تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۳, جمعه

آیا فعالیت جنسی در طول دوران شیمی درمانی بی خطر است؟

آیا فعالیت جنسی در طول دوران شیمی درمانی بی خطر است؟
پاسخ به این سوال بستگی به شرایط بیمار دارد. به طور معمولی انجام آمیزش در دوران درمان تا زمانی که بیمار احساس ناراحتی نکند بدون اشکال است.

به طور کلی بعضی از فاکتورها وجود دارد که تصمیم گیری در این رابطه را تحت تاثیر قرار می دهد. این موارد عبارتند از :
۱- نوع سرطان: اگر سرطان مربوط به عضو تناسلی باشد، انجام این کار نیازمند تامل و توجه بیشتر است. زیرا بعد از مراحل درمان، عضو تناسلی تحت تاثیر قرار گرفته و ممکن است دکتر توصیه می کند تا التیام کامل محل ، آمیزشی صورت نگیرد.
۲- نوع شیمی درمانی: بعضی از انواع شیمی درمانی ها باعث تغییر آستر واژن شده و باعث می شود که در طول آمیزش به ناحیه آسیب وارد شود. انواع دیگر شیمی درمانی مثل شیمی درمانی با دوز بالا بعد از پیوند مغز استخوان و سلولهای بنیادی باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود و در این حالت آمیزش جنسی اصلا توصیه نمی شود. زیرا در طول آمیزش باکتری های نرمالی که در سطح پوست و یا عضو تناسلی زندگی می کنند وارد جریان خون می شوند و اگر سیستم ایمنی ضعیف باشد بدن نسبت به آن واکنش نشان می دهد و دچار بیماری می شود.
۳- آیا بارداری در این دوران بدون اشکال است؟ بارداری در طول دوران شیمی درمانی توصیه نمی شود. بدلیل اینکه روش درمان به جنین در حال رشد آسیب می زند. اگر امکان لقاح در طول آمیزش وجود داشته باشد، پزشک روشی قابل اعتماد برای جلوگیری توصیه می کند.
۴- آیا شریک جنسی در اثر آمیزش دچار واکنش آلرژیک خواهد شد؟ به طور نظری ممکن است که شریک جنسی شما تحت تاثیر شیمی درمانی که شما دریافت می کنید قرار گرفته و نسبت به آن واکنش آلرژیک نشان دهد. البته این امر بسیار نادر است.
۵- آیا شما قادر به انجام آمیزش هستید؟ در طول دوران شیمی درمانی به دلیل خستگی و سایر عوارض جانبی ناشی از درمان تمایل به آمیزش و مقاربت کاهش می یابد. اگر چنین حالتی بروز کرد، به خاطر داشته باشید که روش های دیگری نیز برای ابراز صمیمت و نزدیکی به همسرتان وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر