تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۵, یکشنبه

خطرات واقعی ابزارهای ارتباطی در انتظار کودکان ، نوجوانان و جوانا

خطرات واقعی ابزارهای ارتباطی در انتظار کودکان ، نوجوانان و جوانا

خطرات واقعی ابزارهای ارتباطی در انتظار کودکان ، نوجوانان و جوانان
منبع : سایت گرداب مقاله از : علی سلطانی مجد - محقق و پژوهشگر ( مدیر پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده )
پدیده ای که امروزه روبه افزایش است گسترش ابزارهای ارتباطی و عدم اطلاع والدین از چگونگی عملکرد این ابزارها ، قبل از تهیه این ابزارها راجع به موارد استفاده آنها تحقیق به عمل رسانید تا با اطلاعات بدست امده بتوانید تا حدی فرزندان خود را از آسیبهای احتمالی دور نگه دارید .

تا چند سال گذشته تلفن و نمابر جزء تنها ترین وسایل ارتباط عمومی به شمار می آمدند با گسترش تکنولوژیی در بخش ارتباطات به مرور شبکه های تلویزیونی محلی از حالت محلی خارج شده و بواسطه ماهواره های ارتباطی در سراسر دنیا قابل مشاهده شدند ، هنوز چندی از از روی کار آمدن ماهواره ها نگذشته بود که دنیای دیجیتال شکل تازه ای به خود گرفت سیستمهای ماهواره ای به صورت دیجیتال اقدام به انتقال تصاویر به سراسر دنیا نمودند .استفاده از سیستم ماهواره باعث سهولت درا مر ارتباطات جوامع مختلف شد . کم کم سیستمهای مخابراتی نیز سیستم تلفن همراه را راه اندازی کردند ، استفاده از اینترنت در جوامع گسترش یافت تا اینکه در کشوری همچون ایران طی مدت زمان کمتر از 10 سال به راحتی در هر خانه ای یک رایانه متصل به اینترنت و برای هر عضو خانواده بالای 18 سال یک گوشی و یک سیم کارت تلفن همراه در دسترس قرار گرفته است گذشته از این استفاده از ماهواره به رغم ممنوعیت ان روبه افزایش رفته حال آنکه از خطرات استفاده غیر متعارف از این ابزارهای ارتباطی بی اطلاعیم .

خطراتی که در استفاده از شبکه های ماهواره ای برای کودکان نوجوانان و جوانان شکل میگیرد:
مسلما هر تکنولوژی هم میتواند مفید واقع شود و هم مضر گاهی وقتها انتخاب با شماست که کدامیک را انتخاب کنید اما گاها پیش میاد زمانی که بیینده یک برنامه هستید به طور اتفاقی با تبلیغات و تصاویر مستهجن روبرو می شوید فرض کنید با اعضای خانواده مشغول دیدن یک فیلم خانوادگی هستید در همان لحظه اوج فیلم ، تبلیغات بر صفحه تلویزیون ظاهر می شود که عموما تبلیغات غربی همراه با نشان دادن تصاویر عریان بخشی از بدن زنان همراه است پخش این تصاویر به گونه ای تحریک امیز انهم در شرایطی که شما در کنار مادر ، خواهر پدر و برادرتان که فقط قصد تماشای یک فیلم خانوادگی را داشتید . مسلما در هنگام پخش این تصاویر ذهنیت شما از فیلم خارج شده و به سمت و سوی دیگری میرود .

ترفندهای تبلیغاتی غربی : بعد از دهه 60 میلادی که این دهه همراه با انقلاب سکسی یا آزادی رابطه جنسی در جوامع غربی به حساب می اید اکثر تبلیغات تلویزیونی این جوامع با استفاده از نمایش بخشی ازاندامهای عریان زنان به شکلی تحریک آمیز یا نمایش اندامهای عضلانی مردان همراه بوده است برخی از بارزترین این تبلیغات مربوط به تولید کنندگان لباسهای های مردانه و زنانه ، تبلیغات اتومبیل ، تبلیغات عطر و لوازم آرایشی و بهداشتی و ... بود که تا امروز نیز ادامه دارد . کم اتفاق می افتد در بیلبوردهای تبلیغاتی عکس صورت یا بدن زنی نمایش داده نشده باشد واین ترفند تبلیغاتی باعث آن شده که حتی در صورتی که شما صرفا قصد تماشای یک برنامه مفید را هم داشته باشید نتوانید احساس امنیت داشته باشید حال اگر به اقتضای سن نوجوانی و جوانی و کنجکاویهای این دوران قصد دیدن شبکه های دیگر را داشته باشید با دیدن شبکه ای که به نمایش فیلمها و تصاویر غیر اخلاقی و مستهجن می پردازد نا خود آگاه برای چند لحظه مکس میکنید همین چند لحظه باعث ضبط تصاویر توسط مغز شما و تحریک جنسی شما می شود و به نوعی اولین قدم در زمینه انحرافات اخلاقی را برداشته اید .

رایانه ، اینترنت : یکی از ابزارهای کارامد دنیای امروز رایانه میباشد که هر کس با هر سنی و دانشی را به سمت خود جذب می کند بازیهای مهیج رایانه ای ، فیلمهای انیمیشنی ، برنامه های آموزشی ، اشتغال ، ارتباط ، سهولت در امر فعالیتهای روزمره ، سرگرمی از یک سو ، ورود به سایتهای غیر اخلاقی اتاقهای گپ و گفتگو ( چت ) و بحثهای متفاوت توسط افراد از سوی دیگر باعث می شود تا کودک به علت کنجکاوی ، نوجوان و جوان به علت گرایشات جنسی ولذت طلبی چنانچه در دام افراد سودجو یا افراد بی هویتی که به منظور و هدف انحرافات اخلاقی در چت رومها یا در سایتهای مختلف فعالیت میکنند ، قرار بگیرند در ادامه این مسیر کم کم راه بازگشت را از دست میدهند .

تلفن همراه :
یک وسیله ارتباطی کار امد که باعث می شود در هر لحظه و هر مکاینی بتوانیم از حال عزیزان خود مطلع شویم کارهای روزمره خود را انجام دهیم و ... اما همین تلفن همراه میتواند باعث از هم پاشی یک زندگی شود . انتشارو انتقال تصاویر خصوصی از یک گوشی به گوشی دیگر یا قرار گیری آنها در فضای اینترنت و...

سخنی با والدین : اولین قدم ، ایجاد رابطه دوستانه و صمیمی با فرزندان خود به خصوص اگر در دوران بلوغ قرار دارند یک شرط مهم و اساسی است . قدم بعدی شناخت دوستان فرزند خود است .

پدیده ای که امروزه روبه افزایش است گسترش ابزارهای ارتباطی و عدم اطلاع والدین از چگونگی عملکرد این ابزارها ، قبل از تهیه این ابزارها راجع به موارد استفاده آنها تحقیق به عمل رسانید تا با اطلاعات بدست امده بتوانید تا حدی فرزندان خود را از آسیبهای احتمالی دور نگه دارید .بهتر است رایانه در اتاق شخصی فرزند شما نباشد ( مخصوصلا اگر در سن نوجوانی و بلوغ میباشد و رایانه قابلیت اتصال به اینترنت را دارا است) رایانه باید در محلی باشد که شما براحتی بر صفحه مانیتور نظارت داشته باشید . در صورتی که امکان قرار دادن رایانه در محلی غیر از اتفاق شخصی میسر نمیباشد لازم است در مواقعی که فرزند شما در اتاق خود مشغول کار با رایانه است به صورت غیر مستقیم نظارت داشته باشید ( هراز گاهی به اتاق وی سربزنید و با بهانه بردن نوشیدنی یا مطرح کردن سوال به نحوی که احساس بی اعتمادی به فرزند شما دست ندهد فعالیت وی را نظارت کنید )

اگر مشاهده کردید چند وقتیست گوشی تلفن همراه فرزندتان در خانه مدام در دست وی است یا نزدیک وی و هر چند لحظه یکبار پیام ارسال و دریافت میکنید یا موقع تماس از محیطی که شما قرار دارید به اتفاق شخصی خود میرود ، به صورت غیر مستقیم نظارت را بیشتر کنید .

چند پدیده جدید که متاسفانه در ابزارهای ارتباطی روبه افزایش است :
ارضای جنسی از طریق چت - گفتگوی تلفنی و پیامک
درخواست ارسال تصویر یا به صورت عکس یا از طریق دوربین اینترنتی ( وب کم web cam )
پیشنهاد دوستی یا اشنایی بیشتر جهت امر ازدواج وتبادل عکس و شماره تلفن که غالبا هدف از این ارتباط از سوی افراد سودجو برقراری ارتباط جنسی است .
قرارهای ملاقات مخفیانه در محل های خلوت
مخفی کردن برخی پوشه های قرار گرفته بر روی رایانه فرزندتان
فراموش نکنید هرگز نباید فرزند شما به خصوص در دوران بلوغ دچار احساس بی اعتمادی از جانب شما شود برقراری یک ارتباط دوستانه می تواند تا حد زیادی به شما و فرزندتان در جهت برقررای امنیت و آسایش کمک کند.


منبع : سایت گرداب
مقاله از : علی سلطانی مجد - محقق و پژوهشگر ( مدیر پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده )

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر