تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

تحقيقات نشان داد: استرس درمادران باردار موجب بروز اختلال‌هاي جسمي و ذهني در کودک مي‌شود

تحقيقات نشان داد: استرس درمادران باردار موجب بروز اختلال‌هاي جسمي و ذهني در کودک مي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده

پژوهش‌ها نشان مي دهند: وضعيت عاطفي مادر باردار و خصوصا استرس وي در رشدجنين و به دنبال آن سلامت و سازگاري کودک بسيار موثر است.

دکتر مهسا رزاقي روانپزشک در گفت و گو با خبرنگار سرويس «بهداشت و درمان» ايسنا واحد علوم پزشکي ايران ضمن بيان مطلب فوق اظهار داشت: از آنجا که استرس مادر در دوران بارداري احتمال زايمان سخت و يا زودرس را افزايش مي دهد لذا کودکان متولد شده از اين مادران نيز در معرض ابتلا به اختلال هاي جسمي و ذهني قرار خواهند داشت.

وي با اعلام اين که بين دستگاه عصبي جنين و مادر هيچ گونه ارتباط مستقيمي وجود ندارد عنوان کرد: تحقيقات حاکي از آن است که استرس مادر در هنگام حاملگي بر رشد جنين و رفتار پس از تولد تاثيرگذار است.

وي افزود: البته مي توان دليل اين امر را ترشح مواد شيميايي حاصل از استرس و اضطراب در بدن مادر و سپس انتقال آنها از طريق جفت به جنين دانست.

اين متخصص ورزش، تغذيه مناسب و روابط اجتماعي را از راه هاي کاهش استرس دانست و اعلام کرد: همچنين لازم است مادران باردار از مصرف دارو تا حد ممکن پرهيز کنند چرا که بيشترين ميزان مصرف دارو در اين دوران به دليل نگراني است؛ در حاليکه نگراني ها و ناراحتي هاي روزانه زندگي نيازي به درمان دارويي ندارند.

دکتر رزاقي همچنين با تاکيد بر آموختن و به کارگيري مهارت هاي آرميدگي توسط مادران باردار گفت: ريلکسيشن يکي از روش هاي کارساز در از بين بردن استرس است به طوري که حتي ترس نسبت به فرآيند زايمان در اين افراد را از بين مي برد.

وي حمايت هاي همسر و خانواده را نيز در سلامت مادر و جنين بسيار موثر دانست و افزود: در اين راستا ابراز علاقه، توجه به سلامتي و گوش دادن به صحبت از جانب همسر نيازهاي عاطفي را برطرف مي سازد.

وي درپايان به زوج ها توصيه کرد: حل کردن تعارضات في ما بين قبل از اقدام به بارداري در داشتن فرزندسالم و زندگي سالم بسيار موثر است.
http://isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-867596&Lang=P

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر