تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

مدير كل دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت خبر داد:

مدير كل دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت خبر داد:

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - عمومي

مدير كل دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت از مرگ ‌٦٠ نوزاد ايراني در يك شبانه روز خبر داد و گفت: مرگ زمان تولد و نوزادي سومين علت شايع عمر از دست رفته ايرانيان است.

به گزارش خبرنگار« بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر مطلق در گردهمايي معاونين بهداشتي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور با اعلام اينكه سالانه ‌٢٠ تا ‌٢٦ هزار مرگ نوزادي در ايران به وقوع مي‌پيوندد، گفت: با برنامه‌ريزي و سطح بندي اين رقم تا سال ‌٠١٥ ‌٢بايد به نصف كاهش يابد.

وي ادامه داد: سالانه ‌١٣ تا ‌١٤ هزار كودك زير ‌٥ سال ايراني جان خود را از دست مي‌دهند كه شاخص نسبتا خوبي است.

به گفته وي، سالانه ‌٣٥ هزار مرگ حين تولد و ‌٢٠ هزار مرگ نوزادي در كشور به وقوع مي‌پيوندد.

دكتر مطلق يادآور شد: نارسي و كم وزني علت ‌٧١ درصد مرگها،‌ ناهنجاريهاي مادرزادي و كروموزومي علت ‌١٣ درصد، آسيفيكسي و تروماي زايماني علت ‌٥/٩ درصد مرگ و عفونت علت ‌٥/٣ درصد مرگهاي دوره نوزاديست كه مرگ و مير يك هفته اول پس از تولد ارتباط مستقيمي با كيفيت خدمات دوران بارداري و زايمان دارد.

وي با بيان اينكه هم اكنون آمار خوبي در خصوص مرده زايي علت مرگ وجود ندارد، گفت: اجراي پروتكل زايمان بدون درد، انجام زايمان پرخطر در بيمارستانهاي مجهز به NICU و سطح بندي خدمات، فراهم سازي امكان ارجاع بارداريهاي پرخطر از راههاي كاهش مرگ و مير نوزادان است.

وي با اشاره به افزايش بار بيماريهاي كودكان زير ‌٥ سال در كشور، افزود: بار بيماريهاي حين تولد يك ميليون و ‌٦٩٥ هزار و ‌٦١٠ و بار بيماريهاي غدد ‌٩٣ هزار و ‌٦٥٠ است.

مدير كل دفتر سلامت خانواده و جمعيت وزارت بهداشت ادامه داد: تغذيه انحصاري با شير مادر در شش ماه اول تولد ‌٤٠ تا ‌٤٢ درصد است كه نسبت به ‌١٠ سال گذشته تفاوتي نداشته است.

وي با اشاره به فعاليت كميته تغذيه با شير مادر گفت: اين كميته متشكل از اعضاي هيات علمي است.

دكتر مطلق افزود: اداره سلامت مادران متولي كاهش بار بيماريهاي ناشي بارداري و زايمان تا ‌٦ هفته پس از زايمان است.

به گفته وي، در هر دقيقه ‌٣٨٠ زن باردار مي‌شوند و در هر دقيقه ‌١٩٠ زن با بارداري ناخواسته و ‌١١٠ زن با عوارض بارداري مواجه مي‌شوند و هر دو دقيقه ‌٤٠ زن سقط غيربهداشتي و در هر دقيقه يك زن به علت بارداري و عوارض آن جان خود را از دست مي‌دهند.

وي در ادامه اعلام كرد: هر ساله ‌٥٠ ميليون زن به عوارض بارداري مبتلا مي‌شوند و ‌١٢٠ ميليون زن به روشهاي تنظيم خانواده دسترسي ندارند، لذا براساس برنامه‌ريزي‌ها بايد تا سال ‌١٣٩٤ ميزان مرگ مادران ايراني بايد به ‌١٨ تا ‌٢٢ در ‌١٠٠ هزار تولد زنده كاهش يابد.

دكتر مطلق در خاتمه افزود: افزايش پوشش زايمان ايمن و مراقبت بعد از زايمان و زايمان بدون درد از برنامه‌هاي كشوريست.

انتهاي پيام

کد خبر: 8411-03637

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر