تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ مهر ۱۱, شنبه

mande 7

http://takbanoo.wordpress.com/page/11/

می ‌توان زمان قاعدگی را تغیر داد


با استفاده از قرص‌هاي ضدبارداري مي‌توان زمان قاعدگي را عقب يا جلو انداخت.

آينده خيالی در يک فنجان خالی !

آينده خيالي در يك فنجان خالي !
پیرمرد با لباسی مندرس در گوشه ای از میدان راه آهن نشسته و رمل و اسطرلابی بر زمین گذاشته تا شاید زن و یا مردی در جوارش بنشیند و او از باز شدن گره کارشان بگوید و نوید آینده ای خوب بدهد …..دختر کولی بزور دست زنی را می گیرد تا با نگاه به چهره زن و سر و وضع ظاهری اش از خیانت شوهرش بگوید یا همسری خوب و مهربان که به زودی با ماشینی آخرین مدل از راه می رسد ….زن روی مبل نشسته و نگاهی به باقیمانده قهوه داخل فنجان می کند تا هم از گذشته بگوید و هم از آینده ….اما آیا به راستی آینده آدمی در فنجانی قهوه یا با رمل و اسطرلاب رقم می خورد ؟!

نگاه به چهره زن و سر و وضع ظاهري اش از خيانت شوهرش بگويد يا همسري خوب و مهربان كه به زودي با ماشيني آخرين مدل از راه مي رسد ….زن روي مبل نشسته و نگاهي به باقيمانده قهوه داخل فنجان مي كند تا هم از گذشته بگويد و هم از آينده ….اما آيا به راستي آينده آدمي در فنجاني قهوه يا با رمل و اسطرلاب رقم مي خورد ؟!

دكتر جغتايي،جامعه شناس ، با اشاره به ريشه تاريخي اين موضوع مي گويد: فال و فالگيري نتيجه اعتقادات خرافي است و افراد داراي اعتقادات خرافي بيشتر به اين فرهنگ روي
مي آورند.هر چند اين موضوع در فرهنگ گذشتگان بيشتر قابل مشاهده است بطوري كه اين فرهنگ در افراد قبيله نشين آفريقايي بيشتر از ساير جوامع دنيا مشهود است .

وي مي افزايد: فرهنگ و باورهاي مردم در كاركردهاي مغزي آنان تاثير مي گذارد و باورهاي آنان تبديل به نوعي رفتار
مي شود . محيط نيز يكي از عواملي است كه باعث بوجود آمدن رفتار خاصي

در افراد مي شود و به همين دليل در غرب شاهد رفتارهاي منطقي تر افراد و در مشرق زمين شاهد رفتار احساسي تر از سوي آنان هستيم.

با اين وجود مهم اين است كه بين كاركردهاي اين دو نيمه تعادل برقرار شود و يك انسان چه زن و چه مرد بتواند احساس و منطق را در كنار هم داشته باشد و يكي بر ديگري غلبه نداشته باشد .

جغتايي مي افزايد :بايد به اين نكته مهم مجددا تاكيد كنم كه تفكر حاكم بر يك محيط بر باورهاي فردي افراد تاثير مي گذارد و مي تواند ميزان گرايش و باور مردم به خرافات را كاهش و يا افزايش دهد . از سوي ديگر بشر در زمينه اعتقاد به خرافات ،سابقه اي به اندازه اي طول تاريخ دارد و اين در ذات بشر هم هست كه هرچند رو به آينده حركت مي كند اما گهگاهي به گذشته برگردد .

وي مي گويد: گاهي هم شكست و نااميدي و عدم اطمينان به آينده باعث مي شود افراد منطق را كنار بگذارند و براي

” دكتر قريي مقدم:در كشورهاي فقير كه افراد نمي توانند به اميال و خواسته هاي خود در حالت واقعي برسند و از سوي ديگر مسئولان نيز توانايي برآورده كردن خواسته هاي مردم را ندارند ،گرايش به خرافات ،فال و فالگيري بيشتر مي شود … “

فرار از وضعيت موجود به احساس و در نتيجه خرافات روي بياورند.

دكتر قرائي مقدم ،استاد دانشگاه و جامعه شناس ، نيز عوامل اجتماعي را در روي آوردن افراد به خرافات موثر مي داند و
مي گويد : وقتي كه افراد جامعه توانايي برآورده كردن نيازها و خواسته هايشان را از لحاظ فكري،اقتصادي و اجتماعي و يا خواسته هاي قلبي خود از قبيل ازدواج ،طلاق و …را ندارند به خرافات و فال و فالگيري روي مي آورند.

وي مي افزايد :در مشرق زمين و در كشورهاي فقير كه افراد نمي توانند به اميال و خواسته هاي خود در حالت واقعي برسند و از سوي ديگر مسئولان نيز توانايي برآورده كردن خواسته هاي مردم را ندارند ،گرايش به خرافات ،فال و فالگيري بيشتر
مي شود و هر چقدر مردم از طبقات پايين تر اجتماع باشند و فقير تر باشند بيشتر به رمل و اسطرلاب و فال نخود و ….روي مي آورند.

قرائي مقدم مي افزايد: البته فال گرفتن از يك جنبه مثبت است چون مدتي هر چند محدود، به افراد نوعي اميد و رضايت خاطر مي دهد اما جنبه منفي آن هم اين است كه افراد را به خرافه و خرافه پرستي بيشتر و پذيرش اين موضوع كه انسان موجودي منفعل و بلااراده است و در زندگي واقعي خود نقش چنداني ندارد ،سوق مي دهد .

وي تاكيد مي كند : خرافات البته متاثر از فرهنگ ما نيز هست و باورهاي سنتي ما ،خرافه پرستي را توجيه مي كند كما اين كه از گذشته دور شاهد اعتقاد ايرانيان به نيرويي مرموز به نام مانا هستيم كه معتقد بودند در برخي درختان ،جانوران و اشيا وجود دارد و مي تواند باعث نجات افراد و يا برآورده شدن حاجات شان شود .

وي مي افزايد: رواج خرافه گرايي كه متاسفانه برخي عناصر فرهنگي نيز آن را تائيد مي كنند براي جامعه مضر است و مردم را از واقعيات زندگي دور مي كند و باعث مي شود آنان براي حل مشكلات به رويا و توهم روي بياورند .
در اين جامعه كارايي افراد كاهش پيدا مي كند و نيروي انساني به هدر مي رود و در مجموع جامعه از حركت و پويايي باز مي ماند .

ترديدهای زنانه


ترشح از واژن شكايتي است كه بسياري از خانم‌ها را به مطب پزشكان مي‌كشاند اما آيا همه اين ترشحات نشانه بيماري هستند؟

لا‌كتوباسيل‌ها كه به طور طبيعي در مخاط واژن حضور دارند، نه تنها مضر نيستند،‌بلكه فايده هم دارند.


‌‌‌‌ دكتر پريسا شباني
ترشح از واژن، علامت شايعي است. فرد گرفتار ممكن است مدتي تحمل كند و نگراني ناشي از اين كه آيا به بيماري مقاربتي مبتلا شده يا نه را به جان بخرد؛ يا اينكه ممكن است همين نگراني باعث مراجعه به اين پزشك و آن پزشك و حتي متخصص زنان يا متخصص ارولوژي شود. آيا هر نوع ترشح واژن نشانه بيماري است؟ چه موقع بايد نگران بود؟ اين ترشحات با چه مكانيسمي ايجاد مي‌شوند؟ مقاله زير به اين پرسش‌ها پاسخ مي‌دهد. اول از همه بايد دانست كه ترشحات واژن دو نوعند.

ترشحات طبيعي (فيزيولوژيك) و ترشحات غير طبيعي كه نياز به درمان دارند. اما كدام ترشحات طبيعي هستند و كدام غيرطبيعي؟
هر خانمي كيفيت طبيعي ترشحات خود را مي‌داند و در واقع مي‌داند كه چه ترشحاتي در وي قابل قبول است و كدام ترشحات بيش از حد طبيعي است. اما نكته اينجاست كه كيفيت و كميت ترشحات واژن در هر زن در طول زمان و حتي در طول يك دوره ماهانه مي‌تواند تغيير كند؛ مثلاً ترشحات قبل از بلوغ با ترشحات دوران بارداري و ترشحات پس از يائسگي متفاوت است. به همين ترتيب، هورمون‌ها تاثير مهمي روي ترشحات واژن دارند و در نتيجه بارداري يا مصرف قرص‌هاي ضدبارداري ترشحات واژن را تغيير مي‌دهد. در طول قاعدگي و دوره پس از زايمان هم كيفيت يا ميزان ترشحات ممكن است تغيير كند. حتي عواملي مثل ورود مني به داخل واژن يا عادات مربوط به بهداشت فردي هم روي اين ترشحات موِ‌ثر است.


بيش از حد دستكاري نكنيد
واژن به طور طبيعي يك محيط استريل نيست، يعني اين طور نيست كه از وجود هر گونه ميكروبي پاك باشد.

<لاكتوباسيل>ها باكتري‌هايي هستند كه به طور طبيعي در مخاط واژن حضور دارند و نه تنها مضر نيستند بلكه حداقل 2 فايده هم دارند: اول اين كه وجود آنها باعث مي‌شود جا براي رشد باكتري‌هاي ديگر تنگ شود. دوم اينكه كه آنها PH مخاط واژن را بين 3/8تا ( 4/4در حالت اسيدي) نگه مي‌دارند و همين جلوي رشد باكتري‌هاي بيماري‌زا را مي‌گيرد. بنابراين، اگر به هر دليلي (مثل شست‌وشوي بيش از حد داخل واژن يا اصطلاحاً دوش واژينال) تجمع لاكتوباسيل‌ها در واژن دچار مشكل شود، ميدان براي هنرنمايي ميكروب‌هاي بيماري‌زا باز شده است. در چنين حالتي است كه ترشحات واژن از حالت طبيعي خارج مي‌شود.


واژينوز باكتريايي
گاردنلا واژيناليس معروف‌ترين باكتري‌اي است كه وقتي PH واژن تغيير كرد، باعث دردسر مي‌شود.

آگهي

در اين حالت اصطلاحاً مي‌گويند واژينوزباكتريال ايجاد شده است و مهم ترين علت آن هم ترشحات بدبوي واژن است. البته در نيمي از موارد هم واژينوزباكتريال هيچ علامتي ندارد. اين بيماري اگر چه در زناني كه شركاي جنسي آنها به طور متناوب تغيير مي‌كند بيشتر ديده مي‌شود اما حتي در دختران و زناني كه هرگز تماس جنسي نداشته‌اند هم ديده مي‌شود و بنابراين نمي‌شود آن را صرفاً يك بيماري مقاربتي ناميد. در واقع علت اصلي ايجاد اين بيماري، به هم خوردن توازن طبيعي باكتري‌هاي واژن (به اصطلاح پزشكان، به هم خوردن فلورنرمال واژن) است.


عفونت كانديديايي
بيماري شايع ديگري كه گفته مي‌شود حدود 75 درصد زنان را در دوره‌اي از زندگيشان كه قابليت باروري دارند، مبتلا مي‌كند و نيمي از زنان حتي 2 بار يا بيشتر آن را تجربه مي‌كنند، عفونت با قارچي است كه عامل ايجاد برفك دهان نوزادان هم هست؛ قارچي موسوم به كانديدا. در اين بيماري هم ترشحات واژن افزايش مي‌يابد، اما شاه علامت اين بيماري، نه ترشح بلكه خارش واژن است. 5 درصد زنان، دچار كانديدياز راجعه مي‌شوند (طبق تعريف، وقوع 4 يا بيشتر از 4 حمله علامت‌دار بيماري در سال) كه در اين صورت اولاً بايد به دنبال علت زمينه‌اي مثل ديابت، مصرف دراز مدت كورتون يا مصرف مكرر آنتي‌بيوتيك‌ها گشت و ثانياً بايد توجه كرد كه ارتباط ميان آلرژي، مخصوصاً آلرژي‌هاي فصلي، با اين بيماري شناخته شده است و گاهي درمان حساسيت، به درمان اين بيماري هم كمك مي‌كند.

عوامل خطرزاي عفونت‌هاي آميزشي
اگر چه هر 2 اين بيماري‌ها واژينوز باكتريايي و كانديدياز واژينال، بيماري مقاربتي در نظر گرفته نمي‌شوند و حتي در دختران باكره هم ممكن است ديده شوند، اما به هر حال خطر ابتلا به بيماري‌هاي مقاربتي در افرادي كه دچار اين بيماري‌ها مي‌شوند، بيشتر از بقيه است. به طور كلي 8 عامل خطرزا براي عفونت‌هاي مقاربتي از نظر گرفته مي‌شود و كساني كه اين عوامل را دارند، بايد بيش از ديگران نسبت به تغيير در ترشحات واژن حساس باشند:
-1 سن زير 25 سال
-2 عدم استفاده از كاندوم
-3 ازدواج در 3 ماه گذشته
-4 تماس‌هاي متعدد جنسي
-5 علايمي مثل سوزش ادرار در همسر
-6 سابقه قبلي ابتلا به بيماري مقاربتي
-7 وجود علايمي مثل درد پايين شكم و درد تحريكي گردن رحم علاوه بر ترشح واژن
-8 رفتارهاي پرخطر همسر يا شريك جنسي


توصيه‌هايي براي بيماران
-1 يكي از درمان‌هاي رايج كانديدياز، كرم ميكونازول است. اين دارو اثر مخربي بر روي لاتكس كاندوم‌ها مي‌گذارد كه مي‌تواند منجر به شكست اين روش جلوگيري از بارداري شود. بنابراين هنگام استفاده از اين دارو بايد از روش پيشگيري ديگري استفاده كرد.
-2 در واژينوز باكتريايي نيازي به درمان همزمان همسر بيمار وجود ندارد اما در ساير بيماري‌هاي مقاربتي، همسر به طور همزمان بايد درمان شود.

-3 به طور كلي به همسران بيماران مبتلا به ترشح واژن توصيه مي‌شود كه از كاندوم استفاده كنند. استفاده از كاندوم خطر عود واژينوز باكتريايي را كاهش مي‌دهد.
-4 دوره‌هاي كوتاه مدت درمان اغلب باعث بهبود علايم مي‌شود اما عدم توازن باكتري‌ها در واژن ممكن است باقي بماند و همين باعث عود علايم پس از درمان است.
-5 زناني كه آي‌يودي دارند بيشتر به واژينوز باكتريايي مبتلا مي‌شوند.
-6 بعد از يائسگي، تغييرات واژن ممكن است بيماران را مستعد ابتلا به عفونت واژن كند. هورمون درماني جايگزين به صورت استروژن داخل واژن، باعث بهبود اين وضعيت مي‌شود

پریودهای نامنظم علل متفاوتی دارند


پریودهای نامنظم علل متفاوتی دارندمانند : عفونت رحمی ،استرسهای روحی ،ورزش های سنگین ،برخی بیماریهای جسمی مانند کم کاری یا پر کاری تیرئید و… ،کیستهای تخمدانی و…که بهتر است توسط پزشک بررسی شود ولی اکثر مواقع مشکل خاصی وجود ندارد .

هورمون پروژسترون در مورد تاخیر قاعدگی کمک کننده است وباعث شروع قاعدگی می شودولی بهتر است اول علت کاملا مشخص شود

نوع ازدواج شما جزء كدام گروه


5 نوع ازدواج – شما جزء كدام گروه هستيد؟

ازدواج انواع و اقسام مختلفي دارد. وقتي توانستيد نوع ازدواج خود را تشخيص دهيد، آنوقت بهتر مي توانيد تصميم بگيريد كه آيا از ازدواج خود راضي هستيد يا فكر مي كنيد بايد تغييراتي در آن ايجاد كنيد.

ازدواج يكنواخت

وقتي ازدواج كرده ايد، همسرتان را از ته قلب دوست مي داشته ايد. اما، با گذشت زمان و درگير شدن شما با مسائل و مشكلات روزمره، بچه ها و ساير فعاليت ها، از همديگر دور شده ايد. شما به ندرت همديگر را مي بينيد، اين اشكالي ندارد، اما آرزو داشتيد كه مي توانستيد زمان بيشتري را با هم گذرانده و چيزي بيشتر و فراتر از هزينه هاي خانه را با هم شريك مي شديد.

همانطور كه جدا شدن و دور شدن شما از يكديگر، زمان برده است، نزديك شدن دوباره به همديگر هم نيازمند گذشت زمان است. پس نترسيد و مطمئن باشيد كه اگر همه تلاشتان را به كار گيريد همه چيز مثل روز اول خواهد شد.

با پيدا كردن ساعاتي كه بتوانيد آن را در كنار همسرتان بگذرانيد شروع كنيد. بايد دوباره كشف كنيد كه همسرتان چقدر موجودي شگفت انگيز است و چقدر دوستش داريد. به چيزهاي مورد علاقه همسرتان، علاقه نشان دهيد، تا بتوانيد زماني را در كنار يكديگر به خوبي و خوشي بگذرانيد.

به دنبال موقعيت هايي باشيد كه بتوانيد در خلوت كنار همسرتان بگذرانيد تا دوباره از نزديك با خصوصيات عالي او آشنا شويد.

ازدواج سوء استفاده گرانه

اين ازدواج ازدواجي است كه در آن شما چه جسماً و چه روحاً مورد سوء استفاده طرف مقابلتان قرار مي گيريد. در بسياري از موارد، اين عادتي است كه از دوران كودكي در فرد ايجاد مي شود. ازاينرو، از بين بردن آن نيازمند عشق و مشاوره فراوان است.

هيچ كس نبايد تصور كند كه به چنين ازدواجي تعلق دارد، همه شايسته يك ازدواج و زندگي زناشويي عالي بدون هيچگونه سوء استفاده مي باشند.

بايد براي خودتان و فرد سوء استفاده گر از متخصص كمك بگيريد. اگر طرف مقابلتان تمايلي به انجام اينكار نشان نداد، آنگاه بايد از متخصص بخواهيد كه به شما كمك كند كه چطور با چنين موقعيتي كنار بياييد. بايد بدانيد كه اگر اين سوء استفاده و بدرفتاري ها ادامه پيدا كرد، آگاه تنها راه چاره شما ترك آن زندگي است.

ازدواج مقام و عنوان

البته مهم است كه با مردي ازدواج كنيد كه بتواند از عهده نيازهاي شما برآيد، اما اگر با كسي فقط به خاطر ثروت يا مقام او ازدواج مي كنيد . هيچ وجه اشتراكي با هم نداريد، خيلي زود متوجه خواهيد شد كه هميشه هم پول همه چيز نيست.

اگر ازدواج شما يكي از اين نوع ازدواج ها باشد، چه بايد بكنيد؟ مطمئن باشيد كه هيچوقت دير نيست و هميشه مي توانيد چيزهايي جديد درمورد همسرتان كشف كنيد كه بتواند او را در قلبتان جاي دهد. سعي كنيد به كارهاي مثبتي كه همسرتان براي شما و بچه ها انجام مي دهد فكر كنيد. از او به خاطر آن نقاط مثبت تشكر كنيد و سعي كنيد به چيزي فراي مقام يا وضعيت مالي او فكر كنيد.

براي شناختن همسرتان وقت بگذاريد و رابطه اي عميق تر با وي بسازيد.

ازدواج همسر غايب

در اينگونه ازدواج ها سر همسرتان آنقدر به كار و فعاليت هاي خارج خانه گرم است كه شما هيچوقت همديگر را نمي بينيد.

شغل هايي هست كه فرد مجبور است زمان زيادي را خارج از خانه و خانواده بگذراند. افرادي هم هستند كه براي كارشان بيشتر از خانواده شان وقت مي گذارند. اين مسئله ممكن است به خاطر حس منفي وفاداري به كارفرما باشد يا اينكه بخواهند در كارشان هميشه برتر و اول باشند.

بعلاوه، كارها و فعاليت هاي زيادي وجود دارد كه بتواند زمان و حواس افراد را از آنِ خود كند، اما اگر مي بينيد اين كارها به بهاي از دست دادن همسر و فرزنداتان تمام ميشود، مراقب باشيد چون ارزشش را ندارد.

دليل اين مشكل در زندگي شما هر چه كه باشد، ديگر زمانش رسيده است كه دست از آن برداريد و ببينيد براي كم كردن زماني كه خارج از منزل مي گذرانيد و اضافه كردن به زماني كه كنار همسر و خانواده تان مي گذرانيد چه بايد بكنيد. ممكن است ابتدا شكل قرباني كردن خودتان را داشته باشد. اما اگر همراه با همسرتان تصميم بگيريد كه براي رشد و توسعه ازدواج و زندگيتان چه مي توانيد بكنيد، مطمئن باشيد كه به لذت عميقي دست پيدا خواهيد كرد.

ازدواج بادوام

اينها ازدواج هايي هستند كه هر كسي روياي آن را در سر مي پروراند. پيرمرد و پيرزني را كه گاهي مي بينيد دست در دست همديگر لبخند زنان در خيابان قدم مي زنند چنين ازدواجي داشته اند.

اين ازدواج ها اتفاقي به وجود نمي آيند. آنها با تلاش هاي مداوم، روزانه و مثبت به وچود مي آيند. براي داشتن يك ازدواچ بادوام بايد تلاش كرد. ازدواجي كه دربرابر مشكلات مالي و اقتصادي، بيماري ها، مشكلات فرزندان، شكستن قلب ها و خيلي مسائل و مشكلات ديگر طاقت بياورد، ازدواجي بادوام است چون زوجين از تمام اين مشكلات با كمك و همكاري يكديگر گذشته اند. آنها براي گذشتن از سد مشكلات و موانع موجود بر سر راه خوشبختيشان دست در دست همديگر تلاش مي كنند. خنده هايشان، گريه هايشان، شادي ها و غصه ها و كارهايشان با هم و در كنار هم بوده است. آنها مي دانند كه هميشه مي توانند روي همديگر حساب كنند.

چنين ازدواجي براي تك تك ما امكانپذير است. فقط بايد بخواهيم و هر روز، هر هفته، هر ماه و هر سال براي به دست آوردن آن تلاش كنيم.
ازدواج شما كداميك ازاينهاست؟ آيا مي خواهيد همين وضعيت را حفظ كنيد؟ يادتان باشد كه هيچوقت دير نيست و اگر همديگر را دوست بداريد و تلاش كنيد، مي توانيد خوشبخت ترين زندگي را از آنِ خود كنيد.

چطور پستانک را از كودك بگيريم ؟


گرچه پستانك به آرام‌كردن كودك و ارضاي بازتاب مكيدن در او كمك مي‌كند، هنگامي كه كودكان بزرگ مي‌شوند و دندان‌هاي‌‌شان شروع به رشد مي‌كنند، پستانك ممكن است باعث آسيب دندان‌ها شود.
براي گرفتن پستانك از كودك اين نكات را رعايت كنيد:

سعي كنيد زمان دسترسي به پستانك را كاهش دهيد و به شب‌ها و زمان خواب محدود كنيد، سپس به تدريج كودك را قانع كنيد كه تا بدون آن بخوابد.
كودكتان را واداريد كه پستانك را با يك بازي، كتاب يا اسباب‌بازي كه لذتبخش‌تر و خلاق‌تر است معاوضه كند.
كودك را واداريد كه وقتش را با ديگر كودكاني بگذراند كه ديگر از پستانك استفاده كنيد.
به كودك توضيح دهيد كه پستانك مربوط به دوران بچگي است و اكنون كه او بزرگتر شده است ديگر به ان نيازي ندارد.
به كودك براي زماني كه بدون پستانك گذرانده است، با دادن اسباب‌‌بازي و مانند آن پاداش دهيد.
آرام بمانيد و به كودك اطمينان بدهيد، اما از تلاش براي ترك دادن كودك از پستانك دست نكشيد.
كودك را بارها در آغوش بگيريد

چه طور يه زن خوب باشيم


يك ضرب المثل قديمي كه مادربزرگها خوب بلدن اينه كه زن خوب بايد در آن واحد كه كلفت و كدبانوي خوبيه ؛ تو رختخواب هم خوب سرويس بده. اين روزها اضافه كنيد بايد پول هم خوب در بياره. ولي هنوز مثل قديم ها نبايد زياد سوال و جواب كند.( آخه ميدونيد مردها خوششون نمياد). فكر ميكنيد چند درصد از مردم تو جامعه ما هنوز فكر ميكنن يه زن خوب بايد اين ويژگيها رو داشته باشه.

چند درصد از زنهاي ما هنوز همين ضرب المثل رو تكرار ميكنن و بهش اعتقاد دارن. اصلا چقدر از مردهاي ما تغيير كردن تو اين زمينه توي قرن اخير؟

زن و مرد هر دوشون صبح زود از خونه ميزنن بيرون. تو يه ساعتي برميگردن. آقا ميشينه پاي تلويزيون ( خدا نكنه برنامه ۹۰ يا يه چيزي تو اين مايه ها باشه). خانومه يه راست ميره تو آشپرخونه كه قرمه سبزي رو بپزه. غذا آماده ميشه آقا تشريف ميارن ميل ميكنن. بعدش خانم دوباره تو آشپزخونه ميشوره و ميسابه. آخر شب خسته و كوفته. آقا هه بدون اينكه ذره اي همكاري كرده باشه انتظار داره خانمه الان مثل يه مدل و يا هنرپيشه غربي ( سعي كردم خيلي مودب باشم ) كه همين چند ساعت پيش تو فيلم ديده خودشودرست كنه و همونطوري كه تو فيلم پورنوي ديشب ديده در خدمت باشه. چون در غير اين صورت پايه هاي مقدس زندگي زناشويي به هم ميريزه. كه در صورتي كه زنه قورمه سبزي نپزه و ظرفم نشوره قراره به هم بريزه. اين وسط هم حق نداري بپرسي مثلا قرار بود فلان ساعت بياي چرا يه ساعت دير كردي چون اقا بهشون بر ميخوره و فكر ميكنه كه داريد كنترلشون ميكنيد. اين جمله هم كه هيچوقت از دهنشون نميفته.
“بازم گير داديا”. بازم گير داديا براي همه چيز كاربرد داره. از خواستن اينكه شلخته نباشه تا اينكه وقتي قراري ميذاره سر وقت باشه. خلاصه يادمون باشه يه زن خوب باشيم.

زنان و مردان هنکام مسافرت


محققان كانادايي مي‌گويند كه زنان هنگام مسافرت خوش‌پوش‌تر از مردان هستند.

به گزارش سرويس «زنان» ايسنا، در اين تحقيق زماني كه از مردان سوال شد كه چنانچه آخر هفته قصد مسافرت داشته باشند، چند دست لباس با خود مي‌برند در پاسخ گفتند كه بيش از يكي ـ دو دست نمي‌برند.

اين در حالي است كه تنها 15 درصد زنان به اين شكل هستند و 67 درصد آنان به هنگام مسافرت بيش از چهار دست لباس بيروني در ساك خود مي‌گذارند.

همچنين نزديك به 40 درصد زنان شركت‌كننده در اين تحقيق گفتند كه در مسافرت بيش از پنج جفت كفش مشكي با خود همراه مي‌برند، حال آنكه تنها 15 درصد مردان به وضعيت همان يك جفت كفش خود اهميت مي‌دهند.

نتايج اين بررسي از سويي ديگر نشان داد كه زنان در مسافرت به هيچ عنوان از لوازم آرايشي و بهداشتي غافل نمي‌شوند.

مردان هنگامي كه عازم سفر هستند به اندازه مايحتاج همان روز وسايل برمي‌دارند، اما زنان علاوه بر چيزهايي كه با خود همراه مي‌كنند، خريد ملزومات شخصي را از ياد نمي‌برند.

خانم ها چه خصايصی را دوست دارند

خيلي سخت است كه بتوان بر طبق خصوصيات اخلاقي كه جنس مخالف آنها را ميپسندد رفتار كرد. معمولاً هنگاميكه زمان قرارهاي ملاقات فرا مي رسد، خانم ها از هر نظر به خودشان مي رسند، اما در مقابل آقايون همان چهره خسته و عرق كرده باشگاه را ترجيح مي دهند. نكته مهمي كه آقايون نبايد هيچ گاه از نظر خود دور كنند اين است كه خانم ها هميشه آنطور كه وانمود مي كنند، نيستند و هيچ گاه حقيقت چيزهايي را كه دوست دارند در همسر خود ببينند را به زبان نمي آورند. شايد برخي از خانم ها نسبت به بعضي از خصوصيات اخلاقي همسرشان دل خوشي نداشته باشند و هميشه از او ايراد بگيرند و به او غر بزنند؛ اما بد نيست كه در اين قسمت از برخي خصوصياتي كه مي تواند يك خانم را همواره علاقمند به شوهرش نگه دارد نيز چيزهايي بدانيم. شايد خانم ظاهراً از تعدادي از رفتارهاي بخصوص آقا رضايت نداشته باشد، اما واقعيت اين است كه او در باطن خود، از زور خوشحالي در حال انفجار ميباشد. تعجب آور است؟!

اين مقاله را بخوانيد تا ببينيد كداميك از رفتارهاي “مردانه” تان حس علاقه همسرتان را بر مي انگيزد و براي تغيير آنها مجددا فكر كنيد.

1- مرد مردها

هر چند خانم ها ادعا مي كنند كه از مردهاي مرتب و تميز و شيك پوش خوششان مي آيد، اما گاهي اوقات اگر با لباس هاي ورزشي كج و كوله جلوي آنها ظاهر شويد، غذا را بدون رعايت آداب ويژه بخوريد، و در كوچه فوتبال بازي كنيد، شايد به نظر خانم ها خيلي جذاب تر هم جلوه كنيد. او بدش نمي آيد كه هر چند وقت يكبار براي نجاتش تلاش كنيد، و يا اگر از عهده تعمير برخي وسايل بر مي آييد اين كار را انجام دهيد، و يا حتي با دوستان خود گپ بزنيد. يك خانم با يك آقا قرار نمي گذارد تا بر سر اين موضوع كه كدامشان كفش ها و يا موهاي شيك تري دارند با او به رقابت بپردازد؛ بلكه اين تفاوت هاي موجود ميان شما دو نفر است كه منجر به اتصال هر چه بيشتر شما به هم مي شود. البته نبايد فراموش كنيد كه زمانيكه براي مشاهده تئاتر و يا صرف شام به بيرون مي رويد، او از شما انتظار دارد كه لباسهاي مناسب و آراسته اي به تن كنيد، اما در عين حال بايد در نظر داشته باشيد كه در بقيه ساعات بيشتر از حس مردانگي شما لذت مي برد – هر چند اين امكان وجود دارد كه هرگز به اين موضوع اعتراف نكند- هميشه لازم نيست شيك ترين لباس ها را به تن كنيد و درهاي مختلف را پيش از او برايش باز كنيد، فقط كافي است كه آروغ هاي بعد از نوشيدني را در زمان مناسب و هنگاميكه با دوستانتان هستيد بزنيد.

2- نه گفتن

شما بايد تصميماتي كه به ذهنتان را مي رسد را انجام دهيد و بر طبق آنچه عقلتان به شما دستور مي دهد، عمل كنيد؛ حتي اگر اين كار سبب عصباني شدن خانم شود. آقايون تصور مي كنند كه دخترخانم ها به دنبال نامزدهايي مي گردند كه او را بتوانند روي يك انگشت خود بچرخانند و هر چه كه مي گويند انجام دهد. اگر بخواهيد هميشه مطابق آنچه به شما ديكته مي شود، عمل كنيد، ديري نخواهد گذشت كه رابطه تان كسل كننده و ملال آور مي شود. خانم ها به دنبال مردي هستند كه چيزي براي ارائه كردن در دست داشته باشد و بتواند عقايد و ملاحظات شخصي خود را در بحث ها وارد كند. آنها به دنبال مردي هستند كه شخصيت منحصر بفردي داشته باشد. اگر تمام زندگي يك مرد را تنها “همسرش” تشكيل دهد، آنگاه ديگر چيزهاي زيادي براي گفتن ندارد و برايش سورپرايزهاي زيادي باقي نمي ماند كه بتواند در مواقع ضروري آنها را رو كند. حتي اگر همسر شما از آن دست خانم هايي باشد كه دوست دارند قدرت و كنترل خانواده را بدست بگيرند، باز هم بدش نمي آيد كه گه گاه با شما قدرت آزمايي و جدلي برابر داشته باشد. بنابراين اگر تا به حال تصور مي كرديد كه بايد كنترل تمام امور را به دست او بسپاريد، بهتر است از اين به بعد دست از اين كار برداريد؛ به منظور حفظ رابطه و نگه داشتن او حتماً نبايد خودتان را به يك خدمتكار خانگي دست آموز تبديل كنيد.

3داشتن شهوت جنسي شديد

كاملاً روشن است كه اگر يك رابطه، تنها به برقراري روابط جنسي محدود شود، طرف مقابل احساس مي كند كه مورد سوء استفاده قرار مي گيرد؛ اما از سوي ديگر بايد اين امر را نيز در نظر گرفت كه يك خانم زمانيكه مي بيند شوهرش در مقابل او كنترل خود را از دست ميدهد و ابزار علاقه مي كند انگار دنيا را به وي داده اند. اگر همسر شما شاغل است و شب هنگام پس از يك روز سخت كاري و سرو كله زدن با ارباب رجوع و همكاران او را در خانه مي بينيد هيچ چيز جز معاشقه نمي تواند او را خوشحال كند؛ اين امر سبب مي شود كه او خودش را در راس تمام شادي هاي جهان قرار دهد. اگر او شغل حساس و با ارزشي دارد و در سمت مهمي قرار دارد، بهتر است شما شروع كننده ارتباط جنسي باشيد. اين امر به او اجازه مي دهد كه با خيال راحت از رابطه خود لذت ببرد.

4- مستقل بودن

شايد هميشه خانم ها به اين دليل كه همسرشان ادعا مي كنند سرشان بيش از اندازه شلوغ است، به آنها توجه كافي مبذول نمي دارند، وقت زيادي را در محل كار خود سپري مي كنند و يا با دوست هاي خود خوش گذراني مي كنند، ناراحت مي شوند. بايد توجه داشت باشيد كه اگر مي خواهيد همسرتان در كنارتان باقي بماند، بايد مانند يك پرنسس با او رفتار كنيد؛ اما از طرف ديگر، همواره در نظر داشته باشيد كه اگر سرگرمي، تفريح و كارهاي ديگري براي انجام دادن نداشته باشيد، ممكن است خانم احساس كند كه در حال خفه شدن در رابطه است. همان اندازه كه شما در رابطه نياز به فضا داريد، خانم ها نيز از آزادي خود لذت مي برند و شديداً به آن محتاج هستند. يك مرد مستقل و متكي به نفس در نظر خانم ها از جذابيت بيشتري برخوردار مي باشد. يك مرد محتاج و بدون آرزو هاي بزرگ، براي بيشتر خانم ها هيچ گونه جذابيتي ندارد. بنابراين شما مجاز هستيد كه با دوستان مختلف خود قرار ملاقات بگذاريد و شغل و سرگرمي مخصوص به خودتان را داشته باشيد.

5 حسود بودن

حسادت يكي از احساسات قوي به شمار مي رود. هر چند انسان ها نمي توانند ميزان دقيق حسادت خود را كنترل نمايند، اما مقدار كمي حسد، آن هم به طور گاه گاه و اتفاقي، به راحتي مي تواند حس جاذبه شما را در نظر او افزايش دهد. اگر شما نسبت به مردهايي كه با اوصحبت مي كنند، هيچ گونه عكس العملي از خود نشان ندهيد، او تصور مي كند كه به هيچ وجه برايش ارزش قائل نيستيد، به همين دليل به دنبال كسي مي رود كه اين خلا را برايش پر كند. اگر او در مورد يك همكار مذكر خيلي صميمي و يا مربي اش بازخواست نماييد، شايد در ظاهر به شما غر بزند، اما در باطن لبخندي بر لب هايش نقش خواهد بست. توجه: زمانيكه نوبت به حسادت مي رسد، مقدار كمي از آن مي تواند مثمر ثمر واقع شود، پس در خرج كردن آن به شدت صرفه جويي كنيد. از قدرت فوق العاده آن با خبر شويد: او مي تواند عاشق مردي شود كه نسبت به دارايي هاي شخصي او حساس بوده و از آنها محافظت كند.

6آسيب پذيري گاه به گاه

هر انساني دوست دارد كه احساس كند ديگران به وجود او نيازمند هستند و از آنجايي كه كمتر اتفاق مي افتد يك خانم بتواند از شوهر خود محافظت كند، بد نيست كه به او اجازه دهيد اين كار را از طريق روش هاي ديگر به شما اثبات كند. براي مثال بد نيست كه به او اجازه دهيد تا به شما گوشزذ كند نياز به جوراب هاي بيشتري داريد، يا اينكه هميشه يادتان مي رود رخت ها را به خشك شويي ببريد، و براي بستن كروات خود به كمك او احتياج داريد. شايد احمقانه به نظر برسد اما گاهي اوقات همين موارد ساده و پيش پا افتاده سبب مي شود كه او احساس بهتري نسبت به خودش پيدا كند و بيش از پيش جذب شما شود. البته اين امر بدان معنا نيست كه سعي كنيد از او براي خود يك مادر بسازيد – هر چند او از اين كار بدش نمي آيد – اما اين امر شايد جزء آخرين چيزهايي باشد كه او انتظارش را از شما دارد؛ فقط زمانيكه نياز به كمك داشتيد و احساس مي كرديد كه او مي تواند به شما كمك كند، از او درخواست همكاري كنيد. با اين كار بدون شك به او احساس قدرت، سودمند واقع شدن، و مهم بودن دست خواهد داد. اغلب مردها تصور مي كنند كه براي كشاندن خانم ها به سمت خود بايد از خودشان يك قهرمان دست نيافتني بسازند، اما اين امر صحت ندارد. مقداري نيازمندي و كمك خواستن سبب مي شود كه شما در نظر او تا حدي آسيب پذير جلوه كنيد، و در چنين موقعيتي تمام خانم ها حاضر ايستاده اند تا به داخل رابطه شما آمده و به شما كمك كنند.

7پنهان كردن احساسات

شايد او هميشه اعتراض مي كند كه چرا نبايد بداند كه شما در حال فكر كردن به چه موضوعي هستيد. شايد دوست داشته باشد بداند كه در طول روز و در محل كار براي ما چه اتفاقاتي رخ داده، شايد هميشه از شما بخواهد تا در مورد همه چيز با او صحبت كنيد، و به اصطلاح سفره دلتان را براي او باز كنيد تا بتواند به عميق ترين نقطه از احساساتتان دسترسي پيدا كند. شما مي دانيد كه خانم ها با دوست هاي دختر در مورد جزييات تمام مسائل به خصوص در مورد نگراني هاي خود، صحبت مي كنند. به همين دليل اگر بخواهيد تمام احساست خود را در مقابل او بازگو كنيد، خيلي راحت مي تواند به شما نمره دهد. در برخي مواقع اگر كمي از او دوري كنيد و خود را كمي اسرار آميز جلوه دهيد، او علاقه بيشتري به شما پيدا خواهد كرد. نكته جالب اينجاست كه خودش به شخصه براي پيدا كردن حقيقت تلاش مي كند. خانم ها لذت مي برند تا بدون اينكه شما به آنها چيزي بگوييد، خودشان بتوانند از اسرار شما سر در بياورند. شايد آنقدرها هم كه شما تصور مي كنيد از اين كار متنفر نباشد.

8سرتاپاي او را وارسي كنيد

خانم ها به اندازه آقايون دوست دارند كه ديگران آنها را به خاطر توانايي هاي ذهني و عملي شان تحسين كنند، و زمانيكه كاري را درست انجام دادند مورد تشويق قرار بگيرند؛ آنها در چنين حالتي انتظار ترفيع رتبه و تشويقي نيز دارند. اگر يك خانم با حالت جذابي صحبت ميكند دلش مي خواهد مورد توجه قرار بگيرد. البته اين امر به شرايط و كسانيكه به او توجه مي كنند هم بستگي دارد. اما زمانيكه نوبت به مردي مي رسد كه خانم دوستش مي دارد، با كمال ميل به او اجازه مي دهد كه كليه متعلقاتش را چك كند. خانم ها هم مانند آقايون از تعريف و تمجيد لذت مي برند. اگر به او توجه كنيد او واقعا خوشحال مي شود و اين خوشحالي شما را به هر كجا كه بخواهيد خواهد رساند.

هميشه بهترين رفتارهايتان را رو نكنيد

هر چند خانم ها در بيشتر موارد، زماني كه غر زدن هايشان را شروع مي كنند كاملاً جدي هستند، (به ويژه زمانيكه آشغال غذاهاي خود را روي ميز بگذاريد و يا جوراب هايتان را برنداريد) اما بايد اين امر را هم در نظر داشته باشيد كه اگر بخواهيد هميشه با او موفقت كنيد و مطابق خواسته هايش رفتار كنيد، او دلش براي خود واقعي شما تنگ خواهد شد. اين دست رفتارها به دو قسمت تقسيم مي شوند: آنهايي كه خود واقعي شما را نمايان مي سازند و آن دسته اي كه شما را به او نشان مي دهند. از آنجايي كه ما كاملاً واقف هستيم كه خانم ها نيازمند توجه هستند و همين توجه باعث جذب خانمها به آقايون مي شود، اين احتمال وجود دارد كه برخي رفتارهاي منحصر بفرد شما باعث شود تا گل لبخند را بر روي لب هاي او بنشاند و در وجود او جذابيت بيشتري نسبت به شما ايجاد نمايد. بنابراين هيچ گاه نبايد به ظاهر صحبت هاي او توجه كنيد؛ در بيشتر مواقع او شما را فقط به خاطر وجود خودتان دوست مي دارد.

برای شوهرتان همسری کنید


1- در صورت بروز بیماری، ضمن پی‌گیری مناسب، از ابراز گله و شکایات مداوم، جداً بپرهیزید.

سعی کنید در طول زندگی، برای شوهرتان همسری کنید، هیچ لزومی ندارد برایش مادری کنید!
2- در صورت مطلع شدن از رفتار یا تصمیمی از جانب شوهرتان که برای شما خوشایند نیست، هرگز کاری نکنید که در دفعات بعدی، طوری رفتار کند که تا جایی که ممکن است شما مطلع نشوید. (اعتماد او را نسبت به ظرفیت خود نکاهید!)

3- این تفکر که هرگز نباید مشکلی وجود داشته باشد را فراموش کنید، بدانید در موقع بروز مشکلات، همکاری و صمیمیت زن و مرد، مشکلات را حل و روابط را نزدیک‌تر می‌کند.

4- تلاش کنید همیشه از همسرتان صبورتر باشید.

5- گذشت از مستحکم‌ترین پایه‌های ساختار یک زندگی ضد زلزله است.

6- در شرایطی که ممکن است پایتان به مشاجره‌ای بی حاصل باز شود، بیهوده پایداری نکنید.

7- بدانید از کاه، کوه ساختن هیچ کمکی به حل موضوع نمی‌کند.

8- به همسرتان فرصت دهید که به اعصابش مسلط شود.

9- ساده‌ترین شکل واکنش به خشم، نادیده گرفتن آن است.

10- در زمان خشم یا ناراحتی، هیچ تصمیمی نگیرید.

11- بدترین و بزرگترین اشتباه یک زن می‌تواند این باشد که خانه را به‌قصد قهر، ترک کند.

12- در بدترین شرایط، شما شروع کننده ی لجبازی و پرخاش نباشید. در صورت بروز، سعی کنید لااقل ادامه دهنده نباشید.

13- در مشاجرات، اگر نمی‌توانید، سخن خود را دردم ارزیابی کنید، بهتر است هیچ چیز نگویید.

14- در این مواقع، از واکنش‌های تأثیرگذار زنانه، به‌سرعت استفاده نکنید.

15- تکراری شدن واکنش‌ها،می‌تواند در بی اثر کردن آنها دخیل شود.

16- این عقیده که فقط یک شخص، در بروز مشکلات خطا کار است، هیچ گاه درست نیست.

17- در مواردی که تقصیر با شماست، مطمئن باشید، به عهده گرفتن تقصیر، از رویارویی با مشکلات بعدی راحت‌تر است.

18- ایجاد و پی‌گیری گفتگوی متعادل و منطقی، بدون اعمال حساسیت‌های بی‌مورد، در این مواقع می‌تواند مانع از آسیب روابط مطلوب همسران شود.

19- سعی کنید در طول زندگی، برای شوهرتان همسری کنید، هیچ لزومی ندارد برایش مادری کنید!

۱۳۸۸ مهر ۵, یکشنبه

moonde6

http://takbanoo.wordpress.com/page/10/

25 روش خانه خود را دلنشین تر نمایید

25 روش خانه خود را دلنشین تر نمایید

1. عكس های‌ خانوادگی‌ خود را در آلبوم ها انباشته‌ نكنید. از یك‌ قاب ‌عکس بزرگ‌ خالی‌ یا یک آیینه‌ استفاده‌ كنید و تعدادی‌ از آنها را با سنجاق‌ به‌ قاب‌ وصل‌ نمایید.

2. قفسه‌های‌ كتاب‌ فقط‌ برای‌ كتاب ها نیستند! بلكه‌ می‌ توانیم آنها را با هر شی دیگری‌ كه‌ دوست‌ داریم، به خصوص‌ ظروف‌ سفالی‌ و چوبی‌ تزیین ‌كنیم .

3. از پارچه‌ های‌ رنگی‌ ندوخته‌ و بلند ، یا روسری‌ به‌ جای‌ پرده‌ استفاده‌ نمایید و آنها را بر روی‌ میله‌ بیندازید.

4. یك‌ جام‌ ورزشی‌ یا یك‌ یخدان، می ‌تواند كار یك‌ گلدان‌ را برای‌ شما انجام‌ دهد.

5. یك‌ چهار پایه‌ چوبی‌ قدیمی‌ را می‌ توانیم كنار مبل‌ نشیمن‌ برای‌ گذاشتن‌ كتاب هایی‌ كه‌ می‌ خوانیم ، قرار دهیم.

هر خانه‌ ای‌ را می ‌توان‌ با تزیین‌ صحیحِ‌ مبلمان‌ ، گرم‌ و زیبا كرد جایی‌ كه‌ بتوان‌ با غرور آن را خانه نامید.


اتاق نشیمن‌

6 . اسباب‌ و وسایل‌ اتاق‌ نشیمن‌ خود را در فاصله‌ های‌ نزدیك‌ به‌ هم‌ قرار دهید تا صمیمی ‌تر جلوه‌ كند.

7. گاهی‌ می ‌توان‌ از پارچه‌هایی‌ كه‌ در منزل‌ است‌ به‌ جای‌ روكش‌ مبل‌ راحتی‌ استفاده‌ كرد تا تغییری‌ در نمای‌ آن‌ داده‌ شود. كافی‌ است‌ آن‌ را روی‌ مبل‌ پهن‌ كنید و گوشه‌ های‌ آن‌ را لابه‌لای‌ درزها فرو برید.

8 . می ‌توانید تعدادی‌ شمع ‌ در اشكال ‌مختلف‌ را جمع ‌آوری‌ كنید و كنار پنجره‌ قرار دهید.

9 . می‌ توانید روی‌ یك‌ تاقچه‌ را پر از مجسمه‌ های‌ كوچولوی‌ زیبا یا بشقاب‌های‌ قدیمی‌ كنید.


نور صحیح‌

10 . دقت‌ كنید پرده‌ها در صورت‌ لزوم‌ به‌ گونه‌ای‌ انتخاب‌ شوند كه‌ قابلیت‌ ورود نور به‌ اتاق‌ را دارا باشند.

11 . می‌توان‌ پایهِ چراغ‌ رومیزی‌ را هر از گاهی ‌با تغییر رنگ ، نو و جدید ساخت.

12 .از روبان ، پارچه‌ یا تور می‌ توانید برای‌ تغییر مدل ‌كلاهك چراغ‌ رومیزی‌ استفاده‌ كنید.

13 . از كلاهك‌هایی‌ استفاده‌ نمایید كه‌ در پایین‌ عرض‌ زیادتری‌ دارند، تا نور به‌ طرف‌ پایین‌ بیشتر تابانده‌ شود و فضایی‌ گرم‌ و لطیف‌ ایجاد گردد.

14 . می ‌توانید با چسباندن‌ كاغذهای طرح و نقش‌ ‌دار روی‌ كلاهك ، فضایی‌ متفاوت‌ خلق‌ كنید.


پرده‌ها

15 . میله‌ پرده‌های‌ كهنه‌ و قدیمی‌ را می ‌توان‌ با اسپری‌ طلایی‌ و نقره ‌ای‌ دوباره‌ رنگ ‌زد.

16 . می‌ توان‌ از روبان های‌ ساده‌ همراه‌ پارچه‌ها و تورهای‌ رنگی‌ جهت‌ جمع‌ آوری‌ پرده‌ استفاده‌ نمود.

17 . می‌ توان‌ از یک شاخه درشت خیلی‌ ساده ، به‌ عنوان‌ میله‌ پرده‌ استفاده‌ كرد.

18 . استفاده‌ از چندین‌ تخته‌ پرده‌ می‌ تواند ، شكل‌ اتاق‌ را دگرگون‌ سازد، والان ها یا آویزهای‌ سادهِ پارچه‌ ای‌ به‌ این‌ امر كمك‌ می‌ كند.

19 . پارچه‌ های‌ ساده‌ را می‌ توان‌ با نوارهایی‌ از پارچه‌های ‌رنگی ‌به‌ پرده‌هایی‌ زیبا تبدیل‌ كرد.


بالشتك ها

20 . به عنوان‌ یك‌ تغییر كوچک، می‌ توانید با دامن هایی‌ كه‌ دیگر استفاده‌ ندارد، بالشتك ها و كوسن ها را روکش کنید.

21 . چند عدد كوسن‌ را پایین‌ مبل‌ روی‌ فرش‌ قرار دهید تا هنگام‌ خستگی‌ به‌ آن‌ لم‌ دهید.

22 . بالشتك‌ اتاق‌ خود را می‌ توانید ، با تكه ‌دوزی‌ یا برودری‌ كه‌ به‌ شكل‌ اسم‌ فرزندتان‌ باشد، زیبا سازید.


رومیزی‌

23 . یك‌ تكه ‌دوزی‌ زیبا می ‌تواند روكشی‌ خوب‌ برای‌ میز كنار مبل‌ باشد. به‌ علاوه‌ آنچه‌ را كه‌ در زیر آن‌ می‌ گذارید ، مخفی‌ می‌ كند.

24 . تكه‌ پارچه‌های‌ كوچك‌ را می‌ توان‌ به‌ عنوان‌ وسط‌ میزی‌ استفاده‌ كرد.

25 . میز وسط‌ اتاق‌ را با یكی‌ از روسری های ‌بزرگ‌ و پر از رنگ‌ خود آرایش‌ دهید.

26 . گاهی‌ می ‌توان‌ میوه‌ها را به‌ این‌ گونه‌ نیز چید.

تأخیر سنی ازدواج در میان دختران


تأخیر سنی ازدواج در میان دختران

از موضوعات مهمی كه می توان در حوزه جامعه شناسی خانواده آن را به عنوان مسئله ای اجتماعی تلقی نمود پدیده تأخیر سنی ازدواج در بین جوانان است . این موضوع صرف نظر از این كه یك معضل اجتماعی است می تواند به عنوان آسیب اجتماعی طرح گردد.
واقعیت این است كه خانواده در مفهوم كلی خود پدیده ای تاریخی و جهانی است و در همه جا وجود دارد چرا كه به نیازهای افراد پاسخ می دهد و كمتر جامعه ای را می توان سراغ داشت كه دارای نهاد خانواده نبوده باشد، گرچه باید اذعان نمود این نهاد در مسیر شكل گیری خود تحولات متفاوتی را پشت سر گذاشته است. بنابراین می توان بیان نمود كه خانواده به عنوان نهادی اجتماعی دارای مجموعه ای از الگوهای رفتاری است كه به منظور برآورده ساختن نیازهای انسانی به وجود می آید. این نهاد به منظور برطرف نمودن بعضی از نیازهای انسانی دارای یك سری كاركردها است كه از جمله آنها موضوع ازدواج و فراهم نمودن زمینه های وابسته بدان در بین اعضای خانواده است.
تحول در ساخت خانواده های «گسترده» به «هسته ای» نكته ای است كه تأثیر آن در زمینه الزام یا اختیار اجتماعی در ازدواج قابل مشاهده است. به گونه ای كه از الزام و اجبار هنجاری كه از سطح جامعه در قالب نیروهای بیرونی و چهره به چهره موجب می گردید كه فرد تحت فشار هنجاری در سنین مقرر یا حتی زودتر تن به ازدواج دهد كاسته و تبدیل به اختیار و گزینش فردی شده است. به عبارتی بازخواست های بزرگانه تبدیل به درخواست های جداگانه در زمینه ازدواج گردیده است.
در واقع میل به ازدواج از اصلی ترین و مهمترین نیازهای نوع انسانی در جامعه بشری است و چه بسا دختران و پسران كه امید و آرزوی خود را در زندگی فردا می جستند حالا آن را پیش روی دارند و درصدد بهره برداری صحیح و دلپسند از زندگی می باشند. با این تفاوت كه خانواده های امروزی در مسیر تحولاتشان با دو تحول عمده ساختاری و كاركردی در این زمینه درگیر شده اند.تحول ساختاری بر این مبنا كه حوزه ساختاربندی قدرت در خانواده را تعیین می كند وحوزه كاركردی به وظایفی كه خانواده در طول حیات خود بر عهده داشته است اشاره می كند. در راستای این تحولات است كه جامعه شناسان مسیر تحولات خانواده را از خانواده های «گسترده» به «هسته ای» شناسایی كرده اند. به گونه ای كه خانواده ی گسترده متشكل از اشخاصی است كه به علت بستگی های نسبی و خونی با یكدیگر مرتبط هستند و فرزندان همراه خانواده هایشان با پرداختن به حرفه و كار پدر در كنار هم به طور دسته جمعی زندگی می كنند؛ در حالی كه خانواده هسته ای ( كه فقط از شوهر، زن و فرزندان تشكیل شده ) دیگر توان نگهداری از فرزندان ازدواج كرده را ندارد و از طرفی فرزندان نیز تمایلی به سكونت در خانواده های پدری ندارند و زندگی مستقل و دور از خانواده را ترجیح می دهند. با این نگاه به خانواده و آسیب شناسی تحولات آن می توان مسئله تأخیر سنی ازدواج را در میان جوانان به شیوه نوینی تبیین نمود. چرا كه آنچه در جامعه امروزی ما مشهود است صحبت از تحول خانواده به سوی خانواده های هسته ای و در برخی مناطق در مرحله ی گذار از این وضعیت می باشد. با این توضیح مسئله تأخیر سنی ازدواج و سایر مسائل از قبیل افزایش طلاق و … را می توان در نوع ساختار و كاركرد نهاد خانواده آن هم در بعد هسته ای تشریح نمود. چرا كه نگاهی به گذشته خانواده های گسترده در ایران بیانگر آن است كه زودرسی سن ازدواج و منع اجتماعی طلاق و تكیه بر ازدواج های درون همسری از مسائل خانواده در آن زمان بوده است ولی امروزه در خانواده های هسته ای با تأخیر سنی ازدواج، تكرار و افزایش طلاق و تكیه بر ازدواج های برون همسری مواجه هستیم. در واقع حركت از این مرحله ما را به سوی تطور در همسر گزینی در خانواده ها رهنمون می سازد و بر این اساس می توان محورهای عمده ای را كه اقدام به ازدواج را در جامعه ممكن و مسئله ساز می نماید تشریح نمود.
این محورها عبارت اند از:

1 – الزام یا اختیار اجتماعی در ازدواج
تحول در ساخت خانواده های «گسترده» به «هسته ای» نكته ای است كه تأثیر آن در زمینه الزام یا اختیار اجتماعی در ازدواج قابل مشاهده است. به گونه ای كه از الزام و اجبار هنجاری كه از سطح جامعه در قالب نیروهای بیرونی و چهره به چهره موجب می گردید كه فرد تحت فشار هنجاری در سنین مقرر یا حتی زودتر تن به ازدواج دهد كاسته و تبدیل به اختیار و گزینش فردی شده است.
مفهوم واقعی ازدواج ،پذیرش یك پایگاه جدید است. پایگاهی با مجموعه جدیدی از امتیازات و الزامات و نیز پذیرفته شدن از سوی افراد جامعه. این پذیرش از طریق نوعی تأیید اجتماعی به نام شعائر و مراسم ازدواج انجام می گیرد. مراسم ازدواج و سنت های مرتبط با آن در حقیقت ابزاری اند كه این نقش را علنی می سازند و درباره آن تبلیغ می كنند. هم از این حیث كه دو فرد در حال سرگیری ازدواج با یكدیگر هستند تا آنها را به جامعه معرفی كند و از حیث دیگر عده ای را به تدریج جامعه پذیر نماید تا آماده پذیرش این نقش در جامعه شوند.
به عبارتی بازخواست های بزرگانه تبدیل به درخواست های جداگانه در زمینه ازدواج گردیده است. این وضعیت موجب می گردد كه براساس آن زوجین در آنچه به عنوان بزرگترین اقدام در تعیین سرنوشت شان تلقی می شود حق تصمیم گیری و انتخاب به خودشان واگذار می شود و(نقش والدین را) تا حد تأیید نهایی تقلیل می دهند. در حالی كه در گذشته عمدتاً خانواده ها مبادرت بدین كار می كردند. در واقع در حال حاضر روی آوردن جوانان به ازدواج با فشار اجتماعی كمتر از سوی خانواده ها و نیز اختیار بیشتر خود آنها همراه است.

این كاسته شدن در الزام موجب به تأخیر افتادن سن ازدواج می شود. از طرفی دور ماندن جوانان از خانواده ، زندگی در شهر و یا كشورهای خارجی و تحصیلات، به این تأخیر دامن می زند و بر تعداد افراد مجرد در جامعه افزوده می گردد.
2 – تأیید یا عدم تأیید اجتماعی در ازدواج
نكته دیگر این كه مفهوم واقعی ازدواج ،پذیرش یك پایگاه جدید است. پایگاهی با مجموعه جدیدی از امتیازات و الزامات و نیز پذیرفته شدن از سوی افراد جامعه. این پذیرش از طریق نوعی تأیید اجتماعی به نام شعائر و مراسم ازدواج انجام می گیرد. مراسم ازدواج و سنت های مرتبط با آن در حقیقت ابزاری اند كه این نقش را علنی می سازند و درباره آن تبلیغ می كنند. هم از این حیث كه دو فرد در حال سرگیری ازدواج با یكدیگر هستند تا آنها را به جامعه معرفی كند و از حیث دیگر عده ای را به تدریج جامعه پذیر نماید تا آماده پذیرش این نقش در جامعه شوند. بنابراین در واقع شاید در وهله اول، ازدواج را بتوان موضوعی فردی دانست ولی واقعیت ازدواج در عین این كه بین دو فرد صورت می گیرد می بایست مورد تصویب و تأیید جامعه قرار گیرد. در این باره «كلود لوی اشتروس» معتقد است كه «ازدواج برخورد دراماتیك طبیعت با فرهنگ است» به عبارتی جامعه می كوشد تا نیاز زیستی انسان را مهار كند و بدان برچسب فرهنگ بزند و از طریق مراسم مختلف آن را تنظیم نماید. در این راستا تأیید اجتماعی جامعه به همراه مراسم ازدواج هنجارهایی را برای فرد در نظر می گیرد تا از این طریق زمینه پذیرش زندگی آنها را فراهم كند.

نكته مهم آن است كه جوانان در رعایت هنجارهای مرتبط با مراسم و جشن های ازدواج با تفریط و ابهام روبه رو شده اند و یا برای گریز از آن به هنجارگرایی فردی دست می زنند. تغییر در معیارها و ارزش های خانواده موجب گردیده است افراد در طیف وسیعی از مراسم و جشن های ازدواج روستایی، شهری و مدرن گرفتار آیند كه خود انتظارات متفاوتی را از سوی طرفین طلب می كند. بنابراین وجود جشن های اجتماعی زیاد، متفاوت و در برخی موارد متناقض و رعایت آنها از سوی جوانان، ازدواج را با تأخیر روبه رو می سازد كه در قالب ایرادات و اشكالات خانواده ها خود را نشان می دهد كه رعایت هر یك از آنها زوجین را متحمل هزینه های فراوانی می نماید.
3 – حمایت یا عدم حمایت اجتماعی در ازدواج
در زمینه انجام ازدواج اگر پشتیبانی و حمایت خانواده از لحاظ فكری و اقتصادی صورت نگیرد بر تعداد افراد مجرد در جامعه افزوده می شود. به عبارتی هر چه هزینه های حمایت اجتماعی خانواده در قالب كمك هایی چون : فراهم آوردن زمینه های ازدواج، همسریابی، رفتن به مراسم خواستگاری و پا پیش نهادن و … از سوی والدین و دیگر اعضای خانواده، بیشتر باشد فرآیند همسر گزینی زودتر و راحت تر صورت می گیرد؛ در حالی كه به نظر می رسد در برخی موارد هر چه اقدام به ازدواج به صورت فردی و برخلاف نظر خانواده ها صورت گیرد، شخص می بایست هزینه اقتصادی بیشتری را از قبیل دادن مهریه بالا، گرفتن مراسم و جشن های فراوان در جهت جبران حمایت های خانوادگی قبول كند. در بعضی از موارد می توان گفت واگذاری بعضی از چنین حمایت هایی به سایر مؤسسات آموزشی و اقتصادی ،عقب نشینی خانواده را در انجام این وظایف میسر نموده است. مانند جشن های ازدواج دانشجویی كه به شیوه های حمایت های تشویقی، ترغیبی، مالی و حتی مشاوره ی همسریابی توسط برخی مؤسسات آموزشی و دانشگاهی به خاطر فقدان یا غیبت چنین كاركردی از خانواده است كه پذیرای چنین غرامتی شده اند. پس در این باره می توان نتیجه گرفت هر چه خانواده فرزندان خود را از حمایت های اجتماعی محروم سازد می بایست منتظر به عقب افتادن ازدواج آنها باشد و فرزندشان از لحاظ اقتصادی با مشكل روبه رو شود.

در پایان می توان نتیجه گرفت تغییرات در ساختار و كاركرد خانواده ها در جامعه ما موجب گردید كه در طول مرحله گذار یك سری از كاركردهای خود را از دست بدهد و به نهادهای دیگر بسپارد. در اینجاست كه نباید دیگر انتظار داستان هایی را داشت كه عقد دختر و پسرعموها را در آسمان می بندند، دیگر «خون بس» كارآمد نیست، مراسم خواستگاری مبتنی بر طایفه و اقوام نمی باشد؛ بلكه عواملی چون تحصیلات، استقلال مالی و فكری و باز شدن فضاهای اجتماعی و خانوادگی موجب شده است كه اكثر ازدواج ها با تأخیر فراوان و به صورت مستقل باشد، دختران در زمان ازدواج بیشتر از پسران تحصیلات داشته باشند، پسرانی با پایگاه اقتصادی – اجتماعی پایین با دخترانی در طبقه اجتماعی بالا ازدواج كنند و … اینها همه مؤید به هم ریختگی در نوعی از معیارهای همسر گزینی در جامعه است كه نه راه بازگشت به معیارهای سنتی وجود دارد و نه معیارهای مناسبی با توجه به این وضعیت جدید قابل شناسایی هستند. ولی امید است در این به هم ریختگی و ابهام در معیارهای همسرگزینی، راهی برای خروج از این بحران پیدا شود تا در آینده سامان هنجاری ازدواج شكل نوینی به خود گیرد و از شدت آسیب های اجتماعی ناشی از تأخیر سنی ازدواج در جامعه بكاهد.

مردها مریخی و زن ها ونوسی هستند

مردها مریخی و زن ها ونوسی هستند

مردها با زن ها فرق دارند، آن ها آنقدر با هم تفاوت‌ دارند كه‌ گاه‌ می ‌توان‌ گفت‌ اهل دو سیاره‌ متفاوت‌ هستند! اگر همین‌ موضوع‌ ساده‌ را به‌ خاطر داشته‌ باشیم، از سرزنش‌ كردن‌ همسر خود دست‌ می كشیم‌ و برای‌ درك‌ نیازها و خواسته‌های‌ او وقت‌ كافی‌ صرف‌ می‌ كنیم. به‌ جای‌ این كه‌ اعمال‌ و رفتار و واكنش های‌ همسر خود را به‌ حساب‌ نقطه‌ ضعف‌ یا مشكلات‌ روانی‌ نیازمند اصلاح‌ و درمان‌ بگذاریم، می ‌توانیم‌ او را به‌ همان‌ شكلی‌ كه‌ هست‌ دوست‌ بداریم.

مردها وغارهایشان‌

بدون‌ تردید مهمترین‌ و مفیدترین‌ اطلاعات‌ درباره‌ مریخی ها، برای‌ ونوسی ها، درك‌ كردن‌ مردها و غارهای‌ آنهاست؛ این‌ آگاهی‌ كه‌ ممكن‌ است‌ مردی‌ زنش‌ را دوست‌ داشته‌ باشد و با این‌ حال‌ در مواقعی‌ نخواهد با او وقت‌ بگذراند، برای‌ بسیاری‌ از زن ها حیرت‌انگیز است‌ و معمولاً با طبیعت‌ آنان‌ بیگانه‌ است. وقتی‌ مردی‌ به‌ زن‌ خود عشق‌ می‌ ورزد، زن‌ می‌ خواهد با شوهرش‌ صرف‌ وقت‌ كند و احساساتش‌ را با او در میان‌ بگذارد. حتی‌ اگر زن‌ مضطرب‌ و در فشار باشد، نیاز دارد جزئیات‌ روزش‌ را با مردی‌ كه‌ او را دوست‌ دارد در میان‌ بگذارد. برای‌ او صحبت‌ كردن‌ و در میان‌ گذاشتن‌ احساساتش‌ بسیار مفید است، زیرا این‌ كار ناراحتی ها و فشار كارهای‌ روزانه‌ را از روی‌ دوش‌ او برمی ‌دارد؛ ایجاد صمیمیت‌ می‌ كند و سببی‌ است‌ تا به‌ احساس‌ بهتر برسد.

برای‌ زن، ارتباط‌ برقرار كردن‌ با همسر و برخوردارشدن‌ از حمایت های‌ او، یكی‌ از امتیازات‌ مهم‌ در روابط‌ زناشویی‌ است. احساس‌ بسیار خوبی‌ است‌ كه‌ بدانید كسی‌ كه‌ از شما حمایت‌ می‌ كند، می‌ داند كه‌ شما چه‌ حالی‌ دارید و در چه‌ شرایطی‌ به‌ سر می ‌برید. هرچه‌ یك‌ ونوسی‌ شوهرش‌ را بیشتر دوست‌ داشته‌ باشد، بیشتر می ‌خواهد احساساتش‌ را با او در میان‌ بگذارد. برای‌ زن‌ دلسرد كننده‌ و غم‌ انگیز است‌ كه‌ مریخی‌ معبود او به‌ خانه‌ بیاید و حرفی‌ برای‌ گفتن‌ نداشته‌ باشد. گاه‌ زن‌ از شوهرش‌ می ‌پرسد كه‌ آیا از چیزی‌ ناراحت‌ است، و او جواب‌ می ‌دهد: چیز مهمی‌ نیست. زن‌ متوجه‌ نیست‌ كه‌ شوهرش‌ به‌ غار خود پناه‌ برده‌ و در واقع‌ می ‌گوید: می ‌خواهم‌ لحظه ‌ای‌ تنها باشم. ترجیح‌ می‌ دهم‌ حالا حرف‌ نزنم. بعداً از غار بیرون‌ می ‌آیم.

زن ها درك‌ نمی کنند كه‌ مردها از سیاره‌ مریخ‌ آمده‌اند و نمی‌ توانند موضوع‌ را شخصی‌ قلمداد نكنند. زن‌ به‌ اشتباه‌ گمان‌ می ‌كند كه‌ شوهرش‌ او را دوست‌ ندارد و به‌ همین‌ دلیل‌ است‌ كه‌ احساسات‌ خود را با او در میان‌ نمی ‌گذارد.

درك‌ كردن‌ و پذیرفتن‌ زمان‌ غار مرد برای‌ هر زنی‌ كه‌ با مردی‌ زندگی‌ می ‌كند یا روزی‌ قصد ازدواج‌ با او را دارد، ضروری‌ است. شاید این‌ به‌ نظر كاری‌ دشوار برسد، اما نمونه‌های‌ زیر احتمالاً به‌ ساده‌ترشدن‌ مسئله‌ كمك‌ می ‌كند.

لورا به‌ بینشی‌ عالی‌ دست‌ یافته‌ بود: پذیرفتن‌ این كه‌ همسرم‌ به‌ اقامت‌ در غار نیاز دارد، نه‌ تنها آرامشی‌ به‌ زندگی‌ ما بخشیده، بلكه‌ سبب‌ شده‌ كه‌ به‌ نكته‌ مهمی‌ درباره‌ خودم‌ پی‌ ببرم. وقتی‌ به‌ او اجازه‌ دادم‌ كه‌ در آن‌ مواقع‌ به‌ خودش‌ بپردازد، این‌ به‌ من‌ هم‌ امكان‌ داد كه‌ به‌ خودم‌ برسم. حالا وقتی‌ از سر كار به‌ خانه‌ می‌ آیم، به‌ جای‌ اینكه‌ با عجله‌ به‌ سراغ‌ كارهای‌ خانه‌ بروم‌ تا در نقش‌ همسری‌ مهربان‌ ظاهر شوم، وقتی‌ را صرف‌ خودم‌ می ‌كنم. با خود گفتم‌ اگر او می‌ تواند چنین‌ كاری‌ بكند، چرا من‌ نتوانم؟

گرچه‌ غار من‌ با غار او فرق دارد، ولی‌ این‌ زمانی‌ است‌ كه‌ ویژه‌ من‌ است‌ و از آن‌ ِ هیچ‌ کس دیگری‌ نیست. در حالی‌ كه‌ او مجله‌ می ‌خواند یا تلویزیون‌ تماشا می ‌كند، من‌ ترجیح‌ می‌ دهم‌ كمی‌ قدم‌ بزنم‌ یا به‌ گل های‌ باغچه‌ رسیدگی‌ كنم. این‌ هم‌ غار من‌ است. در واقع‌ وقتی‌ به‌ او امكان‌ دادم‌ كه‌ در غارش‌ با خود خلوت‌ كند، به تدریج‌ آنچه‌ را همیشه‌ احتیاج‌ داشتم‌ و به‌ آن‌ نمی ‌رسیدم، ارزانی‌ خود كردم.

… اما من‌ هنوز یك‌ ونوسی‌ هستم. وقتی‌ از غار بیرون‌ می ‌آیم، دوست‌ دارم‌ كه‌ حرف‌ بزنم‌ و او حالا به‌ حرف هایم‌ گوش‌ می ‌دهد.

بازگشت‌ازغار

تام‌ می ‌گفت: سی‌ و شش‌ سال‌ است‌ كه‌ ازدواج‌ كرده‌ام. همیشه‌ فكر می‌كردم‌ اشكالی‌ در كار من‌ وجود دارد. وقتی‌ فهمیدم‌ كه‌ سایر مردها هم‌ برای‌ خود غاری‌ دارند، گریه ‌ام‌ گرفت. فكر كرده‌ بودم‌ هرگز نمی‌ توانم‌ زنی‌ را دوست‌ داشته‌ باشم. همیشه‌ از این‌ نظر در برخورد با زنم‌ ناامید بودم. سعی‌ می‌ كردم‌ همسری‌ با توجه‌ و علاقه مند باشم، اما در درون‌ چنین‌ احساسی‌ نداشتم؛ هیچكس‌ به‌ من‌ نگفته‌ بود كه‌ می ‌توانم‌ در مواقعی‌ به‌ درون‌ غار خود بروم‌ و این‌ اشكالی‌ ندارد.

حالا وقتی‌ احساس‌ گرما و صمیمیت‌ نمی‌ كنم، دست‌ از تلاش‌ برمی‌ دارم، و به‌ جای‌ آن‌ به‌ كاری‌ كه‌ دوست‌ دارم‌ می ‌پردازم. بسیاری‌ از اوقات‌ صرفاً چرتی‌ می ‌زنم‌ یا با یكی‌ از دوستانم‌ به‌ سینما می‌ روم. روز بعد طلسم‌ می‌ شكند و من‌ دوباره‌ دوستدار و علاقه مند همسرم‌ می‌ شوم. وقتی‌ گوشه‌ عزلت‌ می ‌گیرم، او احساس‌ ناراحتی‌ نمی‌ كند. این‌ خیال‌ مرا آسوده‌ می ‌كند.

بسیار خوشحالم، با آنكه‌ زنم‌ به‌ غار رفتن‌ مرا دوست‌ ندارد، مرا درك‌ می‌ كند. پس‌ از آنكه‌ مدتی‌ به‌ درون‌ غار رفتم، می‌ دانم‌ كه‌ پس‌ از مراجعت، لازم‌ است‌ كار خاصی‌ برای‌ همسرم‌ انجام‌ دهم‌ و به‌ او محبت‌ كنم. اگر چند روزی‌ در غار باقی‌ مانده‌ باشم، برایش‌ شاخه‌ گلی‌ می ‌آورم‌ یا آشپزخانه‌ را تمیز می ‌كنم. انجام‌ دادن‌ كارهای‌ ساده‌ و كوچك‌ تفاوت‌ بزرگی‌ ایجاد می‌ كند و او می‌ فهمد كه‌ من‌ هنوز هم دوستش دارم.

غارهای ‌پرنده‌

لی‌ نت‌ می ‌گفت: سابقاً وقتی‌ كریس‌ به‌ سر كارش‌ می‌ رفت، ناراحت‌ می‌ شدم. تعطیل‌ آخر هفته‌ خوبی‌ را با هم‌ می‌ گذراندیم‌ ولی او صبح‌ روز اول‌ هفته‌ می‌ گذاشت‌ و می‌ رفت! از آن‌ جهت‌ دلگیر بودم، زیرا گمان‌ می ‌كردم‌ كارش‌ را بیش‌ از من‌ دوست‌ دارد. هنوز نرفته، دلم‌ برایش‌ تنگ‌ می‌ شد. من‌ اندوهگین‌ بودم، اما او خوشحال‌ بود. نمی‌ دانستم‌ كه‌ چرا نمی‌ خواهد وقت‌ بیشتری‌ را با من‌ صرف‌ كند.

وقتی‌ آموختم‌ كه‌ مریخی ها نیاز دارند كه‌ با خودشان‌ تنها و مستقل‌ باشند و ماجراجویی‌ كنند، فهمیدم‌ كه‌ پروازش‌ با هواپیما، در واقع‌ راهی‌ برای‌ رفتن‌ به‌ درون‌ غار بود، به‌ غاری‌ پرنده. حالا هر وقت‌ از ترك‌ كردن‌ من‌ خوشحال‌ می‌ شود، می ‌دانم‌ خوشحالیش‌ به‌ دلیل‌ ترك‌ من‌ نیست. از آن‌ است‌ كه‌ تن‌ به‌ ماجراجویی‌ می‌ دهد؛ و من‌ به‌ جای‌ این كه‌ وقتی‌ دو- سه‌ روزی‌ در خانه نیست، ناراحت‌ باشم، خوشحال‌ می‌ شوم‌ كه‌ دوران‌ درون‌ غارش را می‌ گذراند تا مجدداً با تمام‌ وجود در اختیار من‌ باشد.

دوختن پرده والان دار

دوختن پرده والان دار

والان های تخت :
برای دوخت این نوع پرده به پارچه کمتری نیاز دارید و زمان دوخت نیز کوتاه تر است. این نوع پرده والان ساده را می توانید با تزئینات مدرن و امروزی یا سنتی همراه کنید. این والان یک تخته پارچه است که از چوب پرده جفتی عبور داده شده است. انتخاب نوع پارچه بستگی به سلیقه خودتان دارد. می توانید از پارچه های سنگین، از جنس پارچه های رومبلی با نقش های شاد یا از پارچه های توری و نایلونی دو لایه سبک و یا از پارچه های نخی گل دار، ابریشم خام، مخمل، یا از پارچه های جیر و چرم مصنوعی که به راحتی دوخته می شود استفاده کنید. همچنین می توانید پارچه های سوزن دوزی شده یا پنبه دوزی را به کار ببرید.
البته اندازه طول والان بستگی به اندازه پنجره اتاق شما دارد ولی بیشتر والان ها در اندازه 30 تا 35 سانتی متر هستند، چوب پرده ها را نصب کنید به طوری که فاصله بین آنها برابر با اندازه نهایی مورد نظر شما باشد. اندازه گیری نهایی طول پارچه پرده برای برش انداره چوب پرده را به اضافه دو سانت و نیم برای تا زدن حساب کنید. اندازه نهایی پهنای والان تخت شامل اندازه چوب پرده و برگردان به اضافه هفت سانت و نیم برای سجاف های کناری است.


والان بالونی :


پرده با والان بالونی، همراه با پرده توری سایبان و دراپه، ظاهری زیبا و چشم نواز دارد. لبه های پائینی آویخته و جمع شده، به نظر پیچیده می آید ولی در حقیقت دوخت آن بسیار ساده است. در واقع این پرده ای ساده است که از چوب پرده عبور داده شده و بلندی آن به اندازه والان است. هر کدام از قالب ها یا گودی ها با استفاده از نوار پرده یا گره زدن ریسمان به حلقه های پلاستیکی در پشت پرده انجام می شود. این پرده والان دار بالونی را می توانید از چوب پرده یا تیرک پنجره رستوران آویزان کنید. برای باشکوه جلوه دادن این پرده دراپه، والان های بالونی را به بلندی حدود 70 سانتی متر بدوزید.
برای محاسبه اندازه بلندی پارچه، بایستی مقداری اضافه برای تا کردن لبه بالا و پائینی و دوخت درز در نظر بگیرید و برای پهنای پرده، اگر پارچه شما توری نازک و ظریف باشد، سه برابر اندازه طول پنجره و اگر پارچه ضخیم تر باشد، دو الی دو و نیم برابر و مقداری نیز برای تا زدن لبه های کناری پرده اضافه کنید.


والان پف دار:


این نوع والان را می توانید به همراه پرده اصلی، پرده توری آفتابگیر، سایبان و یا به تنهایی از پنجره آویزان کنید. اندازه برش طول پارچه پرده برابر است با اندازه نهایی والان به اضافه درز و جای عبور چوب پرده؛ و پهنای آن سه تخته پارچه برای پرده توری و یا پارچه از جنس حریر است. اگر پارچه شما قدری ضخیم تر است، دو برابر و نیم محاسبه کنید و ده سانتی متر برای دوخت سجاف های کناری اضافه کنید.


نحوه دوختن والان های بالونی (بادکنکی)
1- ابتدا سجاف های کناری و پایین پارچه پرده ای را تا بزنید، اتو کنید. سپس به اندازه مناسب که بتوان چوب پرده را از آن رد کرد تا بزنید و بدوزید.

2- اندازه های دلخواهتان را مشخص کنید. به طور معمول فاصله های قالب 20 تا 30 سانتی متر از یکدیگر است. نوار پرده را روی این فاصله ها می دوزیم. اگر بخواهید در طول پرده این فاصله ها پهن تر باشد، باید قالب ها به فاصله های 40 تا 60 سانتی متر دوخته شود.
3- چندین نوار پرده را به طول 60 سانتی ببرید و در سر جای خود روی پرده بدوزید. ریسمان را از دو سر بکشید تا جمع شوند، بعد ،گره بزنید. اضافی ریسمان نوار پرده را توی گودی والان بگذارید.


نحوه دوختن والان های صاف :


- لبه های پارچه پرده ای را به اندازه 5/1 سانتی متر تا کنید. لایی بچسبانید و اتو کنید. لبه بالا و پایین پارچه را تا بزنید و به پهنای اندازه چوب پرده جا بگذارید و چرخ کنید.
- چوب پرده را عبور دهید. برای تزئین از روبان ابریشمی خیلی محکم و کلفت استفاده کنید و آن را بر روی جای دوخت کوک بزنید و بدوزید.


نحوه دوخت والان پفی :
1- سجاف های کناری را تا بزنید. لبه بالایی را به اندازه 5/1 سانتی متر تا کنید و اتو بزنید. سرتاسر طول لبه تا زده شده را دو ردیف موازی در زیر لبه قسمت تا شده بدوزید جای عبور چوب پرده کامل می شود.

2- چوب پرده را عبور دهید و والان را نصب کنید. پرده را بکشید و مرتب کنید. اگر به نظر می رسد که شـُـل است و می خواهید پُـفِ پرده بیشتر باشد آن را با کاغذ پوستی یا کیسه های پلاستیکی خشکشویی پر کنید.

ده رفتار مناسب به جای تنبیه بدنی

ده رفتار مناسب به جای تنبیه بدنی

بعضی از والدین آخرین راه چاره را در تربیت فرزندان ، تنبیه بدنی می دانند؛ اما همواره به جای تنبیه و اعمال خشونت راه بهتری هم می توان پیدا كرد. چون تنبیه بدنی عوارض متعددی در رفتار و روحیه فرزند شما به جای خواهد گذاشت. حتی اگر بسیار به ندرت كودك خود را تنبیه می كنید، حتماً این مطلب را مطالعه كنید…

بسیاری از والدین عمداً دست به تنبیه بدنی نمی زنند. معمولاً هنگامی این رفتار از بزرگترها سر می زند كه كنترل خود را از دست بدهند یا احساس ناامیدی كنند.

ممكن است بابا به خاطر این كه سه بار از كودك خواسته تلویزیون را خاموش كند و او توجهی نكرده عصبانی شود و كتكش بزند. یا وقتی پسر كوچولوی چهار ساله به وسط خیابان می دود شاید مامان او را بزند تا حواسش بیشتر جمع باشد.

همه پدر و مادرها می دانند كه گوش نكردن كودك به حرف آنها چقدر ناراحت كننده است؛ نگرانی و دلهره از به خطر افتادن سلامت بچه هم به همین صورت. مادری كه گفتیم، از این كه پسرش دوباره به وسط خیابان بدود و مثل این دفعه شانس نیاورد! خیلی نگران است.

اكثر والدین حداقل یك بار فرزندشان را تنبیه بدنی كرده اند یا احساس كرده اند او یك كتك مفصل لازم دارد. اما به راستی چرا این تعداد از پدر و مادرها از تنبیه بدنی استفاده می كنند؟ شاید بگویید: چون مؤثر است. ولی واقعیت این است كه اگر تنبیه بدنی مؤثر باشد فقط و فقط در كوتاه مدت تأثیرگذار است.

مادر سمیرا كوچولو گهگاه او را تنبیه بدنی می كند، ولی آن سوی ماجرا اینست که ، مربی او در مهدكودك مرتب باید مراقبش باشد تا بچه های دیگر را آزار ندهد!

در سال 2002 یك تحقیق وسیع در مورد آثار و عوارض تنبیه به عمل آمد. خانم «الیزابت تامسون» از مركز ملی كودكان فقیر در دانشگاه كلمبیا، اطلاعات گردآوری شده طی 62 سال را مورد بررسی قرار داد و دریافت كه: هر قدر كودك بیشتر تنبیه شود احتمال بروز رفتار پرخاشگرانه در او بیشتر می شود. ضمناً چنین كودكی بیشتر رفتارهای نادرستی مثل دروغگویی ، حقه بازی و آزار و اذیت دیگران را از خود نشان خواهد داد. كودكانی كه با تنبیه بزرگ شده اند كمتر درست و نادرست را از هم تشخیص می دهند، و در غیاب والدین خود بیشتر از سایر بچه ها رفتارهای نادرست و بی ادبانه انجام می دهند.

یكی از مادران كه معمولاً فرزندش را تنبیه بدنی می كند می گوید: «بچه من موقعی رفتارش درست است كه او را تنبیه می كنم. اما راستش، نمی دانم رفتار درست او به خاطر ترس است یا این كه واقعاً خوب و بد را از هم تشخیص داده است.»


پس چه باید كرد؟
آیا جایگزین مناسبی به جای تنبیه بدنی وجود دارد؟ رفتارهایی كه در ذیل آورده شده با این اعتقاد فهرست شده كه یك كودك سزاوار احترام است، حتی وقتی رفتارش آنگونه كه باید نیست.
سعی كنید در رفتارتان ملایم و مهربان باشید. وقتی تن (TONE) صدایتان عادی و طبیعی باشد كودك بهتر حرفتان را می شنود.

كمی تأمل كنید. یك مكث كوتاه در عكس العمل و اندكی صبر هنگام هیجان، می تواند گره گشا باشد. چه اشكالی دارد كه بگوییم: «الآن برای مواجهه و حل این مسئله خیلی ناراحت هستم و موقعیت مناسب نیست. بعداً در موردش صحبت می كنیم.»

به او بیاموزید. به جای مجازات او به خاطر كار نادرستش، كار درست را به او یاد بدهید. مثلاً بگویید: «وقتی اسباب بازی هایت را در اتاق پذیرایی رها می كنی من این كارت را نمی پسندم. دوست دارم دفعه بعد آنها را در كمد بگذاری.»

مثبت باشید. به جای آنكه بگویید :«چند مرتبه باید به تو بگویم كه دندانهایت را مسواك بزنی؟!» می توانید بگویید : «دندان های قشنگت را مسواك بزن كه همین طور قشنگ بماند. بعد منو خبر كن كه بعد از تو مسواك بزنم.»

«توضیح» به جای «تهدید». می توانید با یك توضیح مختصر، علت زشتی رفتار او را روشن كنید تا در ذهنش دلیلی برای تغییر رفتار داشته باشد.

از عصبانیت دوری كنید. به جای تمركز روی اشتباه یا رفتار نادرست كودك، كه شما را برای هیجان و عكس العمل احساسی آماده می كند، از هر یك از موارد خطای فرزندتان به عنوان موقعیت خوبی جهت راهنمایی او و فراگیری استفاده كنید.

انگیزه بدهید. به او با جملات خاصی انگیزه بدهید و صحبت های تشویق كننده داشته باشید.

انعطاف پذیر باشید. وقتی كودك می پرسد: «می تونم این برنامه تلویزیون رو تا آخر ببینم، بعد بریم بیرون؟» منطقی باشید. اگر فرصت دارید، به درخواستش جواب مثبت بدهید. بدین ترتیب كودك رفته رفته با هنر گفتگو و مذاكره آشنا می شود.

از لجبازی و زورآزمایی بپرهیزید. هیچ كاری مخربتر و بی فایده تر از زور آزمایی با فرزند نیست. او را به همكاری كردن تشویق كنید. مثلاً می توان گفت : «من مشكلی دارم. من دوست دارم تو پیراهن تمیزی بپوشی ولی می بینم كه تو بازهم همون قبلی رو می پوشی. به نظرت چطور می شه این مسئله رو رفع كرد؟». وقتی مشكل را با كودك در میان بگذارید احتمالاً بیشتر علاقه مند می شود كه در حل آن كمك كند و با شما همكاری كند.

زیرك باشید. اگر عملكرد فعلی شما اثر ندارد با زیركی راه دیگری پیدا كنید. تغییر خط مشی شما آسان تر است تا این كه همیشه بخواهید اول او تغییر كند. از خودتان بپرسید: «چه كار دیگری می توانم بكنم تا او را به عكس العمل بهتری ترغیب كند؟»

نكته: در رابطه با مجازات كودك این سه قاعده را به یاد داشته باشید:

- هنگام عصبانیت از مجازات بپرهیزید.

- برای تلافی كردن یا انتقام گرفتن، مجازات نكنید.

- همیشه مجازات شدیدتر، مجازات بهتر نیست.

مرد حرف هایتان را بهتر مى فهمد، اگر…

مرد حرف هایتان را بهتر مى فهمد، اگر…

1 – وقتى از همسرتان مى خواهید كه كارى را انجام دهد، بهتر است بگویید:
«مى شود این كار را انجام بدهى؟» نه این كه «مى توانى این كار را انجام بدهى؟» بیشتر زنان در این مواقع از كلمه «مى توانى» استفاده مى كنند. چرا كه به نظر مى رسد مؤدبانه تر باشد. ولى در این صورت شما از همسرتان درباره توانایى هاى او سؤال مى كنید تا این كه به او بگویید كارى را انجام دهد. مردان ترجیح مى دهند كه درخواست شما مستقیم باشد نه این كه با ایما و اشاره، مطلبى به آنها فهمانده شود.
2 – رك و مستقیم با آنها صحبت كنید:
سعى كنید كه دقیقاً آنچه را كه مد نظر دارید به شوهرتان بگویید و تنها به سرنخ ها و نشانه ها نپردازید. فراموش نكنید آنها مثل شما حس ششم قوى ندارند!

3 – این را درك كنید زنان بیشتر از مردان به گوش دادن بها مى دهند:
براى این كه گوش دادن به صحبت هاى طرف مقابل در حكم راهى براى بیان كردن عشق و علاقه و حتى منعكس كننده یك ارتباط است. ولى براى یك مرد هرگز این طور نیست.

4 – وقتى كه به صحبت شما گوش مى دهد از او تشكر كنید:
مردان به این نوع تأیید از جانب شما احتیاج دارند، خصوصاً اگر در حیطه روابط نیز باشد. چون اغلب گمان مى كنند قادر به درك نیازها و خواسته هاى همسرشان نیستند و تشكر شما، این ابر سیاه را از افكار آنها پاك مى كند!

5 – مختصر و مفید صحبت كنید:
مردان توجه و علاقه چندانى به جزئیات اطراف خود ندارند. مثلاً براى آنها مهم نیست كه پرده هاى خانه دوست شما چه رنگى است یا چند تار مویى را كه اخیراً در وسط موهایتان رنگ كرده اید به شما مى آید یا نه. پس سعى كنید از مرد خود چنین انتظارى را نداشته باشید. چون با این كار لطف بزرگى به زندگى زناشویى خود كرده اید!

6 – آنقدر بپرسید تا نظرش را واضح به شما بگوید:
مثلاً براى خرید لباس، گاهى از او مى پرسید كه نظرش در مورد رنگ لباس چیست و او مى گوید «هر چه تو مى پسندى، من هم مى پسندم.» اما بعد از خرید لباس رنگش را چندان نپسندد. بنابراین قبل از خرید و هر كار دیگرى كه نظر او برایتان اهمیت دارد، نظر دقیق و واقعى او را جویا شوید تا در آینده دچار مشكل نشوید.

7 – به او نگویید:
«تو هیچ وقت به حرفهایم گوش نمى دهى!» این كار دقیقاً مساوى است با آغاز یك سلسله احساس تحقیر و ناپختگى در همسرتان، که آغاز ایرادگیرى وى از شما خواهد بود.

8 – در نهایت در حضور اطرافیان از او به خاطر درك والایش، تشكر كنید.
از این كه او همیشه به شما گوش مى دهد و این كه چقدر خوب شما را درك مى كند. شما فقط امتحان كنید؛ معجزه مى كند!

نگاهى به حقوق زنان شاغل




نگارنده این سطور در مقاله اى دیگر با استناد به قانون اساسى و قوانین عادى به حقوق زنان در دوران باردارى و شیردهى پرداخته و ضمن تشریح حقوق مندرج در این مقررات ضمانت اجراى قانونى این حقوق و مجازاتهایى را كه قانون كار و قوانین دیگر براى كارفرمایان و مدیران متخلف در نظر گرفته است را به مقاله اى دیگر موكول نموده كه هم اكنون در این مقاله با عمل به وعده خویش به شرح جرائم و مجازات متخلفان از تكالیف مقرر در این قانون با توجه به شرایط وامكانات خاطى و مراتب جرم كه مجازات حبس یا جزاى نقدى را براى این دسته از افراد در نظر گرفته است مى پردازیم. در مقاله قبلى به این نكته مهم اشاره نمودیم كه قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران در مقدمه قانون و اصول مختلف حمایت از زنان در تمامى عرصه ها را وظیفه تكلیفى دولت دانسته و دولت را موظف نموده كه در راستاى اجراى اصول كلى قانون اساسى قوانین عادى لازم را طى لوایح قانونى به تصویب مجلس شوراى اسلامى برساند ضمناً اشاره اى كوتاه به قانون حمایت دولت از مادران در دوران باردارى و شیردهى كه در سال 1374 به تصویب مجلس شوراى اسلامى رسیده نموده است. طبق قانون فوق الذكر دستگاههاى دولتى و وابسته به دولت و كارگاههاى مشمول قانون كار موظفند تسهیلات لازم و مناسب را براى تغذیه شیرخوارگان با شیر مادر در جوار محل كار كاركنان زن به صورتى كه مسأله تغذیه شیرخوارگان به سهولت كامل انجام پذیرد را ایجاد نمایند كه با توجه به صراحت قانونى و به كار بردن كلماتى چون: دستگاهها موظف هستند، تسهیلات لازم و مناسب، قرار گرفتن مكان مناسب جهت شیردهى فرزندان درجوار محل كار به صورتى كه تغذیه شیرخوارگان به سهولت و بدون ایجاد مشكلاتى براى مادر انجام پذیرد و همچنین تكلیفى بودن این عمل توسط دستگاههاى دولتى و غیردولتى همه وهمه حكایت از اهمیت این موضوع داشته و قانونگذار به خاطر رفاه حال فرزندان ومادران این اجازه را نیز به مادران داده است كه روزى یك ساعت از وقت ادارى خود را به این امر اختصاص داده كه این وقت جزو اوقات كار آنها محسوب مى گردد و نیازى به اخذ مرخصى نیز نخواهد بود و حتى در صورت تمایل مادر مى تواند مرخصى مزبور را تا3نوبت در روز استفاده نماید. لازم به توضیح است یك ساعت مذكور فقط اختصاص به شیردادن داشته و زمان رفت و آمد مادر به محل نگهدارى در كودكان را در بر نمى گیرد زیرا قانونگذار ایجاد محل نگهدارى كودكان را در جوار محل كار زنان داراى طفل شیرخوار وظیفه تكلیفى (نه وظیفه اختیارى) سازمانها دانسته است و نزدیكترین فاصله به محل كار مادران و ترجیحاً استفاده از قسمتى از ساختمان محل كار مورد تأكید قانونگذار در ماده 2 آیین نامه قرار گرفته است.
ماده78 قانون كار:
طبق این ماده دركارگاههایى كه داراى كاركنان زن هستند كارفرمایان مكلف هستند به مادران شیرده تا پایان دوسالگى كودك پس از هر سه ساعت، نیم ساعت فرصت شیردادن بدهند. این فرصت جزو ساعات كار آنان محسوب مى شود و همچنین كارفرمایان مكلف هستند متناسب با تعداد كودكان و با در نظر گرفتن گروه سنى آنها مراكز مربوط به نگهدارى كودكان از قبیل شیرخوارگاه و مهدكودك و آمادگى را ایجاد نمایند. طبق تبصره ماده فوق الذكر ضوابط تأسیس و اداره شیرخوارگاه و مهدكودك توسط سازمان بهزیستى كل كشور تهیه و به تصویب وزیر كار و امور اجتماعى به مرحله اجرا گذاشته شده است. طبق ماده 1 این آیین نامه مركز نگهدارى این دسته ازكودكان مؤسسه اى است آموزشى، پرورش و رفاهى كه كودكان را براى شیرخوارگاه تا2سالگى و مهدكودك از2سالگى تا5سالگى و آمادگى قبل از دبستان از5سالگى تا قبل از ورود به دبستان را شامل مى شود. طبق تبصره 4 این آیین نامه كارگاهها موظفند كه براى بانوانى كه حتى در نوبت دوم نیز در محل كار به كار مشغولند خدمات خود را در این رابطه نیز ارائه نمایند.

طبق ماده 4 آیین نامه مربوطه نمایندگان وزارت كار و امور اجتماعى، وزارت بهداشت و درمان و همچنین سازمان بهزیستى كشور بر این مراكز نظارت خواهند نمود تا كارفرمایان برخلاف مقررات مقرر در این قانون اقدام ننمایند. بدیهى است مسؤولیت رسیدگى به تخلفات و شكایات مراكز نگهدارى كودكان با شوراى نظارت بر مراكز نگهدارى كودكان خواهد بود و حضور افراد عضو در شوراى مركزى نظارت الزامى است علاوه بر این طبق این آیین نامه مدیران این مراكز باید از بین بانوان داراى تحصیلات لیسانس و بالاتر در رشته هاى علوم تربیتى، روانشناسى، مددكارى اجتماعى، مشاوره و یا مدیریت آموزشى با داشتن حداقل یك سال تجربه كار آموزشى در ارتباط با كودك باشد و یا دارا بودن دیپلم با حداقل5سال تجربه كار آموزشى و تربیتى در ارتباط با كودك بوده این مدیر در برابر ضرر و زیان مادى و معنوى و آسیبهاى احتمالى وارده به كودكان مسؤولیت داشت و باید پاسخگو باشد و در صورت بروز حادثه در اثر كمبود امكانات كارفرما و مدیر مؤسسه مسؤول خواهد بود.
هزینه نگهدارى كودكان:
طبق ماده14 آیین نامه كلیه هزینه هاى مركز اعم از هزینه هاى ثابت و جارى بر عهده كارفرما مى باشد و در مواردى نیز كه نسبت به آنها در این آیین نامه حكم خاصى قید نگردیده باشد قوانین جارى كشور، جارى خواهد بود.

مجازات متخلفین از اجراى این قانون:

طبق ماده16 آیین نامه اجرایى شیرخوارگاهها و مهدكودك ها متخلفین از اجراى این آیین نامه طبق ماده173 و ماده175 قانون كار جمهورى اسلامى ایران تحت پیگرد قانونى قرار گرفته و به جزاى نقدى و حبس محكوم خواهند شد.

طبق ماده175 قانون كار متخلفان از موارد مذكور در قسمت اول ماده78 قانون كار یعنى كارفرمایانى كه از شیر دادن فرزندان توسط مادران در اوقات ادارى جلوگیرى نمایند و یا درهر سه ساعت، نیم ساعت فرصت خالص براى شیردهى در نظر نگیرند براى هر مورد تخلف (دقت شود براى هر مورد تخلف) علاوه بر رفع تخلف یا تأدیه حقوق فرد شاغل یا هر دو در مهلت مقرر براى مؤسساتى كه داراى تا10نفر از كاركنان شاغل است30 تا100 برابر حداقل مزد و براى كارگاههاى بالاتر از100نفر 5 تا10برابر حداقل مزد روزانه یك كارگر محكوم خواهد شد.
مجازات حبس در صورت تكرار تخلف:
طبق ماده فوق الذكر در صورت تكرار تخلف، متخلفان مذكور در آیین نامه علاوه بر جزاى نقدى به حبس از91 روز تا120روز محكوم خواهد شد. قانونگذار به دلیل اهمیت موضوع و به خاطر حمایت از مادران داراى فرزند شیرخوار حداقل91روز را به این خاطر در نظر گرفته است كه قابل تبدیل به جزاى نقدى نباشد.
مجازات عدم ایجاد مراكز نگهدارى كودكان:
طبق ماده173 قانون كار كارفرمایانى كه متناسب با تعداد كودكان و با در نظر گرفتن گروه سنى آنها مراكز مربوط به نگهدارى كودكان از قبیل شیرخوارگاه و مهدكودك و آمادگى پیش دبستانى را براى كاركنان شاغل زن ایجاد ننمایند در كارگاههاى كمتر از یكصدنفر علاوه بر رفع تخلف در مهلت مقرر براى هر بار تخلف به پرداخت جریمه نقدى از هفتاد تا یكصد و پنجاه برابر حداقل مزد روزانه رسمى زن شاغل در تاریخ صدور حكم محكوم خواهند شد.

لازم به توضیح است طبق تبصره 1 ماده5 آیین نامه اجرایى قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهى مصوب سال1375 هیأت وزیران وزارتخانه ها، مؤسسات و شركتهاى دولتى نیز وظیفه تكلیفى (نه اختیارى) دارند كه متناسب با تعداد مادرانى كه فرزند خود را شیر مى دهند نسبت به ایجاد محل مناسب اقدام نمایند. طبق بند5 ماده 7 این آیین نامه تخلفات مدیران توسط كمیته سیاستگذارى و نظارت بر ترویج تغذیه با شیرمادر بررسى و جهت رسیدگى و احقاق حقوق مادران به مراجع ذیربط ارسال خواهد شد كه این تخلفات طبق ماده 14 آیین نامه ابتدا در كمیته هاى استانى مطرح و در صورت تأیید موضوع به مراجع ذیصلاح قانونى براى تعقیب و مجازات متخلفان اعلام و ارسال مى شود. لازم به توضیح است این آیین نامه بعد از تصویب هیأت وزیران در تاریخ21/9/75 به دفتر مقام معظم رهبرى و معاون اول رئیس جمهورى و دفتر ریاست محترم قوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام و كلیه وزارتخانه و سازمانها و مؤسسات و نهادهاى دولتى جهت اجرا ابلاغ گردیده است.
درخواست حقوق گذشته
طبق اصول كلى قواعد حقوقى حق قدیم ضایع نمى گردد و در صورتى كه برابر قوانین و مقررات موجود در گذشته حقى متوجه كسى بوده باشد مى تواند با مراجعه به مقامات و مراجع ذى صلاح حق خود را درخواست نماید.

دكتر حمیدیان

مدیر كل هماهنگى امور استان ها قوه قضاییه

رقیق کردن مایع ظرفشویی

رقیق کردن مایع ظرفشویی

برای صرفه‏ جویی در مصرف مایع ظرفشویی می‏ توانید آن را با آب رقیق کنید. یعنی مایع ظرفشویی را به نسبت مساوی با یکدیگر مخلوط ساخته و درون ظرفی (مانند بطری خالی مایع ظرفشویی) بریزید. در عین حال که از تأثیر آن کاسته نمی‏ شود، از لحاظ اقتصادی بسیار با صرفه خواهد بود

4 ریز نکته خانه داری ؛ شستشوی پرده

4 ریز نکته خانه داری ؛ شستشوی پرده

1- هنگامی که پرده های خانه تان را برای خانه تکانی بهاره بیرون می آورید، پیش از خارج کردن گیره ها از آنها، ابتدا محل های قرار گیری گیره ها را بر روی نوار پرده با لاک ناخن علامت گذاری کنید. با این کار پس از شستشو می توانید به راحتی گیره ها را در محل های قبلی وصل کنید تا فرم پرده تان به هم نریزد.
2- پرده ها را پس از شستشو به صورت نمدار آویزان کنید. به این صورت چروک های موجود در پارچه هم زمان با خشک شدن آن صاف می شود و دیگر نیازی به اتوکشی به مدت طولانی نخواهد بود.

3- اگر پارچه نخی جدیدی برای پرده های خانه تان تهیه کرده اید و احتمال آب رفتن آنها وجود دارد، ابتدا پارچه را در محلول آب و نمک به میزان 1 قاشق سر صاف نمک طعام در هر لیتر آب و به مدت 24 الی48 ساعت به صورت مچاله قرار دهید. پس از طی این مدت زمان، پارچه را آب کشی کرده و اتو بزنید. سپس شروع به دوختن پرده کنید. این کار برای پارچه هایی که احتمال رنگ دادن آنها وجود دارد نیز سبب تثبیت رنگ های موجود می شود.

4- برای گردگیری پرده ها و زدودن گرد و خاک، در هر یک از جاروبرقی های خانگی، سری مخصوصی برای این منظور قرار داده شده است. با نصب آن بر روی میله جاروبرقی هر چند وقت یکبار پرده های خانه تان را گردگیری کنید.

تزیین دستمال سفره به شكل گل

تزیین دستمال سفره به شكل گل

1- تا كردن دستمال سفره به شكل گل گرچه پیچیده و مشكل به نظر می رسد ؛ اما با كمی دقت ، بسیار ساده و آسان است. یك دستمال سفره پارچه ای مربع شكل به ضلع 40 سانتیمتر را در نظر بگیرید و ابتدا چهارگوشه دستمال را تا كرده ، بر روی مركز آن قرار دهید.

2- این كار را یك بار دیگر انجام دهید و گوشه های به دست آمده را بر روی مركز مربع قرار دهید. دستمال را برگردانید و برای سومین بار گوشه های آن را تا كرده و بر روی مركز دستمال قرار دهید. گوشه های دستمال را با دست در مركز مربع نگاه دارید.

3- در حالی كه یك دست خود را بر روی گوشه ها در مركز مربع نگاه داشته اید دست دیگر را به زیر یكی از گوشه ها برده و لایه اول را به طرف بیرون بیاورید تا مطابق تصویر به صورت مثلثی در بالای گوشه مربع قرار گیرد. این كار را در سه گوشه دیگر مربع نیز انجام دهید. سپس با گوشه های لایه بعدی دستمال در زیرگل نیز همین كار را انجام دهید تا چهار مثلث دیگر در میان گلبرگ ها تشكیل شود . بهتر است با قرار دادن یك ترشی خوری كوچك و زیبا در مركز گل ، مانع باز شدن احتمالی تای دستمال شوید.