تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۳, جمعه

ترنگ باز هم فكر كن!

ترنگ باز هم فكر كن!

آسيب‌ها- دكتر مهشيد‌چايچي:
قبل از اينكه جنين خود را سقط كني، بهتر نيست بيشتر راجع به عواقب كار بداني؟

ترنگ هم بالاخره تصميم‌‌اش را گرفت. ترنگ سريال بيداري را مي‌گويم. به قول او گرفتن اين تصميم خيلي سخت بود اما براي زني كه قبل از ثبت رسمي ازدواج، شوهرش را از دست داده و خانواده همسرش هم نمي‌خواهند او را بپذيرند، مگر راه ديگري هم مي‌ماند. نمي‌دانم ترنگ چقدر راجع به سقط جنين خودخواسته فكر كرده و با حقايق علمي‌آن آشناست اما باورم نمي‌شود كه به همين راحتي بتوان چند ميليون تماشاچي را قانع كرد كه ترنگ مي‌خواهد جنين خود را از بين ببرد. حالا جنين به كنار، با عوارض اين سقط غيرقانوني چطور مي‌خواهد كنار بيايد؟ مي‌پرسيد كدام عوارض؟ بخوانيد تا شما هم بدانيد.

2جور سقط جنين وجود دارد؛ خودبه‌خودي و القاشده. از اسمش هم پيداست كه سقط خودبه‌خودي به خواست كسي صورت نمي‌گيرد و به دليل نقص ژنتيكي جنين، عفونت و مشكلات ديگر، به شكل خودبه‌خود اتفاق مي‌افتد. اما سقط القاشده ممكن است به خواست مادر يا به صورت درماني (يعني به تجويز پزشك و براي نجات جان مادر يا جنين) انجام شود.

روش‌هاي مختلفي براي القاي سقط وجود دارد. گاهي اين كار با استفاده از داروهايي چون اكسي توسين، پرستاگلاندين و داروهاي ضد پروژسترون انجام شده و گاهي هم از تكنيك‌هاي جراحي مانند كورتاژ، تخليه رحم يا مكش محتويات آن بعد از گشاد كردن دهانه رحم استفاده مي‌شود. البته هر كدام از اين روش‌ها در شرايط خاصي به كار مي‌رود و عوارض خاص خود را دارد؛ بنابراين براي هر زمان و هر كسي مناسب نيست. مثلا كورتاژ مكشي بايد قبل از هفته 14 انجام شود، وگرنه احتمال عوارض آن (سوراخ شدن رحم، خونريزي و عفونت و ناقص بيرون آمدن جنين) زياد مي‌شود.

آيا به خطرش مي‌ارزد؟

سقط- جدا از اينكه به چه روشي انجام شود- عوارض زيادي براي مادر به‌جا مي‌گذارد كه معمولا خودش قبل از انجام سقط، هيچ اطلاعي از آنها ندارد. به همين علت است كه هر كسي تصميم به سقط جنين مي‌گيرد- حتي اگر پزشك باشد و براي نجات جان مادر يا جنين از مرگ، دست به اين كار بزند- لازم است به اين سؤال جواب بدهد كه آيا به خطرش مي‌ارزد؟

باور مي‌كنيد؛ حتي در آمريكا- كه سقط قانوني خيلي بيشتر از ايران انجام مي‌شود- سقط قانوني پنجمين عامل مرگ مادران در اين كشور است. تازه اين درحالي است كه اكثر مرگ‌هاي مربوط به سقط جنين به طور رسمي گزارش نمي‌شوند.

آمار سازمان بهداشت جهانی خبر از ۲۱۰میلیون بارداری در سال می‌دهد که نزدیک به ۵۰ میلیون آن به سقط جنین منجر می‌شود. ظاهرا ۲۰میلیون از این سقط‌ها غیرقانونی و اغلب در شرایطی غیربهداشتی انجام می‌شود. سهم کشورهای توسعه‌نیافته از این سقط‌های غیربهداشتی ۹۵درصد است. برخی معتقدند ۳۰درصد از سقط‌هایی که در ایران انجام می‌شود، غیرقانونی است که در موارد بسیاری نيز به مرگ مادران می‌انجامد.

علت مرگ هم اين است كه با وجود درگير شدن با عوارض سقط (از جمله سقط ناقص، خونريزي، عفونت، پارگي، سوراخ شدن رحم و صدمات داخل لگن) معمولا به دليل غيرقانوني انجام شدن اين عمل و ترس از آثار ارتكاب آن، زنان كمتر به پزشك مراجعه مي‌كنند و موجبات مرگ آنها فراهم مي‌شود.

بچه سالم مي‌خواهم

يكي از عواقب سقط جنين، بروز مشكلاتي در بارداري بعدي است. حالا فكر كنيد ترنگ از اين سريال جان سالم به در ببرد و پس از يك ازدواج موفق، تصميم به بچه دارشدن بگيرد. فكر مي‌كنيد به همين راحتي است؟

اگرچه سقط جنين بر احتمال باردار شدن او در آينده تاثير زيادي نمي‌گذارد اما عوارض بارداري او را زياد مي‌كند؛ مثلا سقط جنين خطر جفت سرراهي در بارداري‌هاي بعدي را 7 تا 15 برابر بيشتر مي‌كند (كه خود تهديدكننده زندگي مادر و بارداري خواسته است) ديگر اينكه تشكيل غيرطبيعي جفت به علت تخريب رحمي، خطر بدشكلي‌هاي جنيني، مرگ قبل از زايمان و خونريزي بيش از حد طي زايمان را افزايش مي‌دهد.

خبر بد ديگر اينكه زايمان زودرس، عوارض زايمان و تشكيل غيرطبيعي جفت در بارداري‌هاي بعدي از جمله علل منجر به معلوليت در بين نوزادان است؛ يعني ممكن است بچه بعدي ترنج معلول به دنيا بيايد البته اين به شرطي است كه كودك او به دنيا بيايد چون سقط، احتمال حاملگي نابجا (خارج از رحم) را در بارداري‌هاي بعدي زياد مي‌كند كه در اين حالت هم خطر براي مادر و هم براي جنين وجود دارد.

رحم سوراخ!

2 تا 3درصد زناني كه سقط جنين مي‌كنند، در معرض خطر سوراخ شدن رحم قرار دارند. بسياري از اين جراحات، تشخيص داده نشده و درمان‌نشده باقي مي‌مانند؛ به‌خصوص هنگامي‌كه سقط در مركز غيرحرفه‌اي انجام مي‌شود. خطر سوراخ‌شدگي رحم براي زناني كه قبلا زايمان كرده‌اند يا هنگام سقط، بيهوشي عمومي ‌داشته‌اند، بيشتر است. تخريب رحم ممكن است به عوارضي در بارداري‌هاي بعدي منجر شده و حتي به شكل مشكلاتي ازجمله نياز به درآوردن رحم، ظاهر شود.

علاوه بر اين، پارگي مشخص دهانه رحم- كه نيازمند بخيه زدن است- در حداقل يك درصد سقط‌هاي 3ماهه‌اول رخ مي‌دهد. پارگي‌هاي كوچك‌تر- كه درمان نمي‌‌شوند- نيز در درازمدت سيستم باروري را تخريب مي‌كنند. تخريب پايدار دهانه رحم متعاقب سقط ممكن است به شل‌شدگي دهانه رحم، زايمان زودرس و عوارض زايمان منجر شود.

خطر تخريب دهانه رحم براي نوجوانان، سقط‌هاي 3ماهه دوم و در مواردي كه از لاميناريا براي اتساع دهانه رحم استفاده نمي‌شود، بيشتر است (لاميناريا ماده جاذب آبي است كه براي گشاد كردن دهانه رحم در كورتاژ استفاده مي‌شود). بيماري التهابي لگن- كه با عفونت و درد در ناحيه لگن خود را نشان مي‌دهد- هم از عوارض سقط جنين است؛ به‌خصوص در كساني كه در زمان سقط عفونت داشته‌اند. بد نيست بدانيد اندومتريوز (بيماري پوشش داخلي بافت رحم) هم از ديگر عوارض سقط است كه متاسفانه در زنان جواني كه سقط كرده‌اند، 5/2 برابر بيشتر از زنان ديگر شايع است.

خرچنگي از جنس سرطان

بين محققان اختلاف وجود دارد اما عده‌اي از آنان معتقدند با سقط جنين، خطر سرطان پستان تقريبا 2برابر مي‌شود. علاوه بر اين، زناني كه يك بار سقط انجام داده‌اند در مقايسه با زناني كه سقط انجام نداده‌اند 3/2برابر بيشتر در معرض خطر نسبي سرطان دهانه رحم قرار دارند و زناني كه 2 بار يا بيشتر سقط انجام داده‌اند با خطر نسبي معادل 92/4 روبه‌رو هستند. درباره سرطان تخمدان و كبد نيز مطالعات مشابهي وجود دارد.

تقريبا 10درصد از زناني كه سقط ارادي انجام مي‌دهند از عوارض فوري آن رنج مي‌برند كه تقريبا 5/1درصد آنها تهديدكننده زندگي است؛ آمبولي (به حركت درآمدن لخته خون در بدن)، عوارض بيهوشي، تشنج، خونريزي شديد، پارگي دهانه رحم، شوك اندوتوكسيك، عفونت، تب، سوختگي درجه2، درد مزمن شكمي، استفراغ، اختلالات معده و روده و ناسازگاري RH خون از اين جمله‌اند.

در مجموع، اكثر مطالعات نشانگر وجود خطر براي زناني است كه تنها يك بار سقط انجام مي‌دهند. اما همين مطالعات نشان مي‌دهند زناني كه سقط‌هاي مكرر داشته‌اند در معرض خطر بزرگ‌تري از تحمل اين‌گونه عوارض قرار مي‌گيرند. اين نكته به‌ويژه از آنجا قابل تأمل است كه در بيشتر موارد، سقط‌ها مكرر مي‌شوند.

يك تكان بزرگ در زندگي

وقتي زني دور از چشم خانواده و حتي شوهرش دست به سقط جنين مي‌زند، تعجبي ندارد كه وقتي كار از كار گذشت، دچار عذاب وجدان، پشيماني و افسردگي شود. بيشتر تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام شده، نشان مي‌دهد وضعيت روحي- رواني مادر بعد از سقط جنين به شرايط اجتماعي مربوط است كه او را وادار به اين تصميم كرده؛ حتي اضطراب پس از اين سانحه! كه بقيه عمر را نمي‌گذارد راحت زندگي كني.

فكر كنيد ترنگ بعد از سقط، از اين كار پشيمان شود و افكار آزاردهنده رهايش نكند. افسردگي، احساس گناه، كابوس شبانه، از دست دادن اعتماد به نفس، بي‌اشتهايي و اختلال در خوردن، اعتياد به سيگار و مواد روانگردان و حتي اقدام به خودكشي از عواقب رواني‌اي است كه او را تهديد مي‌كند.

حالا شما با اين همه خطر، فكر مي‌كنيد انتخاب ترنگ، تا چه حد منطقي است؟

مرگ در كثيف‌ترين نقطه دنيا

80هزار سقط جنين؛ اين آماري تخميني است كه درباره سهم ايران از 50ميليون سقط جنيني كه هر سال در سراسر دنيا رخ مي‌دهد، ارائه مي‌شود اما هيچ‌كس نمي‌داند سهم ايران از 100 تا 200هزار مرگي كه بر اثر سقط جنين‌هاي غيربهداشتي در جهان رخ مي‌دهد، چقدر است.

قربانيان اين مرگ‌ها، زنان جواني هستند كه مثل شيرين در سقط جنين‌هاي مخفي در كثيف‌ترين و تهوع‌آورترين مكان‌ها جان خودشان را از دست مي‌دهند. تعدادي از آنها متأسفانه دختران فريب‌خورده‌اي هستند كه بعد از يك دوستي خياباني باردار شده‌اند و بعد براي مخفي نگه داشتن راز رابطه‌اي پنهاني، سر از اين قتلگاه‌هاي مخفي درآورده‌اند.

به آنها بايد دختران بيگناهي را كه قرباني تجاوزهاي جنسي شده‌اند و حتي زناني كه در يك ازدواج شرعي باردار شده‌ اما به هر دليلي نمي‌خواسته‌اند اين بچه را به دنيا بياورند نيز اضافه كرد.

بيشتر اين زنان از طريق واسطه‌هاي باندهاي سقط جنين در آرايشگاه‌هاي زنانه، در اطراف مطب‌هاي متخصصان زنان و زايمان و حتي بازار غيرقانوني فروش داروها شكار مي‌شده و به اتاق عمل‌هاي مخفي باندها كشيده مي‌شوند و در آنجا بسياري از آنها به دليل محيط‌هاي غيربهداشتي‌اي كه بيشترين امكانات آن يك تخت كثيف و رنگ و رورفته و تعدادي دستگاه‌ كورتاژ است، در وضعيتي دردناك و وحشتناك جان مي‌بازند.

http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=45141


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر