تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

در حال بارکردن…

ه‍.ش. ۱۳۸۸ شهریور ۲۲, یکشنبه

چگونه می توان غذای کودک را مقوی کرد ؟


آگوست 9, 2009 روی 1:58 ب.ظ · طبقه بندی شده زیر مادران, کودک
منظور از مقوي کردن غذاي کودک اين است که انرژي کودک بيشتر شود . بخصوص کودکاني که دچار اختلال رشد شده اند بايد انرژي بيشتري به بدنشان برسد . براي اينکه انرژي غذاي کودک بيشتر شود بر اساس سن کودک در هر زمان مي توان به غذاي او موادي اضافه نمود .
منظور از مغذي کردن ، اضافه نمودن موادي است که علاوه بر انرژي ، پروتئين ، ويتامينها و املاح غذايي کودک را بيشتر مي کند .
مواد غذايي و پروتئيني براي رشد کودک ضروري اند براي اينکه پروتئين غذاي کودک بيشتر شود مي توانيد :
1. حتي الامکان مقداري گو.شت بصورت تکه اي يا چرخ کرده ( مانند : گوشت مرغ ، ماهي ، گوسفند و گوساله ) به غذاي کودک اضافه کنيد .
2. حبوبات مثل نخود ، لوبيا ، عدس ، ماش منبع خوبي از پروتئين هستند . با شروع ۹ ماهگي براي تأمين پروتئين مورد نياز کودک حبوبات کاملاً پخته و له شده به سوپ کودک اضافه کنيد .
3. افزودن تخم مرغ به غذاي کودک مي تواند پروتئين غذاي کودک را بيشتر کند . براي مثال : تخم مرغ آب پز را داخل پوره سيب زميني و يا سوپ کودک بعد از طبخ رنده کنيد ( در مورد کودکان زير يکسال بايد فقط زرده تخم مرغ به کودک داده شود ) .

براي افزايش ويتامينها و املاح غذاي کودک از چه مواد غذايي مي توان استفاده کرد ؟
سبزيجات منابع غني از ويتامينها هستند . استفاده از سبزيجات برگ سبز مثل اسفناج ، جعفري ، شبت و گشنيز و يا هر نوع سبزي ديگري که در دسترس است در داخل سوپ و ساير غذاهايي که به کودک داده مي شود ويتامينها و برخي از املاح مورد نياز براي رشد کودک مثل آهن را تأمين مي کند ( فراموش نکنيد در زير يکسال به کودک نبايد اسفناج داد ) .
سبزيجات زرد و نارنجي رنگ مثل : کدو حلوايي ، هويج و گوجه فرنگي داراي ويتامين A هستند و استفاده از اين سبزيجات در غذاي کودک به تأمين ويتامين A مورد نياز براي رشد کودک کمک مي کند .
يک راه براي مقوي کردن غذاي کودک :
· سعي کنيد براي تهيه سوپ و يا کته از گوشتهاي با استخوان استفاده کنيد . مثل : ران مرغ يا ماهيچه گوسفند تا املاح و چربي بيشتري به بدن کودک برسد .
· مغذي کردن غذاي کودک زير يکسال که دچار افت يا ايست وزني شده :
· از جوانه ماش يا جوانه گندم يا پودر اين جوانه ها در سوپ کودک بريزند زيرا علاوه بر اينکه سرشار از ويتامين هاي ب و ث هستند به هضم غذا هم کمک مي کنند .
· پودر جوانه گندم ، جو پرگ ، بلغور گندم را هم مي توانيد له کرده و با شکر ، شير و کمي روغن يا کره بپزيد و در حجم کم و در دفعات بيشتر به کودک بدهيد .
· در حدود ۱۱ ماهگي مي توانيد کمي خامه پاستوريزه به سوپ کودک اضافه کنيد .


استقلال کودک با غذا خوردن آزاد رشد مي کند

والدين بايد از تغذيه اجباري کودک خودداري کنند و کودک را هنگام غذا خوردن آزاد بگذارند تا احساس استقلال کودک رشد کند و با احساس رضايت از تغذيه ، از آن لذت ببرد .
همچنين به مادران توصيه مي شود غذاهاي متنوعي براي کودک تهيه کنند و به او اجازه امتحان تمام غذاها را بدهند تا کودک از بين آنها غذاي مورد علاقه خود را انتخاب کند و از تحميل سليقه خود در انتخاب غذا به کودک بپرهيزند .
يک برنامه غذايي متعادل شامل غذاهايي مي باشد که علاوه بر رفع گرسنگي ، مقدار لازم و کافي از هر يک از عناصر غذايي و مواد مغذي براي وصول به تندرستي کامل را در بر داشته باشد .

يکي از مهمترين راهها براي اطمينان از تأمين نيازمنديهاي تغذيه اي کودک ، استفاده از چهار گروه اصلي غذايي شامل : گروه لبنيات ، گروه نان و غلات ، گروه گوشت و تخم مرغ ، حبوبات و مغزها و گروه ميوه و سبزي است .

در خصوص اصول تغذيه در کودکان ، توجه مادران را به توصيه هاي زير جلب مي کنيم :
1. غذاي دلخواه کودک را تهيه کنيد و اگر به دلائلي کودک ميل به غذاخوردن ندارد از يک اسباب بازي مورد علاقه کودک براي تشويق او به غذاخوردن استفاده کنيد .
2. مواد غذايي مقوي و مورد نياز کودک را به غذاي او اضافه کنيد ( مثل اضافه کردن گوشت گوساله به ماکاروني ) البته اين کار بايد با احتياط صورت گيرد ، به طوري که کودک به تدريج به غذاي جديد علاقمند شود .
3. براي کم کردن حساسيت کودک نسبت به غذا ، او را در تهيه غذا دخالت دهيد ، مانند پختن و مخلوط کردن مواد غذايي با يکديگر و يا دادن غذا به عروسک و يا حيوانات .
4. فاصله بين وعده هاي غذايي کودک را کنترل کنيد چون کودک گرسنه براي خوردن غذاي جديد نسبت به کودکي که در فواصل غذا با خوردن تنقلات سير شده است ، تمايل بيشتري نشان مي دهد ، در ضمن فاصله زماني دادن تنقلات تا وعده هاي اصلي غذا ( نهار ، شام ) را نيز کنترل کنيد .
5. براي تشويق کودک به غذا خوردن ، از ظرف غذاي مخصوص کودک استفاده کنيد .
از تغذيه اجباري کودک خودداري کنيد . گاهي اوقات به نظر مي رسد مادران به هنگام بي اشتهايي کودک نسبت به مسئله رشد و نمو کودک حساس مي شوند . آنان در مورد نقش مادري خود احساس ناتواني مي کنند و در نتيجه سطح اضطراب آنان بالا مي رود و قادر به اصلاح بي اشتهايي در کودکان نيستند و هنگام غذا دادن به کودک وقتي با امتناع کودک از غذا خوردن مواجه مي شوند احساس ناکامي مي کنند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر