تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۲۲, یکشنبه

توصیه های کلی به خانمهای خانه دار


آگوست 9, 2009 روی 1:45 ب.ظ · طبقه بندی شده زیر خانه داری برای نوعروسان
خشکی، قرمزی و بعضی اوقات زخم دستها، مشکل بسیاری از خانمهای خانه دار است، آنهایی که در اثر شستشوی پیوسته، بدون استفاده از دستکش مناسب، دچار اگزمای تماسی شده اند.
آنچه در زیر می خوانید اطلاعات لازم و مفیدی است برای پیشگیری و درمان این بیماری:اگزمای تماسی دست به دو دسته کلی تقسیم می گردد:
الف – اگزمای تماسی دست از نوع آلرژیک (حساسیتی):در این حالت پوست نسبت به مواد خاصی حساسیت دارد. تماس با این مواد باعث ظهور سلولهای مخصوصی در پوست می گردد. این سلول ها ملکول های تحریک کننده بافتی ترشح نموده و به دنبال آن قرمزی، خارش و پوسته ریزی ظاهر می شود. بیمار پوستش را می خاراند و با این کار عفونت هم به اگزما اضافه می شود و در نهایت پوست دست خشک، خشن، ضخیم ( مثل چرم) و دارای پوسته و ترک های دردناک می گردد. تخمین زده شده که 2 درصد افراد جامعه دارای این نوع اگزمای تماسی دست می باشند. به طور کلی هر ماده ای ممکن است باعث بروز حساسیت تماسی دست گردد ولی از همه شایعتر برخی از فلزات مثل نیکل و کروم، مواد آرایشی، برخی از گیاهان مثل پیچک سمی، مواد پلاستیکی و گاهی داروهای موضعی مثل کرم نئومایسین را می توان نام برد. نیکل و کروم در پوشش بسیاری از وسایل فلزی روزمره مثل جواهرات بدلی، زیورآلات، ساعت، وسایل آشپزخانه و تعداد بی شماری لوازم دیگر وجود داشته و با این حساب متوجه می شوید که پرهیز از تماس با این فلزات چقدر مشکل می باشد. سایر عوامل ذکر شده نیز به وفور در زندگی ما وجود دارند و لذا اجتناب از آنها خیلی مشکل و در حقیقت غیر ممکن است. به این دلیل در تشخیص این نوع اگزمای تماسی دست باید نهایت احتیاط از جانب پزشک به عمل آمده و حتماً تشخیص با تست های دقیق آزمایشگاهی (در حد امکان) تأیید گردد زیرا این تشخیص دردسرهای زیادی برای بیمار به وجود می آورد و استرس های فراوانی را برایش ایجاد می نماید
مهمترین قسمت درمان ، پرهیز ( تا حد امکان) از ماده حساسیت زا می باشد و اگر این مطلب خوب رعایت شود ، نه تنها نیاز به درمان دارویی بسیار کاهش می یابد بلکه گاهی بدون درمان دارویی هم فرد خود به خود بهبود می یابد.

ب- اگزمای تماسی دست از نوع تحریکی:در این حالت ماده مسئول، باعث تحریک و آزار پوست و ایجاد اختلال و تخریب در ساختمان می گردد. این نوع شایعترین علت اگزمای دست خانم ها را تشکیل می دهد. موادی که بیشتر مسئول بروز این حالت هستند عبارتند از شوینده های ودترژانت ها (مثل وایتکس و غیره) مواد آرایشی، فرآورده های نفتی، سیمان، اسیدها و مواد قلیایی. لازم به تذکر است که هر کس به مدت طولانی زیاد با آب و مواد پاک کننده سر و کار داشته باشد خواه ناخواه مبتلا به این عارضه می شود لذا بروز آن در آشپزها، خانم های خانه دار، مادرانی که بچه کوچک دارند و شغل های خدماتی ، دور از انتظار نیست . مگر این که مراقبت و محافظت دقیق و مرتب از پوست دست به عمل آید. در اینجا هم اصل کلی درمان، پرهیز از تماس مستقیم با مواد تحریک کننده است.
توصیه های کلی به خانمهای خانه دار
1- شستشوسعی کنید که در طول روز حداکثر 3 بار دستهایتان به طور مستقیم با آب و صابون تماس داشته باشد. انجام این کار در ابتدا مشکل است (به خصوص برای خانم های ایرانی که اکثراً تا حدی وسواس شستن دارند) ولی با کمی تمرین و ظرف مدت کوتاهی این مسئله جا افتاده و به طور مثال می توانید تنظیم کنید که فقط در هر بار وضو گرفتن، دست با آب تماس مستقیم داشته باشد (آب ولرم بهتر است).
2- استفاده از مرطوب کنندهچون پوست افراد اگزمایی معمولاً خشک است ، استفاده مرتب از کرم مرطوب کننده خیلی خوب و توصیه می شود. در مورد نوع و مارک کرم مصرفی حتماً با متخصص پوست مشورت کنید و هیچگاه سر خود آن را از داروخانه نخرید. علت این است که شما می خواهید این کرم را مرتب و مکرراً استفاده نمائید و اگر آن کرم به هر دلیل مناسب پوست جنابعالی نباشد بسیار مضر بوده و چه بسا مشکل دستتان را بدتر کند. بلافاصله بعد از شستشو یا حمام، با یک حوله نرم پوست را با آرامی خشک کرده و سریعاً کرم نرم کننده یا مرطوب کننده بمالید. از همین کرم در طول ساعات بیداری هم باید به دفعات و مکرراً استفاده شود.
3- تأثیر مواد غذاییارتباط خوردن مواد غذایی با اگزمای تماسی دست دقیقاً مشخص نیست. اگر فکر می کنید رابطه ای بین بیماری شما و ماده غذایی خاصی وجود دارد بهتر است حداقل برای 3 ماه آن ماده غذایی خاص را از رژیم خود حذف نمائید. البته لازم به تذکر است که گاهی تماس دست با محتویات آن ماده غذایی در حین خوردن موجب بروز اگزما می شود یعنی ورود آنها به دستگاه گوارش نقشی در اینجا ندارد. به طور کلی بهتر است که از خوردن نوشیدنیهای حاوی رنگهای خوراکی و مواد شیمیایی افزودنی، قهوه، کاکائو، شکلات، تنقلات مثل پفک نمکی، سوسیس و کالباس، کنسرو به خصوص کنسروهای مانده، سس، ادویه و فلفل پرهیز کنید.
4- آرامش فکریداشتن آرامش فکری و پرهیز از استرس در کلیه مراحل زندگی و برای هر کس (بیمار یا سالم) بسیار مفید است.
5- پرهیز از…از مصرف مواد آرایشی، عطرها، اسپری های خوشبو کنده و سیگار حتی الامکان پرهیز نمائید.
6- استفاده از دستکشجهت کارهای منزل حتما از دستکش استفاده کنید. دستکش پوشش محافظی است که پوست گرانبهای دست شما را از گزند مواد آسیب رسان خارجی حفظ می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر