اقل 20 میلیون اسپرم توی یک سی سی مایع منی وجود داره.. امکان نداره .بدون میکروسکوپ دید. گاهی مایع منی کاملا شفاف هست که مسئله غیر عادی نیست

سوال:
همسر بنده در خواب محتلم می شود و خواب می بیند که با زن دیگری همبستر شده است من همیشه فکر می کردم مردان مجرد این مشکل را دارند و از این موضوع خیلی ناراحتم نمی دانم برای چه ایشان به این صورت خواب می بینند وظیفه بنده در این راستا چیست؟ در ضمن من از ایشان تمکین می کنم.لطفاً قضیه را برای من روشن کنید آیا این حالت طبیعی است یا قصور از بنده است.ممنون

جواب:
اگر همسر شما در عین داشتن همسر و روابط زناشوئی اقدام به خود ارضائی میکرد میشود گفت که احتمالا در روابط سکسی شما اشکالی وجود دارد.. که باید ریشه یابی شده و پیگیری شوند...ولی خوشبختانه چنین حالتی وجود ندارد.

تنها مسئله ای که در این بین وجود دارد این است که. میل جنسی همسر شما , از میل جنسی شما بیشتر است وشاید از میل جنسیقیه آقایون هم بیشتر باشه..مایع منی سه ماه قبل تولید شده ولی به دلیل تحریکات جنسی که اغلب ناخود آگاه رخ میدهد هورمونهایجنسی بیشتری تولید شده.. و شبانه خارج میشود. این مسائل بیشتر جنبه ژنی دارد.. البته فاکتور های خانوادگی مذهبی.. .. هم نقش دارد. ممکن است یک آقا با دیدن اندام های برجسته یک زن که مانتو تنگی پوسیده اصلا تحریک نشود.. ولی فردی دیگرحتی با دیدن صورت خانمی که سعی ندارد با عث تحریک دیگر مردان شود... شدیدا تحریک شود...

همانطوری که خودتان هم اشاره داشته اید.. چه خوب است که در سکس هر دو لذت ببرند و هر دو سعی کنند که برای هرچه بیشتر لذت بردن طرف دیگر تلاش کنند. ولی اکثر صاحبنظران معتقد هستند که باید بانوان گرامی ما ..نسبت به مسئله جنسی
شوهرانشان تمایل بیشتری نشان دهند...حتی اگر( گاهی لذت هم نمیبرند .. یا بقول خودشان به ارگاسم نمیرسند وهمیشه یکطرفه هست... و از این جور حرفا...)..حتی میتوان گفت ارضا مردان یکی از وظایف زنان است.

من احساس میکنم. همسر شما به اندازه کافی ارضا نشده است.. وخود ارضائی هم نمیکند...احتمالا ..جذابیت سکسی شما برای وی کم شده است...چه بسیار زنان زیبا وخوش اندامی دیده میشود که پس از مدت کوتاهی از ازدواج دیگه مرد تمایلی برای وی ندارد.. البته میتونه دلایل زیا دی داشته باشه... ولی یک دلیل عمده .. غرور بیجای زنان.. و بی توجهی اونها نسبت به این مسئله مهم هست.. حتی اینم بگم نامه ای از آقائی داشتم که میگفت..من همسرم را خیلی دوست دارم.. او بسیار زیبا و خوش اندام است..ولی اجازه سکس برای تفریح را به من نمیدهد و معتقد است سکس فقط برای بچه دارشدن باید صورت گیرد.. اما چه باید بکنید.

اولا من پیشنهاد میکنم برای اینکه شما جذابیت سکسی لازمه را داشته باشید..شبها در بستر های جداگانه بخوابید و فقط وقتی میل به سکس دارید با هم باشید. وبعد اینکه تعدادسکستان را بیشتر کنید.. و اینکه سعی کنید او به شما بیشتر تمایل نشان دهد.. و اگر خواب زنی را میبیند.. تصویر شما در ذهن باشد.. برای وی بیشتر آرایش کنید..بیشتر پای حرف وی بشینید.. غذاهای مورد علاقه وی را بیشتر درست کنید.. گاهی بعضی مواد غذائی محرک جنسی است .. از آنها پرهیز کنید..مثل پیاز.. وغیره.. که در این لینک خودمان به اون اشاره شده...سعی کنید حتی المقدور به نوع سکس بخصوصی که میدانید وی دوست دارد تمایل بیشتری نشان دهید.......

سوال:
من یک پسر 19 ساله و اهل تهران و ورزشکار هستم یعنی فوتبال بازی می کنم ولی در مواقع ورزشهای سنگین مثل بدنسازی یا هنگامی که بارفیکس میروم خود به خود انزال مشوم و منی با شهوت از من خارج مشود و بدنم شل می شود (مثل انزال شدن بهد از عمل استمنا) لطفا مرا برای حل این مشکل مرا راهنمایی کنید یعنی چه کار کنم که موقع ورزش سنگین یا وقتی بارفیکس میروم انزال نشوم (موقعی که انزال میشوم حالت خوداضایی(استمنا) دارد یعنی اگر در آن لحظه که دارم تحریک میشوم ورزش را قطع کنم حالت شهوت فروکش میکند) .البته حدود 6 ماه پیش خود ارضایی میکردم
جواب:
میل جنسی بعضی مردان و پسران بالا هست وهمین مسئله باعث میشه که بطور ناخود آگاه هورمون های جنسی در شما ترشح بشه و اسپرم تولید بشه...طبیعت بدن مردانه به گونه ای هست که اگر با سکس عادی و یا با خود ارضائی مایع منی خارج نشه.. خودبخود دفع میشه که میتونه هنگام خواب باشه..یا با تحریکات دیگر.. مثل هنگام استرس..هنگام هیجان.. هنگام ترس.. و یا نوعی که شما بیان میکنید.. بنا براین شما مشکلی ندارید و نیازی هم به ملاقات پزشک ندارید.. فقط اگر میتوانید هوش و حواستون رو از مسائل جنسی و سکسی به چیز های دیگه معطوف کنید.. تا کمتر هورمونهای جنسی در شما آزاد شود

سوال:
آیا خروج مایع منی.. بدون هیچگونه تحریک جنسی عادی هست؟
جواب:
مشکلی نیست و نیاز اقدامات و پیگیری های بعدی نداره

سوال:
10 تا 30 ثانیه بعد از اینکه آلت من از حالت نعوظ خارج شد.. یکی دو قطره مایع منی به رنگ قهوه ای(beige) خارج میشه..
آیا مشکلی وجود داره؟
جواب:
رنگ قهوه ای نشانه خونهای مرده است.گاهی در حالت طبیعی رخ میده و اگر به تعدا د زیاد و مکررا دیده بشه بهتره به پزشک متخصص مراجعه کنید.. ولی اگر به تعداد کم باشه نیازی نیست
سوال:
چه رنگی از مایع منی غیر عادی هست؟
جواب:
قرمز- قهوه ای- صورتی-
سوال: آیا شفاف بودن مایع منی دلیل بر مشکل دار بودن است. جواب: نخیر

گزارش از طبیعی بودن مایع منی در این حالات:


موج دار بودن- قلنبه بودن- تیکه ای بودن- کف آلود بودن- ژلاتینه بودن- ضخامت داشتن-حباب دار بودن- حالت لخته دار بودن
سوال:
پسری 23 ساله هستم مدتی است که بعد از ادرار از من مایع سفیدی خارج میشود چه کنم ؟ ایا به مرض انزال دچار شدم
جواب:
این مسئله عادی هست و جای نگرانی و پیگیری های بعدی رو نداره

سوال:
در مورد رنگ منی یه توضیحی بدید و میخواستم بدونم اگر منی روی پارچه ای خشک بشه اون پارچه به چه رنگی در میاد
جواب:
موقعی که مایع منی خارج میشه به رنگ سفید هست اما پس از 5-30 دقیقه بیرنگ میشه.. معمولا اگر مایع منی روی پارچه سفیدی ریخته بشه وخشک بشه...پس از مدتی پارچه به رنگ زرد در میاد. بطور کلی رنگ مایع منی زرد و یا سفید و یا حتی شفاف مسئله ای عادی هست و نیاز یه پیگیری ندارد

عللی که میتونیم برای مایع منی خون آلود بحساب بیاریم
ترومای MINOR به دستگاه ژنیتال - پروستاتیت - خودداری طولانی مدت از مقاربت -مقاربت مکرر - مقاربت ناگهانی
اختلالات خونریزی دهنده - تنگی پیشابراه - بدخیمی ها -احتقان عروقی - بی دلیل

سوال:
آیا اسپرم ها در درجه حرارت اتاق زنده میمونن.همسر وقتی که کاندومش رو در میاره و بعضی از اسپرم ها در قسمت خارجی دستگاه تناسلی من ریخته میشه.. عصبی میشه. اون فکر میکنه که حتی اگر اسپرم ها در قسمت خارج از مهبل هم ریخته بشه.. باز هم ممکنه حاملگی رخ بده. من خودم فکر میکنم که اسپرم ها در درجه حرارت اتاق زنده نمیمونن.نظر شما چی هست؟
جواب:
احتیاط همسر شما بجاست.. اما خیلی بندرت ممکنه این اتفاق رخ بده که چنین اسپرم هائی .. اونهم به تعدا د کافی.. از دستگاه تناسلی و مجرای رحم عبور کنند و خودشون رو به لوله فالوپ برسونند.شاید بهترین راه حل این باشه که کاندوم رو جوری دربیاره
که از دستگاه تناسلی شما دور باشه

سوال:
اسپرم ها چند روز زنده هستند
جواب:
اگر در شرایط محیطی خوبی باشن.. چند روز زنده هستند. اما اگر مایع منی آلوده به عفونتی باشه.. مثل ایدز و سیفلیس و یا سوزاک و یا هپاتیت... مشخص نیست که نا چند روز میتونن زنده باشن و آلوده کننده باشن. من فکر میکنم تا موقعی که مایع منی مایع باشه... آلوده کننده هست. من نمیدونم اگر مایع منی خشک بشه... آلوده کننده هست یا نه.. گرچه به نظر من حتی برای موارد خشک شده هم احتیاط لازمه.
سوال:
آیا این مطلب درسته که..اون اسپرم هائی که مجرای رحم زن و دستگاه تناسلی زن میمیرند.. باعث بیمار شدن زنان میشه؟
جواب:
درست نیست.. در هر بار مقاربت میلیونها اسپرم در بدن زنان ریخته میشه که بسیاری از اونها میمیرند.. و اتفاقی هم برای اون زن نمیوفته

دکتر: حمید سجاد مدیریت سایت ایران سلامت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر