تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

خوردن ماهي برای زنان باردار خوب است یا بد ؟

خوردن ماهي برای زنان باردار خوب است یا بد ؟

ایمیل پرینت PDF
خوردن ماهي برای زنان باردار خوب است یا بد ؟
ماهی علاوه بر آنکه يك منبع غذايى سرشار از ید و فسفر است حاوی جیوه هم هست. جيوه در مقايسه با يد و فسفر كه از تركيبات مورد نياز بدن هستند، از عناصر سنگينى است كه براى بدن مضربوده و جزو مواد سمى به شمار مى‌آيند.

اين عنصر با آنزيم‌هاى درونى بدن تركيب و مانع از عمل آنها مى‌شود. تجمع جيوه در بدن منجر به اختلالات شنوايى، لرزش عضلات، بروز بى‌حسى عمومى و برهم خوردن متابوليسم درونى مى‌شود.

از همه مهمتر اينكه جيوه عملكرد سيستم عصبى مختل مى‌كند و به رشد بافت مغزى آسيب جدى مى‌رساند‌.نکته‌اى که بخصوص در مورد کودکان و زنان باردار بايد به آن توجه كرد.
ديويد بلينگر از انستيتو پزشكى هاروارد مى‌گويد: غذاهاى دريایی سرشار از پروتئین‌اند، چربى اشباع شده كمتری دارند و از مواد مغذی بسیاری برخوردارند اما برای اطمینان بهتر است بیشتر از دو تا سه بار در هفته مصرف نشوند.
میزان جیوه موجود در انواع ماهی با یکدیگر متفاوت است. مثلأ برخی از انواع ماهی تن جیوه بیشتری دارند. در نتیجه به جای اینکه مفید باشند برای سلامتى مضراند.

بلینگر اضافه مى‌کند: از آنجا که کاملاً مشخص نیست که مصرف کدام نوع از ماهی با ضریب خطر بیشتری همراه است ما صلاح مى‌دانیم که بر این نکته تأکید کنیم كه مصرف کنندگان سعی کنند به جای مصرف یک نوع ماهی از انواع مختلف ماهی و غذاهای دریایی استفاده کنند. ماهی‌ها با يكدیگر متفاوت هستند تركيبات موجود در آنها هم با هم فرق مى‌كند.
بررسی دقیق نشان مى‌دهد مصرف بیش از حد تن ماهی مى‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزايش دهد. ماهی‌هاى تن بیشتر جیوه دارند تا اسیدهای چرب مفید امگا ۳ داشته باشند.
آنچه که انستیتو پزشکی هاروارد توصیه مى‌کند، مصرف بیشتر میوه و سبزیجات و افزايش تحرک بدنی است. مردم امریکا به طور متوسط در سال حدود سه کیلوگرم ماهی مصرف مى‌کنند كه این مقدار در مقایسه با مصرف سرانه ماهى در بسیاری از کشورهای دنیا کمتر از حد میانگین است.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکان بدون مرز

آخرين به روز رسانی ( شنبه, 17 مرداد 1388 03:38 )

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر