تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۳, جمعه

اختلال های جنسی

چهارشنبه 26 دی 1386

اختلال های جنسی

اختلال های جنسی

مقاله از سعید خداپرست ( روانشناس )

عضو پایگاه اینترنتی تنظیم خانواده www.tanzimekhanevadeh.ir


یکی از انگیزه های مهم ادمی انگیزه ی جنسی است که ارضای ان ، نه تنها موجب لذت و شادمانی ، بلکه موجب تداوم نسل بشر است. اما پزشکان د اس ام –ای وی (راههای تشخیصی و اماری اختلالهای روانی )در این رابطه اختلال هایی را یاد اور شده اند که در زیر به اختصار به شرح هر یک می پردازیم.
دگر جنسیتی
این اختلال را ، که فرد مذکر یا مؤنث از موجودیت جنسی خود ناراضی است و می خواهد به جنس دیگر تبدیل شود، دگر جنسیتی نامیده اند. اختلال دگر جنسیتی از زمان کودکی مایه می گیرد و غالبا در نو جوانی به حال طبیعی باز می گردد. اما بعضی از اختلال های دگر جنسیتی حلت حاد پیدا می کند و برای همیشه در فرد باقی می مانند.
دگرجنسیتی در مرها بیشتر از زن هاست . در واقع ، در این اختلال فرد از جنسیت کالبدی خود ، یعنی مرد یا زن بودن خود ناراضی است و اشتیاق فراوان دارد که عضوی از گروه جنسی دیگر یاشد.این اختلال کمیاب در مردها یک در سی هزار و در زن ها یک در صد هزار است و تنها درمان ان جراحی و تغییر جنسیت است.
با تزریق هورمون های خاص مردان و زنان می توان تا حدودی ویژگی های ثانوی را درانان ایجاد کرد.
فرا جنسی
کشش فرا جنسی یا پارافیلیا به " عشق فراتر از حد معمول " گفته می شود که برای بیشتر مردم مفهومی نا اشناست . افرادی که به کشش های فرا جنسی گرفتارند از جانوران ، اشیاء ، موقعیت ها و حالت های خاصی بر انگیختگی جنسی پیدا می کنند. بیشتر این گونه افراد از جنس مذکرند که به کبوتر ، سگ و گربه و مانند اینها عشق می ورزند .
یادگار پرستی یا فتیشیزم یکی دیگر از شاخه های کشش فرا جنسی است و ان عیارت است از یک گرایش نا بهنجار و بیمار گونه است که افراد یک قبیله یا یک جامعه نسبت به چیزی پیدا می کنند و از ان بر انگیختگی و لذت جنسی حاصل می کنند ،مانند زیر پوش ها ، دستکش و حتی کفش و کلاه جنس مخالف .
مازوخیسم یا ازار طلبی ، یکی از انواع اختلال های جنسی است . در این نا بهنجاری جنسی فرد از ازار دیدن ، مانند کتک خوردن ،تحقیر و سرزنش شدن ، یا به هر طریق ممکن دیگری که با ازار همراه باشد ، لذت میبرد.
سادیسم یا دیگر ازاری ضد مازوخیسم است. فرد در این نابهنجاری جنسی از ازارو شکنجه کردن طرف مقابل لذت می برد و حتی از جاری شدن خون از بدن و گلوی طرف و دست و پا زدن و جان دادن او به اوج لذت جنسی می رسد.
پژوهشگران روان پویایی یا روانکاوی نابهنجاری جنسی را معمول تجربه های نخستین دوره کودکی می دانند ، یا انکه در مواردی ان را وسیله ی انگیزشی کم دردسری از بر خورد مستقیم با جنس مخالف دانسته اند. روان شناسان رفتار گرا بر عکس معتقدند که در بیشتر یادگار ها یا محرک های عشق بر انگیز بسیاری از نا بهنجاری های جنسی از طریق شرطی شدن کلاسیک پدید می ایند ، زیرا حضور همزمان شیء یادگاری (بت) با یک امر لذت بخش همراه است و بعدها به صورت شرطی بازتابی در زندگی فرد نمایان می گردد.

مقاله از سعید خداپرست ( روانشناس )

عضو پایگاه اینترنتی تنظیم خانواده www.tanzimekhanevadeh.ir

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر