تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

حمايت عاطفي اطرافيان در كاهش افسردگي پس از زايمان زنان نقش مهمي دارد

افسردگی بعد از زایمان

متخصص زنان و زايمان:
حمايت عاطفي اطرافيان در كاهش افسردگي پس از زايمان زنان نقش مهمي دارد
مصرف روزانه 4 وعده لبنيات براي زنان باردار ضروريست
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده


يك متخصص و جراح زنان و زايمان توصيه كرد: زنان باردار از مصرف زياد نمك، چربي و مواد قندي پرهيز كنند.

دكتر قاضي‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به اين كه زنان قبل از اقدام به بارداري بايد ويزيت قبل از بارداري شوند، دليل اين امر را تشخيص بيماري قبل از بروز حاملگي دانست و تاكيد كرد تا بيماري كنترل شود.

وي با بيان اين كه اثربخشي واكسن در دوران قبل بارداري بيشترست، افزود: با توجه به اين كه ضعف سيستم ايمني بدن در دوران بارداري كاهش مي‌يابد به تمامي زنان توصيه مي‌كنيم قبل از بروز حاملگي واكسن‌هايي مانند سرخجه و كزاز را تزريق كنند.

اين متخصص زنان و زايمان با اشاره به مصرف ويتامين‌ها قبل از دوران بارداري به ايسنا گفت: مصرف اسيد فوليك به خصوص در زناني كه سابقه تولد نوزاد ناهنجار داشتند را دو تا سه ماه قبل بارداري توصيه مي‌شود.

وي همچنين ادامه داد: مصرف مولتي‌ويتامين و ب كمپلكس در كم كردن تهوع و استفراغ اوايل بارداري مي‌تواند موثر باشد.

دكتر قاضي‌زاده با بيان اين كه زنان قبل از اقدام به بارداري بايد معاينات دندانپزشكي را انجام دهند، افزود: تحقيقات نشان داده التهاب مزمن كه عفونت‌هاي دهان و دندان ايجاد مي‌كند مي‌تواند باعث ايجاد فشار خون و يا زايمان زودرس شود بنابراين به تمامي زنان توصيه مي‌شود قبل از حاملگي معاينات دندانپزشكي را انجام دهند.

اين متخصص زنان و زايمان تاخير در زمان قاعدگي را نخستين نشانه حاملگي دانست و افزود: در هفت ماه اول حاملگي هر ماه يك بار و در ماه هفتم و هشتم هر دو هفته يك بار و در ماه آخر هر هفته ويزيت براي زنان باردار ضروري است.

وي ادامه داد: در صورتي كه مادر باردار دچار بيماري شود و يا پزشك احساس كند كه حاملگي سير طبيعي ندارد دفعات ويزيت براي مادر باردار بيشتر مي‌شود.

قاضي زاده به ايسنا گفت: با توجه به اين كه در سه ماه اول حاملگي جنين در حال تكامل است و مادر نيز دچار تهوع و استفراغ است انتظار افزايش وزن چنداني نداريم ولي در مواردي كه تهوع و استفراغ مادر به حدي شديد است كه كاهش وزن مادر به 5 تا 10 درصد وزن پايه وي برسد در اين مدت مادر نياز به بستري و مراقبت ويژه دارد.

وي با اشاره به اين كه در سه ماه دوم حاملگي هر ماه مادر مي‌تواند يك تا سه كيلو افزايش وزن داشته باشد به ايسنا گفت: ‌در يك خانم با وزن متوسط 50 تا 60 كيلوگرم در كل دوران بارداري 10-12 كيلو افزايش وزن مجاز است ولي در خانمي با وزن كم 15 تا 16 كيلوگرم افزايش وزن هم مانعي ندارد ولي در خانمي با وزن بالا 6 تا 8 كيلو بيشتر توصيه نمي‌شود.

دكتر قاضي زاده با بيان اين كه در معاينات دوران بارداري علاوه بر وزن و فشارخون كنترل رشد و قلب جنين بررسي مي‌شود، افزود: نخستين سونوگرافي در 16 هفتگي زماني كه ارگان‌هاي جنين تشكيل شده است توسط پزشك انجام مي‌شود.

وي افسردگي بعد از زايمان را پديده شايع در ميان زنان باردار دانست و گفت: مشكلات دوران حاملگي، روند زايمان، فشار روحي و رواني به مادر وارد مي‌كند و ايجاد افسردگي و استرس در مادر مي‌كند كه حمايت عاطفي اطرافيان در كاهش اين استرس و افسردگي نقش بسزايي را دارد.

اين متخصص زنان و زايمان با تاكيد بر اين كه زنان باردار بايد از مصرف زياد نمك خودداري كنند، افزود: هورمون‌ها كه در طول حاملگي ترشح مي‌شود سريع نمك را در بدن جمع مي‌شود و همراه سديم مايع بيشتري در بدن تجمع مي‌كند و زنان باردار دچار ادم پا و دست مي‌كند و همچنين علايم عصبي مانند گزگز و سوزش در دست‌ها مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين كه مصرف غذاي بي نمك حتي در زنان دچار فشار خون نيز توصيه نمي‌شود، تصريح كرد: ‌مقدار نمكي كه براي پخت غذا مصرف مي‌شود كافيست و نيازي به آوردن نمك بر سر سفره غذا نيست.

اين متخصص زنان و زايمان با اشاره به اين كه مصرف زياد چربي در دوران بارداري توصيه نمي‌شود، افزود: با توجه به اين كه تمايل به افزايش خون در دوران بارداري است اگر خانم بارداري در اين دوران مراقب افزايش وزن خود نباشد دچار افزايش وزن بيش از حد بعد از دوران حاملگي خواهد شد.

وي با تاكيد بر اين كه مصرف 4 وعده لبنيات در روز براي زن باردار توصيه مي‌شود، اظهار كرد: در صورتي كه خانمي تمايل به خوردن شير نداشته باشد بايد ماست و پنير را بيشتر مصرف كند.

قاضي زاده ادامه داد: زنان بارداري كه به هيچ وجه تحمل مصرف لبنيات را ندارند مصرف دوبار در روز قرص كلسيم در اين دوران توصيه مي‌شود و حتي در مواردي كه مادر نيز لبنيات مصرف مي‌كند مصرف كلسيم خوراكي نيز توصيه مي‌شود.

وي همچنين افزود: مصرف انواع پروتئين و ميوه در اين دوران براي مادر باردار توصيه مي‌شود.

دكتر قاضي‌زاده با بيان اين كه مصرف ماهي در دوران بارداري لازم و ضروري است، به ايسنا گفت: مصرف ماهي رودخانه‌اي در هفته بيشتر از دو بار توصيه نمي‌شود.

وي همچنين در پايان يادآور شد: مصرف ماهي و روغن ماهي در زناني كه دچار فشار خون دوران بارداري هستند توصيه مي‌شود.


http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-577934

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر