تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

جهان اكنون به ماما بيش از هر زمان ديگرى نياز دارد


جهان اكنون به ماما بيش از هر زمان ديگرى نياز دارد


مشخص نبودن جايگاه صحيح حرفه مامايى در جامعه، سلامت زنان، دختران و نوزادان را با مخاطراتى روبه رو كرده است؛ مخاطراتى كه قابل اغماض نبوده و كنفدراسيون بين المللى ماما را بر آن داشته تا در روز جهانى ماما در ۱۵ ارديبهشت (مقارن با ۵ ماه مه) شعار زير را مدنظر قرار دهد. «جهان اكنون به ماما بيشتر از هر زمان ديگرى نياز دارد.» مامايى رشته اى است كه در ايران نيز قدمتى كهن دارد و شروع فعاليت هاى آكادميك آن به سال ۱۳۰۸ برمى گردد؛ رشته اى كه در طول زمان به جاى پيشرفت با مشكلات زيادى روبه رو بوده است و به رغم كهولت سن هنوز نتوانسته دانشكده مستقلى به نام مامايى داشته باشد. از جمله مشكلات اين حرفه معضلات آموزشى دانشجويان و مربيان مامايى است. سيده طاهره ميرمولايى نايب رئيس جمعيت مامايى ايران در رابطه با مشكلات آموزشى اين رشته اظهار كرد: «عدم استفاده ماماها در امور رياست يا معاونت آموزشى دانشكده هاى موجود (در بسيارى از موارد) باعث شده است كه اين رشته از ارتقاى علمى لازم برخوردار نبوده و قدرت اجرايى لازم را در امور مرتبط به مامايى نداشته باشد. «بنا بر اظهارات وى اين عدم استقلال حرفه اى حتى آموزش هاى بالينى دانشجويان را نيز تحت الشعاع قرار داده است. از آنجايى كه مربيان مامايى جايگاهى در بخش هاى بالينى ندارند و در بخش هاى مربوط مسئوليتى به آنها واگذار نمى شود اين مسئله خود به خود منجر به افت كيفيت آموزشى دانشجويان شده است و اين در حالى است كه در زايشگاه هاى آموزشى سراسر دنيا ماماها از قدرت اجرايى بالايى برخوردارند. آنها ضمن اين كه به پذيرش بيماران مى پردازند مسئوليت زايمان و آموزش دانشجوها را نيز به عهده دارند. اما در بيمارستان هاى آموزشى ايران به رغم اين كه انجام زايمان طبيعى جزء شرح وظايف ماما است، ماماها اجازه زايمان ندارند. نايب رئيس جمعيت مامايى معتقد است مشكلات موجود بر باد رفتن هزينه و نارضايتى شغلى اين افراد را به همراه داشته است. با وجود چنين مشكلاتى هنوز ماماهاى كشور خواهان ادامه تحصيل هستند اما زمينه ادامه تحصيل در مقطع دكترا براى رشته مامايى فراهم نيست و برخلاف ساير رشته هاى پزشكى در مقطع كارشناسى ارشد متوقف شده است. در تشريح اين مسئله ميرمولايى اظهار كرد: «به رغم تلاش هاى ۱۰ ساله اى كه براى تصويب دوره دكترا انجام شده است هنوز اين مقطع راه اندازى نشده است، اگرچه دكتراى بهداشت بارورى جهت ادامه تحصيل ماماها به تصويب رسيده است اما تاكنون مجوزى از سوى وزارت بهداشت براى دانشكده هاى متقاضى (تهران، شهيد بهشتى، اصفهان و اهواز) صادر نشده است.» معصومه شاه محمدى كارشناس مسئول امور مامايى وزارت بهداشت ضمن تأكيد بر تطابق بر ابعاد آموزشى ماماها با نياز جامعه مى افزايد: «از آنجا كه همگام بودن با تحولات علمى روز از ضرورت هاى هر جامعه اى است ما اميدواريم در كشور ما نيز نگرش هاى جديد مباحث مامايى دنيا مورد توجه قرار گيرد تا از تازه هاى اين رشته عقب نمانيم.»
• افزايش زمينه اشتغال
در سال هاى گذشته جذب بى رويه دانشجويان مامايى و همچنين تربيت افرادى كه به نوعى در خدمات مامايى اشتغال دارند (نظير كاردانان بهداشت خانواده) و عدم تناسب مراكز بهداشتى با اين ازدحام باعث شده است تا امروز از ۴۷ هزار ماماى فارغ التحصيل تنها ۱۳ هزار ماما جذب كار شوند كه از اين تعداد ده هزار نفر در بخش هاى دولتى مشغول به كار هستند. ميرمولايى در اين زمينه مى گويد: «در سراسر دنيا ماماها علاوه بر فعاليت در حيطه شرح وظايف خود گام را فراتر نهاده در قالب فعاليت هاى مشاوره اى طيف وسيعى از خدمات بهداشت بارورى را نيز انجام مى دهند، در حالى كه در ايران ماما اجازه ندارد حتى كارى را كه جزء وظايف تعريف شده اش است، انجام دهد.» وى در ادامه تصريح كرد: «پيشنهاد جامعه مامايى گسترش خدمات جديد بهداشت بارورى در كشور است تا در كنار ارتقاى كيفيت خدمات به مردم، زمينه اشتغال براى ماماهاى فارغ التحصيل فراهم شود. «بنا بر اظهارات وى در راستاى اشتغال زايى راه اندازى مراكز زايمانى از ديگر پيشنهادات مطرح شده است، مراكزى كه تحت پوشش بيمارستان بوده و به طور كامل توسط ماماها اداره مى شوند و محيط آن طورى طراحى شده است كه خانواده زائو مى توانند كنار زائو حضور داشته باشند. مراكزى كه ضمن اشتغال زايى، محيط خوشايندى را براى زائو فراهم كنند كه متأسفانه اين پيشنهاد هم توسط مسئولين پذيرفته نشد. در راستاى كاهش بيكارى ماماها، شاه محمدى اعلام داشت: «از سال ۸۵ قرار بر اين شده است كه دانشگاه ها در مقطع كاردانى، ماما جذب نكنند، ضمن اين كه امسال همچون سال هاى قبل در دانشگاه هاى دولتى حداكثر بيست دانشجوى كارشناسى جذب مى شوند.»
• تعرفه ها
در ادامه شاه محمدى ضمن اشاره به عدم دريافت تعرفه مامايى در بخش دولتى تصريح كرد: «به رغم اين كه ماماها طيف متنوعى از خدمات را در بخش هاى دولتى ارائه مى دهند تعرفه اى در ازاى اين خدمات دريافت نمى كنند.» سپس در ادامه افزود: «از سال ۱۳۸۲ قرار شد كه به ازاى هر زايمانى كه ماما و پزشك به طور مشترك انجام مى دهند ده درصد حق الزحمه پزشك به ماما اختصاص داده شود، اين مسئله كه منجر به ترويج زايمان طبيعى مى شود متاسفانه در بيش از ۵۰ درصد بيمارستان هاى كشور اجرا نمى شود و انگيزه كارى را از ماماها سلب كرده است.» در ادامه شاه محمدى ضمن اشاره به بيمه مسئوليت حرفه اى اظهار داشت: «با توجه به اين كه در ارتكاب خطاى پزشكى هزينه سنگينى بر فرد مرتكب شده تحميل مى شود اميدواريم در بخش هاى مختلف خصوصاً در بخش دولتى بيمه مسئوليت حرفه اى با حمايت مراكز درمانى فراهم شود.»
• بازنشستگى
به رغم اين كه اداره بهداشت محيط حرفه اى وزارت بهداشت مامايى را از مشاغل سخت و زيان آور معرفى كرده است هنوز سازمان مديريت و برنامه ريزى در اين راستا اقدامى نكرده است و در حال حاضر ماماها با سى سال سابقه كار بازنشسته مى شوند. در حالى كه جامعه مامايى خواستار پنج سال بخشودگى در بازنشستگى است، تقاضايى كه اگر پذيرفته شود ضمن رفاه حال ماماها اشتغال زايى را نيز به دنبال خواهد داشت.
•حذف اداره مامايى
در سال هاى اخير اداره مامايى در وزارت بهداشت حذف شد. اين حذف اعتراضات زيادى را دربرداشت، چرا كه جامعه مامايى معتقدند فقدان اداره مامايى در سطح وزارت بهداشت مى تواند مشكلاتى را براى اين گروه كثير در زمينه سياستگزارى و برنامه ريزى ايجاد كند. در حال حاضر سازمان هاى بيمه گر خدمات مامايى (از جمله: حق ويزيت، سونوگرافى در باردارى، تنظيم خانواده) را تحت پوشش قرار نمى دهند. سابقاً سازمان هاى بيمه گر متقاضى انجام فعاليت ماماها در قالب يك سازمان قانونى بودند تا دسترسى آسان تر به آنها داشته باشند. با وجود چنين شرطى از سال ۱۳۷۴ كه ماماها به عنوان اعضاى رسمى سازمان نظام پزشكى درآمدند هنوز اين سازمان ها از عقد قرارداد با اين قشر دريغ مى كند.
•••
از آنجا كه خدمات مامايى ارتباط مستقيمى با سلامت زنان، دختران و نوزادان دارد اميدواريم در ايران از تخصص ماماها در جهت ارتقاى كيفيت سلامت كشور استفاده بيشترى شود.
http://www.sharghnewspaper.com/850224/html/ppez.htm#s411501

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر