تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

moonde4


http://zananzayemannazaei.blogsky.com/

اختلالات جنسی

اختلال انگیختگی جنسی نوعی انحراف پزشکی است که می تواند در طول هر زمان از چرخه جنسی (تمایل، برانگیختگی، ارگاسم، و بازگشتن به مرحله اولیه) به وقوع بپیوندد که این امر می تواند رضایت جنسی مطلوب در حین فعالیت جنسی را کاهش دهد. فردی که دچار یک چنین اختلالی باشد، به برقراری رابطه جنسی تمایل دارد، اما مشکلاتی را در زمینه برقراری رابطه جنسی احساس می کند و متاسفانه در تحریک شدن برای ادامه کار دچار مشکل می شود.

این اختلال پیش تر به عنوان تمایل پایین در خانم ها و سستی در آقایون نام گرفته بود، اما این روزها با پیشرفت علم این مشکل را به این صورت مورد بررسی قرار نمی دهند. ضعف جنسی اکنون به عنوان عدم قابلیت نعوذ شناخته شده و سرد مزاجی در حال حاضر به عنوان مشکل در زمینه برانگیختگی و اشتیاق و اضطراب معنا پیدا می کند.

هم برای آقایون و هم برای خانم ها این شرایط می تواند نوعی بیزاری و یا عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی ایجاد نماید. در آقایون این ناتوانی سبب عدم توانایی در نگه داشتن نعوذ و حفظ آن و لذت نبردن تمام و کمال در حین برقراری رابطه جنسی تعریف می شود. در خانم ها هم این اختلال همرا با کاهش میزان ترشح مایع روان کننده برای ادامه نزدیکی می باشد.

ملاحظات

ضعف جنسی موقتی به طور تقریبی در حدود 50% از مردان اتفاق می افتد و ضعف جنسی مزمن از هر 8 نفر یک نفر را به خود مبتلا می سازد که این نوع اختلالات با بالا رفتن سن در آقایون افزایش پیدا می کند. در امریکا بین 20 تا 30 میلیون مرد به این بیماری مبتلا می باشند. در حدود 52 درصد از آقایون بین 40 تا 70 سال هم حدود متفاوتی از کم کاری و یا عدم توانایی در حفظ نعوذ را شاهد هستند.

ضعف جنسی را می توان در دو گروه اولیه و ثانویه طبقه بندی نمود. آقایونی که دارای ضعف جنسی اولیه می باشند، هیچ گاه آنقدر نعوذ نمی شوند که بتوانند رابطه جنسی برقرار کنند. در ضعف جنسی نوع دوم، حالت نعوذ پس از یک دوره نرمال از بین می رود. این امر به طور مکرر اتفاق می افتد بجز مواقعی که بیماری و یا جراحت خاصی صورت بپذیرد.

راه درمان ضعف جنسی نوع دوم قدری راحت تر است چراکه بیمارن قبلاً تجربه عملکرد عادی آلت را داشته اند.

برای نعوذ چند فاکتور مورد نیاز است:

  • ایجاد علاقه و تمایل ذهنی

  • عملکرد نرمال هورمون ها از جمله غده هیپوفیز

  • تستسترون کافی

  • ذخیره غنی خونی در آلت

انزال زودرس (زمانیکه ارگاسم خیلی پیش از موقع نرمال حاصل می شود) چیزی جدای ضعف جنسی است و زوجین برای درمان این بیماری باید با پزشک متخصص مشورت کنند.

ناباروری در آقایون نیز جدای مقوله ضعف جنسی است. مردی که نمی تواند حالت نعوذ را حفظ کند، ممکن است هیچ مشکلی در بارور کردن همسر خود نداشته باشد. مرد نابارور می تواند به راحتی یک نزدیکی کاملاً طبیعی داشته باشد، اما نمی تواند همسر خود را بارور کند.

علائم

در خانم ها یا آقایون

  • کمبود علاقه به برقراری رابطه جنسی

  • عدم توانایی در ایجاد حس برانگیختگی

  • احساس درد به هنگام برانگیختگی(که در خانم ها شایع تر است)

  • ناباروری

در آقایون

  • عدم توانایی در نعوذ

  • عدم توانایی در حفط نعوذ برای برقراری رابطه جنسی

  • تاخیر در انزال و یا عدم وجود انزال علیرغم وجود محرک های کافی

  • عدم توانایی در کنترل و زمانبندی انزال

در خانم ها

  • ناتوانایی در آزاد کردن عضلات واژینال به منظور پذیرش آمیزش

  • کمبود میزان ترشحات روان کننده قبل و در حین برقراری رابطه جنسی

  • ناتوانی در رسیدن به اوج لذت جنسی زنانه

دلایل

این بیماری می تواند از آغاز و یا پس از تجربه ی دوره ای معین در فرد ایجاد شود. ممکن است به مرور زمان بر شدت آن افزوده شود و یا ممکن است به طور ناگهانی ایجاد شده و خود را به شکل ضعف کلی و یا جزئی جنسی نشان دهد. دلایل بیماری می تواند عوامل مختلف جسمی، روانی و یا هر دو باشد.

فاکتورهای احساسی برون فردی (مشکلات زناشویی، عدم وجود اعتماد میان دو طرف) و یا درون فردی (مانند افسردگی، احساس ترس و گناه، وجود آسیب های جنسی در گذشته و غیره) باشد.

دلایل جسمانی هم می تواند شامل مواردی از قبیل مصرف مواد مخدر (نظیر: الکل، نیکوتین، نارکتین، قرص های روان گردان) و داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین و سایر داروها باشد. پروستات، جراحی عروق، وجود مشکل در سیستم تنفسی، اختلال غدد مترشحه ماند تیروئید و غدد فوق کلیوی، اختلالات عصبی که به دلیل آسیب های گذشته ایجاد شده باشند (مانند آسیب ستون مهره ها و نخاع) و بیماری هایی نظیر دیابت، تصلب بافت ها، تومور و گاهی سفلیس و کمبود هورمونهایی ماند تستسترون و آندروژن از جمله سایر دلایل بروز این بیماری قلمداد می شوند.

ضعف جنسی را معمولاً می توان در 4 گروه متفاوت طبقه بندی نمود: اختلال در امیال جنسی، اختلال در نعوذ، اختلال در ارگاسم و اختلال درد جنسی.

اختلال در تمایل جنسی و یا کاهش شهوت به واسطه کاهش میزان تستسترون و یا آندروژن به وجود می آید. سایر موارد می توانند شامل عوامل ذیل باشند: افزایش سن، خستگی، تحت درمان بودن، حاملگی، و یا موارد روانی مانند افسردگی و اضطراب اشاره کرد.

دلایل رایج ضعف جنسی

  • استفاده از داروهای خاص به ویژه داروهای ضد افسردگی

  • استعمال دخانیات

  • فشارخون بالا

  • اختلالات هورمونی که به واسطه بیماری هایی نظیر دیابت، زخم کبد، که بیشتر در الکلی ها بوجود می آید.

  • مشکلاتی در مورد گردش خون، تصلب شرائین، کم خونی و جراحی های عروقی

  • مشکلات عصب شناختی از جمله وجود بیماری های مختلف، آسیب های بدنی، جراحت

  • مشکلات مربوط به دستگاه ادراری از جمله درآودن پروستات و یا پرتودرمانی

  • کاشت آلت و یا جایگزین سازی آن که به طور مناسب واکنش نشان ندهد

  • افسردگی، اضطراب، خستگی، استرس، ترس، شکست

  • داروهای روان گردان، الکل

  • مشکلات روانی قدیمی

اختلال در ارگاسم که می تواند هم خانم ها و هم آقایون را تحت تاثیر قرار دهد، به این شکل است که ارگاسم یا اصلا وجود ندارد و یا در آن تاخیر زیادی دیده می شود. اختلال درد هم در خانم ها خیلی بیش از آقایون شایع می باشد و با نام مقاربت دردناک شناخته می شود. واژینیسم که همان گرفتگی عضلات واژن می باشد، نوعی اسپاسم ناخاسته است می تواند از وجود نزدیکی ممانعت اجاد کند. مقاربت دردناک نیز به دلیل عدم وجود ترشح روان کننده به میزان کافی در خانم ها ایجاد شود که دلیلش شیر دهی، استفاده از ژل ها و کرم های ضد بارداری و ضد پیری، و یا ترس و اضطراب است. گرفتگی عضلات مهبل می تواند به دلیل جراحات جنسی مانند تجاوز، زنا و ارتباط جنسی نامشروع ایجاد شود.

ضعف جنسی در سال های جوانی بیش از هر زمان های دیگری شیوع پیدا می کند و بیشتر میان افراد بیست تا سی ساله رواج دارد. بیماری به تریج با افزیش سن از میان رفته و مجدداً در سنین سالخوردگی بروز می کند.

ریسک ابتلا به بیماری در برخی شرایط خاص مانند وجود بیماری دیابت، اختلال وابسته به انحطاط سلول های عصبی، بیماری های روانی مزمن، استفاده از الکل، مواد مخدر، عدم توانایی در خفظ ارتباط طولانی مدت، ناهماهنگی مزمن با شریک جنسی فعلی از جمله آنها می باشد.

پیشگیری

والدین باید بدانند که از همان آغاز باید در مورد مسائل جنسی با کودکان خود دقیق و صادق برخورد کنند. این امر سبب می شود که آنها در بزرگسالی دچار مشکلاتی نظیر اضطراب و عادات ناپسند احساسی نشوند.

به هر روی پیش از استفاده از هر گونه درمانی چه خودتان قرص ها را تجویز کنید و چه به پزشک مراجعه کرده و از او کمک بگیرید، باید دستورالعمل و اثرات جانبی دارو را به دقت مطالعه کنید. باید توجه داشته باشید که محدود کردن و قطع مصرف مواد مخدر، دخانیات و الکل به تقویت قوای جنسی کمک چشمگیری می کنند.

همچنین زوج هایی که ارتباط خوبی با هم دارند و در مورد مسائل مختلف با هم به بحث و گفتگو می نشینند، شانس بیشتری در غلبه به این بیماری دارند.

افرادی هم که قبلاً تجربه آسیب های جنسی را در زندگی خود داشته اند، باید پیش از برقراری رابطه، در کلاس های گروهی و فردی مشاوره خانواده شرکت کنند تا بتوانند با کسانی که به دلخواه خود انتخاب می کنند، رابطه جنسی برقرار کرده و از این رابطه لذت ببرند.

درمان

به هر حال پزشکان شیوه های درمانی متفاوتی را برای از بین بردن این بیماری در نظر دارند که بسته به آزمایش های گوناگون و شدت بیماری انواع مختلف آنرا تجویز میکنند. در این میان بیمار وظیفه دارد که تاریخچه کلی بیماری خود را برای پزشک خود شرح داده و هم خانم و هم آقا مورد معاینه پزشک قرار بگیرند.

نوع درمان بر اساس دلیل ایجاد ضعف جنسی معین می گردد. دلایل ارگانیک که قابل معاینه می باشند، هم از طریق دارو و هم از طریق جراحی قابل درمان می باشند. از جمله دارو هایی که اثر بسزایی دارند می توان به ویاگرا اشاره کرد. این دارو جریان خون را در رگ ها افزایش می دهد و سبب می شود که خونی که در آلت جریان دارد نیز چرخه تند تری را پیدا کند. آقایونی که از داروی های قلب استفاده می کنند و یا مبتلا به بیماری هایی در زمینه تصلب شرائین هستند باید در مصرف این دارو احتیاط کرده و قبل از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنند. کمبود تستسترون و استروژن نیز با قرص ها و کرم های موضعی قابل درمان می باشند.

تحریک ذهنی و سایر شیوه های تمرکز روانی نیز می توانند اثر بسزایی در پروسه تسریع درمان ضعف جنسی بر روی بیماران داشته باشند.

برخی از زوجین نیز باید با هم در کلاس های مشاوره شرکت کنند تا به مشکل اصلی خود پی ببرند. برای از میان برداشتن اضطراب، ترس، استرس و تمایل به بازداری احساسات نیز با چند جلسه مشاوره قابل حل خواهد بود. برخی از انواع ضعف های جنسی نیز با دارو و یا جراحی قابل حل نمی باشند. البته مصرف داروهای مختلف می توانند تا حدودی به افراد کمک کرده و ضعف آنها را بهبود بخشد. در برخی موارد نادر ضعف جسمانی سبب ایجاد ناباروری در مردان و نازایی در خانمها می شود.

ضعف جنسی که به دلیل ترس از ابتلا به بیماری های ناخواسته جنسی ایجاد میشود باید از مواد محافظ در رابطه جنسی استفاده شود. در این موارد استفاده از مشروبات الکلی به شدت منع می گردد.

اگر این مشکل جدی و دائمی باشد باید حتماً با یک متخصص مشورت کنید.

ضعف دائمی جنسی می تواند آستانه ای برای بروز بیماری های دیگر نظیر افسردگی باشد. همچنین مشکلاتی را میان زوجین بوجود آورده و سبب جدایی آنها هم میشود

کاتتر جدید جهت انتقال جنین

کاتتر جدید جهت انتقال جنین

Guardia Pro Helps Embryo Placement Through Assisted Reproductive Technology

Cook Medical has announced a unique new catheter for helping move embryos into the uterus through cervical mucus and blood. ghdf5534.jpgThe Guardia Pro Protective Embryo Transfer Catheter makes cervical flushing or aspiration unnecessary prior to embryo placement.

From the press release:

The Guardia Pro's outer sheath protects the embryo through entry and then opens in petals to further advance the inner transfer catheter allowing placement of the embryo in the uterine cavity.

Additionally, the transfer catheter also incorporates Cook's Microvol™ technology that decreases the volume of fluid required for embryo transfer helping lessen the likelihood of embryo migration and allowing more accurate embryo placement.

Press release: Cook

اعمال جراحی پلاستیک زنان


تزریق چربی در ناحیه لابیا ماژور و پوبیس (آندام تناسلی زنان)

این عمل را میتوان همزمان با انجام لیپوساکشن و یا بصورت جداگانه انجام داد

و در کسانی که از این مشکل رنج می برند با موفقیت خوبی همراه بوده است

بافت چربی حاصل از لیپوساکشن را حتی میتوان فریز نموده و برای استفاده بعدی نگهداری نمود

تزریق چربی در ناحیه باسن

(Brazilian Lift)

تزریق چربی را میتوان در ناحیه باسن - الت تناسلی مرد

دست -صورت و قسمتهای دیگر بدن نیز انجام داد

مشاهده نحوه پیشرفت زایمان توسط پزشک و بیمار

Trig Medical Inc., a company out of Yokneam, Israel, wants to take childbirth experience on a multimedia trip. The main idea is to offer parturients a better visual understanding of the labor process in real time, and to offer clinicians "all labor progress parameters... accurately and objectively, based on ultrasound imaging, allowing the medical staff for better decision-making." The company's LaborPro technology has been playing well with investors, as Israel's business newspaper Globes has recently reported.

Here's more about the system:

LaborPro is a novel labor monitoring system that using ultrasound imaging measures continuously and objectively fetal position, presentation and station along with cervical dilatation. LaborPro quantitatively assesses and records vital labor parameters in real-time to enable obstetricians to make informed and accurate decisions throughout the labor process to improve both the quality and cost of obstetric care

Advanced Technology

  • Station & position determination by ultrasound imaging.
  • Radiation-free pelvimetry & birth canal modeling.
  • One-step computerized trans-vaginal digital examination.
  • Accurate measurement of cervical dilatation.
  • Comprehensive labor data recording.

    Unique Benefits

  • Non-invasive, precise measurement of station & position.
  • Improves assessment of non-progressive labor.
  • Supports decision-making before operative delivery.
  • User friendly, on-screen display of all labor parameters.
  • Enhances patient comfort and sense of security
  • تغذيه در دوران بارداري:

    تغذيه در دوران بارداري:

    تغييرات رژيم غذايی برای رسيدن به وزن دلخواه بايستی حداقل در 3 تا 4 ماه پيش از حاملگی صورت گيرد.استفاده از رژيم هاي كاهش وزن طي بارداري و شيردهي براي زنان خطرآفرين است.مادر بارداربايد از تولد نوزاد كم وزن يا LBW(وزن كمتر از 2500گرم) جلوگيري كند.در نوزادان LBWخطر مرگ 40 برابر بيشتر از نوزادان نرمال است.دو شاخص مهم در تعيين وزن تولد نوزاد موثر است:
    1-سايز مادر:
    مادران بزرگ سايز نوزادان بزرگ سايز خواهند داشت. سايز مادر فاكتور تعيين كننده سايز جفت است و سايز جفت تايين كننده مقدار مواد مغذي رسيده به جنين و در نتيجه وزن تولد نوزاد مي باشد.
    2-افزايش وزن مادر در بارداري:
    كمتر از نيمي از اضافه وزن بارداري به خاطر جفت،جنين و مايع آمنيوتيك است و باقيمانده به خاطر بافت هاي دستگاه توليد مثل،مايعات،خون و ذخاير كه بيشتر آن چربي است،مي باشد. البته افزايش تدريجي چربي زير پوستي در ناحيه شكم،كمر و بالاي ران به عنوان ذخيره انرژي براي حاملگي و شير دهي عمل ميكند.
    چاقي و حاملگي :
    حاملگي در زنان چاق با BMIبيشتر از 29،احتمال تولد نوزاد بسيار پري ترم (زايمان كمتر از 32 هفته) و مرگ جنين را به خصوص در حاملگي اول افزايش ميدهد.در زنان چاقي كه باردار ميشوند خطر زايمان طولاني،پيلونفريت،ديابت،پرفشاري خون و ترومبوآمبولي وجود دارد.به هر حال بايد دانست كه حاملگي زمان كاهش وزن نيستو تنها افزايش وزن زنان چاق كمتر از زنان ديگر توصيه ميشود.

    تغييرات فيزيولوژيک ايجاد شده در حاملگی:
    -افزايش حجم خون تا 50 درصد و در نتيجه کاهش هموگلوبين، آلبومين و غلظت ساير پروتئينهای سرم و غلظت ويتامينهای محلول در آب
    -افزايش غلظت سرمی ويتامين های محلول در چربی ،TGوكلسترول و اسيدهای چرب آزاد
    - افزايش فيلتراسيون كليه (در اثر افزايش حجم خون) و تا حدودي كاهش توانايي بازجذب بعضي مواد مغذي كه باعث ميشود قند و اسيد آمينه به ادرار وارد شده و باعث افزايش احتمال بروز عفونت هاي ادراري و كاهش توانايي دفع ادرارو بروز ادم ميشود. البته بروز ادم خفيف اگر با پروتئينوري و هيپرتانسيون همراه نباشد طبيعي است و باعث تولد نوزاد كمي بزرگتر با prematurityكمتر ميشود.

    نيازهاي تغذيه اي زنان باردار:
    1- انرژي :
    ميزان نياز به انرژی در سه ماهه اول حاملگی همانند پيش از حاملگی است. افزايش نياز به انرژي حدود 300 کيلوکالری در روز در سه ماهه دوم و سوم است.کتونمی شاخصی برای کمبود انرژی مادر است.
    2- پروتئين:
    زنان حامله پروتئين بيشتری برای سنتز بافتهای جنين و مادر نياز دارند .بيشترين نياز به پروتئين در سه ماهه دوم و سوم است.ميزان پروتئين مورد نياز روزانه برای زنان حامله 71 گرم يا1/1 گرم به ازاي kgوزن بدن در روز براساس وزن پيش از حاملگی است.
     گروه لبنيات: هر واحد حاوی 8 گرم پروتئين
     گروه گوشت: هر واحد حاوی 7 گرم پروتئين
     گروه غلات: هر واحد حاوی 3 گرم پروتئين
     گروه سبزيها: هر واحد حاوی 2 گرم پروتئين
     پروتئين سفيده تخم مرغ امتياز 100 دارد.

    3- چربي:
    دريافت امگا 3 به خصوص در سه ماهه سوم به تكامل مغز و شبكيه جنين كمك ميكند.كودكاني كه در دوران جنيني امگا 3 كافي دريافت كرده اند نسبت به آنهايي كه نكرده اند،IQ بالاتر و بينايي بهتري دارند. نسبت دريافت امگا 3 به امگا 6 بايد 1 به 10-4 باشد

    4- ويتامين ها و مواد معدني:
    - اسيد فوليک:
    نياز روزانه 600 ميکروگرم است كه 200 ميکروگرم نسبت به غير بارداري افزايش نياز دارد.كمبود آن باعث كاهش سنتز DNAميشود و باعث كم خوني مگالوبلاستيك و نيز تولد نوزاد LBWميشود.مهمترين اثر اسيد فوليك تشكيل لوله عصبي جنين است. مصرف مكمل اسيد فوليك از قبل از شروع بارداري از نقص لوله عصبي جلوگيري ميكند.لوله عصبي تا روز 28 حاملگي مي بندد يعني قبل از زماني كه بيشتر مادران متوجه بارداري خود شده اند.بنابراين مصرف مكمل فوليك اسيد بايد قبل از تصميم به بارداري دريافت شود.
    منابع غني از فوليك اسيد عبارتند از:سبزيجات برگ سبز تيره،آب پرتقال،حبوبات،سويا،جوانه گندم،بادام و... در زناني كه قرصهاي ضدبارداري،داروهاي ضد صرع ،سيگار يا الكل مصرف ميكنند يا سندرم سوءجذب دارند،احتمال كمبود فوليك اسيد بيشتر است. مکمل اسيد فوليک به ميزان روزانه ا قرص (1000 ميکروگرم) از 3 ماه پيش از حاملگي تا پايان بارداري داده ميشود.

    مواد غذايي حاوي اسيد فوليک
    ? جگر گاو (100 گرم) 220
    ? حبوبات پخته (نصف ليوان) 144
    ? اسفناج پخته (نصف ليوان) 131
    ? جوانه گندم (يک ليوان) 81
    ? کاهو (يک ليوان) 76
    ? آب پرتقال تازه (يک ليوان) 75
    ? زرده تخم مرغ (يک عدد) 25
    ? موز (يک عدد) 22
    ? شير (يک ليوان) 15

    - ويتامين آ:
    روزانه 4000 واحد بين المللي براي زنان حامله توصيه ميشود. مصرف روزانه بيشتر از 10000 واحد بين المللي(5/2 برابرRDA )ويتامين A يعني مقداري كه در بيشتر مكملهاي مولتي ويتامين يافت ميشود با افزايش خطر نقص تيغه عصبي همراه است.اين مسموميت در مورد بتا كاروتن صادق نيست.بيشترين خطر ويتامين Aزياد در دو هفته قبل از بارداري و دو ماهه اول بارداري است .چون جگر حيواني به ازاي هر 90 گرم حاوي 9000 واحد بين المللي ويتامينA است،زناني كه قصد حاملگي دارند و يا در مراحل اوليه بارداري هستند فقط بايد مقادير كم جگر و به دفعات كم مصرف نمايند.

    - کلسيم:
    زنان 18 ساله و کمتر روزانه 1300 ميلي گرم و زنان 19 ساله و بيشتر روزانه 1000 ميلي گرم كلسيم نياز دارند. افزايش نياز به كلسيم در موارد زيراتفاق مي افتد :
    - زناني که مقدار کمي شير و لبنيات مصرف مي نمايند
    - نوجواناني که نياز به کلسيم آنها به علت رشد خودشان بالا است
    - زناني که دچار کمبود ويتامين D هستند يا رژيم پر فيبر مصرف مي نمايند که سبب کاهش جذب کلسيم مي شود
    - زناني که داراي حاملگي هاي پشت سر هم هستند

    - آهن:
    افزايش قابل توجه حجم خون در دوران حاملگي،نياز به آهن را شديدا افزايش مي دهد.مغز استخوان فعال حدود 500 ميليگرم آهن المنتال اضافه تر در حاملگي مورد استفاده قرار ميدهد ونيز با توجه به نياز اضافه جفت و جنين،مادر باردار بايد 15 ميليگرم آهن اضافه تر از حالت غير بارداري دريافت كند. كل نياز دريافتي آهن در بارداري 30ميليگرم است. كمبود آهن باعث كاهش توليد هموگلوبين و بروز آنمي ، اختلال در رسيدن خون به جفت و جنين و عدم تحمل خونريزي زايمان ميشود.مادران باردار بايد از پايان ماه چهارم بارداري تا 3 ماه پس از زايمان روزانه يك عدد قرص آهن مصرف كنند.براي كاهش عوارض گوارشي قرص آهن آن را قبل از خواب ميتوان خورد. تغيير رنگ مدفوع و حالت تهوع و استفراغ ناشي از مصرف مكمل آهن بعد از چند روز مصرف آن برطرف ميشود.

    * کافئين:
    مصرف روزانه بيش از 500 ميلي گرم کافئين با افزايش خطر سقط خودبخودي در سه ماهه اول و اوايل سه ماهه دوم حاملگي همراه است.آشاميدن 2 ليوان و کمتر قهوه و يا 4 ليوان و کمتر نوشابه هاي حاوي کافئين در حاملگي مجاز است .

    افزايش نيازهاي روزانه در بارداري:
    - انرژي: 285+ كيلوكالري
    - پروتئين: 1/7+ گرم
    - ويتامين A: 100+ ميكروگرم
    - ويتامين D: 5/7+ ميكروگرم
    - ويتامين B1: 1/0+ ميلي‌گرم
    - ويتامين B2: 1/0+ ميلي‌گرم
    - فوليك‌اسيد: 250+ ميكروگرم
    - ويتامين B12: 4/0+ ميكروگرم
    - كلسيم: 65/0+ گرم
    - آهن: 60-120+ ميلي‌گرم
    - يد: 50+ ميكروگرم

    برگرفته از سایت دکترگيتي بهدادي پور-كارشناس تغذيه

    http://www.esfdoc.com/article.aspx?UID=behdadipour&i=2&a=837
    http://www.esfdoc.com/article.aspx?UID=behdadipour&i=2&a=836

    محدوديت مصرف مواد غذايي در بارداري:

    محدوديت مصرف مواد غذايي در بارداري:

    در دوران بارداري،مصرف يكسري مواد غذايي بايد محدود شود از جمله: ماهيهاي چرب (آلودگي با جيوه)،تن، كوسه،غذاهاي حاوي مقدار زياد مواد نگهدارنده ،سوسيس و كالباس،كنسروها،دم‌كرده‌هاي گياهي (جوشانده‌ها) و نوشابه‌هاي گازدار.
    مصرف مكمل قوي ويتامين A،مكملهاي تغذيه‌اي “ناشناخته”،گرفتن رژيم لاغري،غذاهاي آلرژن/ناسازگار،مصرف زياد نمك/غذاهاي شور،دريافت زياد كافئين (قهوه، شكلات)و مصرف قرصهاي كاهنده قندخون ممنوع است.

    رژيم غذايي مناسب براي دوران بارداري:
    تغذيه مادر باردار در دوران بارداري بايد متعادل بوده و از كم خوري و پرخوري پرهيز كند.مقدار مناسب مايعات 8- 6 ليوان است.تاكيد مي شود كه وعده صبحانه كامل باشد تا از افت قند خون كه اغلب در دوران بارداري ايجاد مي شود جلوگيري گردد.بهترين نوشيدنيها در اين دوران عبارتند از آب و آبميوه تازه .بهتر است شير كم چربي و پنير كم نمكمصرف شده و از كشك نيز در انواع آش ها و غذاهاي ديگر استفاده شود.
    انواع مغزها منابع خوبي از پروتئين و روي هستند و مي توان به عنوان ميان وعده از نوع خام آنها كه نمك كمتري دارد استفاده كرد.از ماهي حداقل 2 بار در هفته استفاده كنند زيرا ماهي در تكامل سيستم عصبي و افزايش قواي ذهني جنين بسيار مؤثر است.مادران باردار بايد به طور مرتب براي اندازه گيري وزن به واحدهاي بهداشتي مراجعه كنند.مادر بايد در اواخر دوران بارداري استراحت كافي داشته و از كارهاي سخت بدني بپرهيزد. استفاده از دارو بدون تجويز پزشك در دوران بارداري زيان آور و خطرناك است.
    مادراني كه در دوران بارداري به اندازه كافي وزن اضافه نكرده اند مي توانند از غذاهاي نشاسته اي و چربيها، بيشتر استفاده كنند.در بارداري قبل از خواب بايد يك وعده غذايي كربوهيدراته خورده شود تا از بروز كتونوري در او جلوگيري شود.

    بر گرفته از سایت

    دکترگيتي بهدادي پور- كارشناس تغذيه


    http://www.esfdoc.com/article.aspx?UID=behdadipour&i=2&a=838

    مصرف سيب در دوران بارداري خطر ابتلاي نوزاد به بيماري آسم را در سنين كودكي كاهش مي‌دهد.

    مصرف سيب در دوران بارداري خطر ابتلاي نوزاد به بيماري آسم را در سنين كودكي كاهش مي‌دهد.

    خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
    سرويس: بهداشت و درمان - خانواده


    نتايج مطالعات جديد از سوي پزشكان حاكي از آن است كه مصرف سيب در دوران بارداري خطر ابتلاي نوزاد به بيماري آسم را در سنين كودكي كاهش مي‌دهد.


    به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نتايج تحقيقات جديد نشان مي‌دهد مادراني كه در دوران بارداري سيب مي‌خورند مي‌توانند از كودكشان در برابر ابتلا به آسم در دوران كودكي محافظت كنند.


    دراين پژوهش استثنايي، رژيم غذايي نزديك به 2000 زن باردار و تاثيرات رژيم غذايي آنها در دوران بارداري بر روي رشد مجاري تنفسي در كودكان آنها تا سن 5 سالگي پس از تولد مورد بررسي قرار گرفته است.


    گفتني است، در اين بررسي انواع زيادي از مواد غذايي كه در دوران بارداري توسط مادران مصرف مي‌شوند،‌ آزمايش شده‌اند.


    نتايج مطالعات نشان داد كه از بين تمام مواد غذايي آزمايش شده تنها سيب اين خاصيت را دارد و مي‌تواند اين نقش محافظتي را ايفا كند.


    اين تحقيقات از سوي محققان موسسات پزشكي در هلند و اسكاتلند صورت گرفته است.


    http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-900057&Lang=P

    شیرینی خامه دار و بارداری

    شیرینی خامه دار و بارداری

    خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
    سرويس: بهداشت و درمان - خانواده

    مصرف زياد شيريني‌هاي كاراملي و شكلات، گرچه كاكائوي محتواي آنها بسيار مفيد است اما به دليل دارا بودن مواد افزودني و شيريني توصيه نمي‌شود.


    دكترانصاري متخصص تغذيه در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه خوزستان، اظهار داشت: به طور كلي مصرف مواد غذايي لوكس‌ در ميان وعده پيش ازظهر و عصرانه بايد به نحوي باشد كه همواره افراد تمايل به خوردن غذا در وعده‌هاي اصلي را از دست ندهند، اين نكته به ويژه براي كودكان در حال رشد از اهميت خاصي برخوردار است.


    وي افزود: بسياري از كودكان در حال رشد ممكن است پراشتها بوده و با مصرف اين گونه مواد غذايي، تمايلي به خوردن غذاي خانگي نداشته باشند كه اين امر در درازمدت براي رشد اطفال مفيد نيست.

    انصاري يادآور شد: دسته ديگر از اطفال ممكن است كه تمايل به مصرف انواع شيريني‌ها و شكلات و مغزيات را داشته و غذاي منزل را هم كاملا مصرف كنند كه اين امر مناسب نيست چرا كه زمينه پرخوري، افزايش وزن و نهايتا چاقي را براي كودكان به ارمغان خواهد آورد.

    اين متخصص تغذيه تصريح كرد: بهترين مواد غذايي توصيه شده براي پذيرايي، ميوه‌هاي تازه است و در صورتي كه با مقدار متعادل شيريني و مغزها مورد استفاده قرار گيرند نه تنها مضر نيست بلكه مفيد هم خواهد بود.

    وي تاكيد كرد: بهتر است، شيريني‌هاي خامه‌دار و كرم‌دار به ويژه براي كودكان در حال رشد، زنان باردار، مادران شيرده، افراد چاق و سالمندان كه براي نگهداري آنها نياز به يخچال بوده و در حرارت محيط فساد پذيرند، كمتر مصرف شود.

    http://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-903412&Lang=P

    قبل از اقدام به بارداري وزن خود را تعديل نماييد

    قبل از اقدام به بارداري وزن خود را تعديل نماييد


    به گفته رييس انجمن تغذيه ايران و بر مبناي يافته هاي دانشمندان، چاقي مادر در دوران بارداري، سبب اختلال عملکرد دستگاه هاي مختلف بدن از جمله مغز و اعصاب و غدد در آينده کودک مي گردد.

    دکتر«ضياء الدين مظهري»، در
    گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) واحد علوم پزشکي ايران، ضمن بيان مطلب فوق اظهار داشت: بسياري از بيماري هاي دوران بزرگسالي ناشي از تغذيه نادرست مادر در دوران بارداري، چاقي مادر و تغذيه نادرست در زمان کودکي است.
    وي با اعلام اين مطلب که بر اساس يافته هاي دانشمندان چاقي مادر در دوران بارداري باعث افزايش انتقال مواد مغذي از طريق جفت به جنين مي شود عنوان کرد: بر خلاف تصور برخي افراد که اين موضوع را مثبت مي دانند اما بايد گفت برخي از اين مواد مغذي مضراتي دارند که در سوخت و ساز بدن تاثير منفي گذارده و باعث ايجاد اختلال در عملکرد دستگاه هاي مختلف بدن از جمله مغز و اعصاب و غدد مي گردد.
    اين متخصص در پايان خطاب به مادران داراي اضافه وزن توصيه کرد: چنانچه قصد بارداري داريد بهتر است ابتدا در يک فرصت مناسب و با بکارگيري يک رژيم غذايي علمي و متعادل که در برگيرنده کليه عناصر حياتي باشد به تعديل وزن خود اقدام نماييد تا از دوران جنيني، کودک خود را به سوي ابتلا به بيماري هاي مختلف سوق ندهيد.
    http://medisna.ir/viewNewsDetail.asp?id=5651

    ویتامینهای دوران بارداری


    ویتامینهای دوران بارداری

    ترجمه: زهرا سبزی

    کارشناس ارشد پرستاری کودک و خانواده، مربی دانشکده پرستاری و مامایی بویه گرگان

    سوال: آیا می دانید ویتامین های پره ناتال (ویتامین های دوران بارداری) کدامند ؟

    پاسخ: برای سلامت مادر و کودک به مادر توصیه می شود از ویتامین های دوران بارداری استفاده نماید. این ترکیب یک فرمول مخصوص است که تعدادی از کمبودهای تغذیه ای مادران باردار را تامین می کند. این مکمل شامل تعدادی ویتامین، مواد مغذی، اسید فولیک، آهن و همچنین محتوی کلسیم است.

    سوال: چرا مادران باردار به سطح بالایی از اسید فولیک،آهن و کلسیم نیاز دارند؟

    پاسخ: اسید فولیک می تواند خیلی از نقایص جدی بدو تولد خصوصا نقایص مغزی و طناب نخاعی که "نقص لوله عصبی" نیز نامیده می شود را کاهش دهد. اسپینابیفیدا یک نقص عصبی شایع است که در بدو تولد با باز ماندن مهره های کمری در کودک مشخص می شود. بیرون زدگی اعصاب با عوارضی نظیر درجات متفاوتی از بیحسی، بی اختیاری و گاهی اوقات عقب ماندگی ذهنی همراه می باشد. نقص لوله عصبی در 28 روز بعد از لقاح قبل از اینکه خانم متوجه حاملگی خود شود بروز می کند. در جمیعت امریکایی ها حدود نیمی از حاملگی ها برنامه ریزی شده نیست لذا انجمن سلامت توصیه می کند کلیه خانم های سن باروری روزانه 400 میکرو گرم اسید فولیک استفاده نمایند. FDA توصیه کرده است پودر اسید فولیک به همه محصولات تولیدی مانند آرد، کلوچه و شیرینی ها اضافه شود. خانمی که در حاملگی قبلی اش کودک مبتلا به نقص عصبی بدنیا آورده است بایستی قبل از حاملگی مجدد با پزشک درمورد دوز مصرفی اسید فولیک مشورت نماید. مطالعات نشان داده است مصرف اسید فولیک با دوز زیاد ( بالاتر از 4000 میکرو گرم )حداقل یک ماه قبل از بارداری و سه ماهه اول بارداری مفید است. منابع طبیعی اسید فولیک شامل سبزیجات برگ سبز، آجیل، باقلا، لوبیا و خانواده مرکبات می باشد. همچنین اسید فولیک در بسیاری از نان های غنی شده و بعضی از مکمل های ویتامینی وجود دارد.

    کلسیم در طی حاملگی می تواند از کاهش دانسیته استخوانی مادر پیشگیری کند زیرا جنین برای رشد استخوانهایش از مواد معدنی استفاده می نماید.

    آهن هم برای مادر و هم برای حمل اکسیژن خون جنین کمک کننده است.

    از آنجا که مکمل های ویتامین روزانه در رژیم یک فرد سالم در نظر گرفته نمی شود لذا جهت اطمینان از سطح کافی این مواد معدنی به اکثر خانم ها مکمل ویتامینی توصیه می شود.

    سوال: آیا همه خانم ها باردار به یک میزان مساوی از مکمل ها نیاز دارند ؟

    پاسخ: خیر. این طور نیست . به مقادیر توصیه شده زیر توجه نمایید.


    نام ویتامین

    مقدار

    نام ویتامین

    مقدار


    ویتامینA

    4000 - 5000 واحد بین المللی

    پیریدوکسین

    6/2 میلی گرم


    اسید فولیک

    800- 1000 میکرو گرم

    نیاسین آمید

    17 میلی گرم


    ویتامینD

    400 واحد بین المللی

    ویتامین ب 12

    2/2 میلی گرم


    کلسیم

    300-200 میلی گرم

    ویتامین E

    10 میلی


    ویتامین C

    70 میلی گرم

    روی

    15 میلی


    تیامین

    5/1 میلی گرم

    آهن

    30 میلی


    ریبوفلاوین

    6/1 میلی گرم




    پزشک و ماما شما می تواند به مصرف گندم و سبوس خاص تاکید کند . در بعضی موارد مراقبین بهداشتی شما می تواند یک نوع مخصوصی از ویتامین های پره ناتال را توصیه کند .

    سوال: آیا مکمل بارداری (مکمل های پره ناتال) حالت تهوع ایجاد می کنند؟

    پاسخ: بعضی از مکمل های بارداری ممکن است در بعضی خانم های مستعد ویار حالت تهوع ایجاد کند. اگر مکمل بارداری در شما ضعف ایجاد کرد بایستی این مسئله را به پزشک معالج یا مراقب بهداشتی در میان بگذارید. وی ممکن است یک نوع دیگر از ویتامین بارداری را توصیه کند. در بعضی خانم ها جویدن ویتامین به جای بلعیدن توصیه می شود این شیوه باعث تحمل بهتر ویتامین می شود

    http://jouybari.blogfa.com/post-67.aspx

    زنان باردار از خوردن زياد شكر و مواد نشاسته اي اجتناب كنند.

    زنان باردار از خوردن زياد شكر و مواد نشاسته اي اجتناب كنند.

    خبرگزاري دانشجويان ايران - تبريز
    سرويس: بهداشت و درمان - خانواده

    مصرف زياد شكر و مواد نشاسته‌اي در دوران بارداري باعث بروز نقايص دستگاه عصبي در جنين مي‌شود.

    به گزارش سرويس «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)‌ منطقه آذربايجان شرقي، مصرف بيش از اندازه مواد قندي و نشاسته‌يي به ويژه در سه ماهه نخست بارداري، خطر بروز نقص لوله عصبي و نخاعي را در فرزندان آنها افزايش مي‌دهد.

    بر اساس اين تحقيق، پزشكان اكنون فرضيه ارتباط بيماري ديابت و افزايش قند خون در ابتداي دوران بارداري را با ناهنجاري‌ها و نقايص عصبي جنيني تاييد مي‌كنند.

    افزايش قند خون و اختلال تحمل گلوكز در دوران بارداري خطر آسيب‌هاي جنيني را بيشتر مي‌كند؛ از اين‌رو كنترل و آزمايش قند خون در اين دوران از اهميت ويژه‌اي برخوردارست
    http://isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-1076393&Lang=P



    كمبود آهن در بارداري=تولد نوزادان كم وزن

    خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
    سرويس: بهداشت و درمان - خانواده

    طبق آمارهاي موجود، بيش از 70 درصد زنان در سنين باروري با کمبود آهن روبرو هستند.

    دکترمحمدرضا وفا، متخصص تغذيه و رژيم درماني در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشکي ايران گفت: کمبود آهن از مهمترين موارد سوء تغذيه به خصوص در زنان باردار و دختران جوان به شمار مي رود.

    وي درباره ضرورت وجود عنصر آهن افزود: کمبود آهن باعث تولد نوزادان کم وزن و كوتاه قد مي شود.

    وفا، با اشاره به اين که آهن در عملکرد طبيعي سيستم ايمني و حتي تبديل ويتامين A به نوع فعال آن موثر است، اضافه کرد: در جذب آهن به خصوص آهن موجود در منابع گياهي ، وجود ويتامين C ضروري است؛ بنابراين منابع گياهي حاوي آهن بهتر است همراه با منابع حاوي ويتامين C مانند ليموترش تازه مصرف شود.

    اين استاد دانشگاه علوم پزشكي ايران، از سوي ديگر افزود: فيتيک اسيد موجود در مواد غذايي مثل نان تخمير نيافته و ترکيبات پلي فنولي نظير چاي و قهوه نيز مانع جذب آهن مي شود.

    اين متخصص تغذيه خاطر نشان كرد: کمبود آهن باعث کاهش تمرکز ذهني و کاهش بهره هوشي (IQ) شده و در مواردي شديد کمبود آهن، منجر به کم خوني فقر آهن مي شود.

    نگاهى به حقوق زنان شاغل

    نگاهى به حقوق زنان شاغل

    ایمیل پرینت PDF

    نگاهى به حقوق زنان شاغل

    قانون حمایت از مادران جوان
    در این مقاله با عمل به وعده خویش به شرح جرائم و مجازات متخلفان از تکالیف مقرر در این قانون با توجه به شرایط وامکانات خاطى و مراتب جرم که مجازات حبس یا جزاى نقدى را براى این دسته از افراد در نظر گرفته است مى پردازیم.

    در مقاله قبلى به این نکته مهم اشاره نمودیم که قانون اساسى جمهورى اسلامى ایران در مقدمه قانون و اصول مختلف حمایت از زنان در تمامى عرصه ها را وظیفه تکلیفى دولت دانسته و دولت را موظف نموده که در راستاى اجراى اصول کلى قانون اساسى قوانین عادى لازم را طى لوایح قانونى به تصویب مجلس شوراى اسلامى برساند ضمناً اشاره اى کوتاه به قانون حمایت دولت از مادران در دوران باردارى و شیردهى که در سال ۱۳۷۴ به تصویب مجلس شوراى اسلامى رسیده نموده است.

    طبق قانون فوق الذکر دستگاههاى دولتى و وابسته به دولت و کارگاههاى مشمول قانون کار موظفند تسهیلات لازم و مناسب را براى تغذیه شیرخوارگان با شیر مادر در جوار محل کار کارکنان زن به صورتى که مسأله تغذیه شیرخوارگان به سهولت کامل انجام پذیرد را ایجاد نمایند که با توجه به صراحت قانونى و به کار بردن کلماتى چون: دستگاهها موظف هستند، تسهیلات لازم و مناسب، قرار گرفتن مکان مناسب جهت شیردهى فرزندان درجوار محل کار به صورتى که تغذیه شیرخوارگان به سهولت و بدون ایجاد مشکلاتى براى مادر انجام پذیرد و همچنین تکلیفى بودن این عمل توسط دستگاههاى دولتى و غیردولتى همه وهمه حکایت از اهمیت این موضوع داشته و قانونگذار به خاطر رفاه حال فرزندان ومادران این اجازه را نیز به مادران داده است که روزى یک ساعت از وقت ادارى خود را به این امر اختصاص داده که این وقت جزو اوقات کار آنها محسوب مى گردد و نیازى به اخذ مرخصى نیز نخواهد بود و حتى در صورت تمایل مادر مى تواند مرخصى مزبور را تا۳نوبت در روز استفاده نماید.

    لازم به توضیح است یک ساعت مذکور فقط اختصاص به شیردادن داشته و زمان رفت و آمد مادر به محل نگهدارى در کودکان را در بر نمى گیرد زیرا قانونگذار ایجاد محل نگهدارى کودکان را در جوار محل کار زنان داراى طفل شیرخوار وظیفه تکلیفى (نه وظیفه اختیارى) سازمانها دانسته است و نزدیکترین فاصله به محل کار مادران و ترجیحاً استفاده از قسمتى از ساختمان محل کار مورد تأکید قانونگذار در ماده ۲ آیین نامه قرار گرفته است.

    ماده۷۸ قانون کار:
    طبق این ماده درکارگاههایى که داراى کارکنان زن هستند کارفرمایان مکلف هستند به مادران شیرده تا پایان دوسالگى کودک پس از هر سه ساعت، نیم ساعت فرصت شیردادن بدهند. این فرصت جزو ساعات کار آنان محسوب مى شود و همچنین کارفرمایان مکلف هستند متناسب با تعداد کودکان و با در نظر گرفتن گروه سنى آنها مراکز مربوط به نگهدارى کودکان از قبیل شیرخوارگاه و مهدکودک و آمادگى را ایجاد نمایند. طبق تبصره ماده فوق الذکر ضوابط تأسیس و اداره شیرخوارگاه و مهدکودک توسط سازمان بهزیستى کل کشور تهیه و به تصویب وزیر کار و امور اجتماعى به مرحله اجرا گذاشته شده است.

    طبق ماده ۱ این آیین نامه مرکز نگهدارى این دسته ازکودکان مؤسسه اى است آموزشى، پرورش و رفاهى که کودکان را براى شیرخوارگاه تا۲سالگى و مهدکودک از۲سالگى تا۵سالگى و آمادگى قبل از دبستان از۵سالگى تا قبل از ورود به دبستان را شامل مى شود. طبق تبصره ۴ این آیین نامه کارگاهها موظفند که براى بانوانى که حتى در نوبت دوم نیز در محل کار به کار مشغولند خدمات خود را در این رابطه نیز ارائه نمایند.

    طبق ماده ۴ آیین نامه مربوطه نمایندگان وزارت کار و امور اجتماعى، وزارت بهداشت و درمان و همچنین سازمان بهزیستى کشور بر این مراکز نظارت خواهند نمود تا کارفرمایان برخلاف مقررات مقرر در این قانون اقدام ننمایند. بدیهى است مسؤولیت رسیدگى به تخلفات و شکایات مراکز نگهدارى کودکان با شوراى نظارت بر مراکز نگهدارى کودکان خواهد بود و حضور افراد عضو در شوراى مرکزى نظارت الزامى است علاوه بر این طبق این آیین نامه مدیران این مراکز باید از بین بانوان داراى تحصیلات لیسانس و بالاتر در رشته هاى علوم تربیتى، روانشناسى، مددکارى اجتماعى، مشاوره و یا مدیریت آموزشى با داشتن حداقل یک سال تجربه کار آموزشى در ارتباط با کودک باشد و یا دارا بودن دیپلم با حداقل۵سال تجربه کار آموزشى و تربیتى در ارتباط با کودک بوده این مدیر در برابر ضرر و زیان مادى و معنوى و آسیبهاى احتمالى وارده به کودکان مسؤولیت داشت و باید پاسخگو باشد و در صورت بروز حادثه در اثر کمبود امکانات کارفرما و مدیر مؤسسه مسؤول خواهد بود.

    هزینه نگهدارى کودکان:

    طبق ماده۱۴ آیین نامه کلیه هزینه هاى مرکز اعم از هزینه هاى ثابت و جارى بر عهده کارفرما مى باشد و در مواردى نیز که نسبت به آنها در این آیین نامه حکم خاصى قید نگردیده باشد قوانین جارى کشور، جارى خواهد بود.

    مجازات متخلفین از اجراى این قانون:

    طبق ماده۱۶ آیین نامه اجرایى شیرخوارگاهها و مهدکودک ها متخلفین از اجراى این آیین نامه طبق ماده۱۷۳ و ماده۱۷۵ قانون کار جمهورى اسلامى ایران تحت پیگرد قانونى قرار گرفته و به جزاى نقدى و حبس محکوم خواهند شد.

    طبق ماده۱۷۵ قانون کار متخلفان از موارد مذکور در قسمت اول ماده۷۸ قانون کار یعنى کارفرمایانى که از شیر دادن فرزندان توسط مادران در اوقات ادارى جلوگیرى نمایند و یا درهر سه ساعت، نیم ساعت فرصت خالص براى شیردهى در نظر نگیرند براى هر مورد تخلف (دقت شود براى هر مورد تخلف) علاوه بر رفع تخلف یا تأدیه حقوق فرد شاغل یا هر دو در مهلت مقرر براى مؤسساتى که داراى تا۱۰نفر از کارکنان شاغل است۳۰ تا۱۰۰ برابر حداقل مزد و براى کارگاههاى بالاتر از۱۰۰نفر ۵ تا۱۰برابر حداقل مزد روزانه یک کارگر محکوم خواهد شد.

    مجازات حبس در صورت تکرار تخلف:

    طبق ماده فوق الذکر در صورت تکرار تخلف، متخلفان مذکور در آیین نامه علاوه بر جزاى نقدى به حبس از۹۱ روز تا۱۲۰روز محکوم خواهد شد. قانونگذار به دلیل اهمیت موضوع و به خاطر حمایت از مادران داراى فرزند شیرخوار حداقل۹۱روز را به این خاطر در نظر گرفته است که قابل تبدیل به جزاى نقدى نباشد.

    مجازات عدم ایجاد مراکز نگهدارى کودکان:

    طبق ماده۱۷۳ قانون کار کارفرمایانى که متناسب با تعداد کودکان و با در نظر گرفتن گروه سنى آنها مراکز مربوط به نگهدارى کودکان از قبیل شیرخوارگاه و مهدکودک و آمادگى پیش دبستانى را براى کارکنان شاغل زن ایجاد ننمایند در کارگاههاى کمتر از یکصدنفر علاوه بر رفع تخلف در مهلت مقرر براى هر بار تخلف به پرداخت جریمه نقدى از هفتاد تا یکصد و پنجاه برابر حداقل مزد روزانه رسمى زن شاغل در تاریخ صدور حکم محکوم خواهند شد.

    لازم به توضیح است طبق تبصره ۱ ماده۵ آیین نامه اجرایى قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهى مصوب سال۱۳۷۵ هیأت وزیران وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکتهاى دولتى نیز وظیفه تکلیفى (نه اختیارى) دارند که متناسب با تعداد مادرانى که فرزند خود را شیر مى دهند نسبت به ایجاد محل مناسب اقدام نمایند. طبق بند۵ ماده ۷ این آیین نامه تخلفات مدیران توسط کمیته سیاستگذارى و نظارت بر ترویج تغذیه با شیرمادر بررسى و جهت رسیدگى و احقاق حقوق مادران به مراجع ذیربط ارسال خواهد شد که این تخلفات طبق ماده ۱۴ آیین نامه ابتدا در کمیته هاى استانى مطرح و در صورت تأیید موضوع به مراجع ذیصلاح قانونى براى تعقیب و مجازات متخلفان اعلام و ارسال مى شود. لازم به توضیح است این آیین نامه بعد از تصویب هیأت وزیران در تاریخ۲۱/۹/۷۵ به دفتر مقام معظم رهبرى و معاون اول رئیس جمهورى و دفتر ریاست محترم قوه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت نظام و کلیه وزارتخانه و سازمانها و مؤسسات و نهادهاى دولتى جهت اجرا ابلاغ گردیده است.

    درخواست حقوق گذشته
    طبق اصول کلى قواعد حقوقى حق قدیم ضایع نمى گردد و در صورتى که برابر قوانین و مقررات موجود در گذشته حقى متوجه کسى بوده باشد مى تواند با مراجعه به مقامات و مراجع ذى صلاح حق خود را درخواست نماید.

    دکتر حمیدیان
    منبع: تبیان

    آخرين به روز رسانی ( شنبه, 17 مرداد 1388 03:40 )

    شیر مادر و مزایای استفاده از آن برای مادر و کودک


    شیر مادر و مزایای استفاده از آن برای مادر و کودک

    ایمیل پرینت PDF
    شیر مادر و مزایای استفاده از آن برای مادر و کودک
    (و بررسی وظايف مردان در رابطه با شيردهي همسرانشان)

    درست است كه بعضي از مادران به راحتي فرزندشان راشير مي دهند و مشكلي ندارند ولي بعضي از مادران و شايد بيشتر آنها در اول كار احتياج به كمك و حمايت دارند، مخصوصاً اگر فرزند اولشان باشد و يا مادر خيلي جوان باشد.


    مطالعات نشان داده كه بيشتر خانمها از عذاهاي كمكي و مصنوعي زودتر از سني كه كودك نياز دارد ( قبل از ۶ ماهگي ) استفاده مي كنند كه اين غذاها ممكن است شير گاو ، پوره ، آب قند ، آب نبات ، ترنجبين وغيره باشد و اين عمل در شهرها متداولتر است ولي ممكن است درهمه جا اتفاق بيفتد.
    هدف ادامه شيردهي بصورت يك دست و جلوگيري از اثرات سوء تغذيه مصنوعي است چون شروغ غذاهاي كمكي قبل از پايان ۶ ماهگي نتيجه عمده اش بروز اسهال و كم شدن استفاده نوزاد از شيرمادر است . بعبارت ديگر شروع زودتر از موعد غذاهاي كمكي بدترين نتيجه اش اين است كه مادر هر چه زودتر شييردهي از پستان را قطع مي كند و اگر از اين خانمها بپرسند كه چرا به كودكانشان شير نمي دهند ويا چرا غذاهاي كمكي را زودتر از موعد شروع كرده اند جوابهاي مختلفي مي دهند نظير اينكه :
    من شير كافي نداشته ام ، بچه زياد گريه مي كندو….
    اين مادران در واقع دچار فقدان شير نيستند بلكه مشكل اصلي آنها اين است كه تلاش كافي نمي كنند وچون مأيوس و دلسرد شده اند بزودي و براحتي شيرشان كم وخشك مي شود.
    مشكلات زنان در شيردهي به فرزندانشان شامل موارد زير ميباشد:
    ۱- زنان از جانب خانواده و منسوبين حمايت نمي شوند.
    ۲- فشارها و مشكلات زندگي شهري مزيد بر علت مي شود.
    عدم حمايت و دريافت كمك از منسوبين :
    در زندگي روستايي بيشتر منسوبين نزديك به مادر جوان كمك مي كنند. مثل مادر يا مادر بزرگ يا خانمي كه در زايمان به او كمك كرده است. در زندگي شهري و زندگي هاي مدرن كسي به مادر جوان كمك نمي كند و اگر كسي مانند مادر و يا مادر شوهر ويا منسوبين كمكي بكنند معمولاً كساني هستندكه مادر را تشويق به دادن شيرخشك مي كنند ، مخصوصاً اگر فرزند خودشان را با شيرخشك تغذيه كرده باشند و يا اگر كودك گريه زيادي بكند.
    مشكلات و فشارهاي زندگي شهري:
    در شهر مشكلات زيادي هست كه مادران را وادار به تغذيه مصنوعي كودك مي كنند.

    مثلاً :
    ۱- نگاه مي كنند همسايه شان چكار مي كند.
    ۲- خانمهايي كه شاغل هستند مشكلات و محدوديتهاي شغلي شان مانع انجام وظيفه صحيح مادري مي گردد.
    ۳- آگهي هاي تجارتي براي شيرهاي مصنوعي بيشترين زيان را به ترويج تغذيه با شيرمادر مي رسانند.

    مزاياي شيرمادر را از سه جنبه مي توان مورد بررسي قرار داد:

    الف – مزاياي مربوط به كودك :
    ۱- شيرمادر به تنهايي مي تواند از لحظه اول تولد تا پايان ۴ ماهگي ، تمام نيازهاي غذايي شيرخوار را براي رشد طبيعي او تامين كند. حتي در هفته اول تولد كه هنوز جريان عادي شير برقرار نيست ، نوزاد نيازي به غذا يا آشاميدني ديگري نداردو همان شير براي رشد طبيعي او كافي است.
    ۲- آغوز يا كلستروم يا شير روزهاي اول كه زردرنگ و غليظ است ، حاوي مواد مفيد و ارزنده اي مي باشد كه اولين و بهترين واكسن براي حفاظت كودك برضد بيماريهاي عفوني است.
    ۳- سلولهاي زنده و مواد مختلف ضد عفوني شير مادر با غلظت بيشتر در آغوز موجود است و داراي خاصيت از بين بردن ميكروبها و ويروسها است ودر نتيجه احتمال ابتلاي شيرخوار را به بسياري از عفونتهاي گوارشي وتنفسي كاهش مي دهد و درصورت بروز بيماري ، احتمال مرگ و مير بمراتب در شيرخواري كه از شيرمادر تغذيه مي كند كمتر است .
    ۴- در ماههاي اول تولد كه شير خوار بيش از ساير مواقع درمعرض خطر است ، شيرمادر او را از ابتلا به بسياري از بيماريها حفظ مي كند. تغذيه با شيرمادر احتمال مرگ در اثر بيماريهاي اسهالي را به شدت كاهش مي دهد و از ابتلاء به عفونتهاي گوش مياني و عفونتهاي حاد دستگاه تنفسي و مرگ ومير ناشي از آن مي كاهد.
    ۵- ميزان ابتلاء به آسم ، اگزما و انواع الرژي در شيرخواراني كه از شيرمادر استفاده مي كنند بسيار كمتر است ، لذا در خانواده هايي كه پدر يا مادر يا يكي از افراد خانواده مبتلاء به بيماري آلرژيك است ، تغذيه با شيرمادر بايد تغذيه انتخابي باشد زيرا استفاده از هر نوع شير ديگر زيان آور و زمينه ساز آلرژي دورانهاي بعدي زندگي خواهد بود.
    ۶- در شيرخواراني كه از شير مادر تعذيه مي كنند ، مشكل افزايش كلسترول خون در بزرگسالي و بالا رفتن خطر ابتلاء به بيماري قلبي – عروقي به علت سوخت و ساز كلسترول ، كمتر است .
    ۷- چربي و پروتئين شيرمادر بهتر از چربي و پروتئين ديگر انواع شيرها هضم و جذب مي شود . به همين دليل قولنج ، جمع شدن گاز ، استفراغ و حساسيت به پروتئين در اين شير خواران كمتر مشاهده مي شود.
    ۸- تركيب شير مادرهمراه با رشد شيرخوار تغيير پيدا ميكند. چربي شيرمادر در شروع هر وعده شيردهي كمتر است و سپس ميزان آن تدريجاً بيشتر مي شود. اين تغييرات كمك بزرگي به رفع تشنگي و همچنين سير نگهداشتن بچه مي كند.
    ۹- به سبب اختلاف در تركيب چربي شيرمادر ، شيرخوار پرخوري نمي كند و كمتر چاق مي شود. چاقي اين دوران ، زمينه ساز عوارض قلبي - عروقي ، مفصلي و بيماري قند در بزرگسالي است.
    ۱۰- به علت وجود آب كافي درشيرمادر ، تشنگي نوزاد برطرف مي شود واز سوي ديگر اشتهايش تحريك مي گردد و نيازي به دادن آب يا آب قند ، حتي در مكانهاي بسيار گرم وخشك ، نيست .
    ۱۱- باخوردن شيرمادر ، غريزه مكيدن واحساس سيري همزمان با هم در شيرخوار به وجود مي آيد ، در صورتيكه با مكيدن سرشيشه ، معده كودك پر مي شود ولي اين غريزه ارضاء نمي شود.
    ۱۲- شيرخواران بيمار چون اشتهاي كمتري دارند ، به يك ماده سهل الهضم ومغذي نيازمند هستند . شيرمادر مي تواند اين نياز را كاملاً تامين كند.
    ۱۳- شيرمادر به تنهايي تا ۳/۱ انرژي و مواد مغذي مورد نياز كودك در سال دوم زندگي را تامين مي كند ، پس بهتر است تا ۲ سالگي از شيرمادر همراه با غذاي خانواده استفاده شود.
    ۱۴- ميزان املاح و پروتيئن شيرمادر به حدي است كه به كليه هاي نوزاد كه هنوز كالم نشده اند ، صدمه اي وارد نمي كند.
    ۱۵- شيرمادر پاكيزه ، داراي درجه حرارت مناسب و عاري از آلودگي ميكروبي است.
    ۱۶- تغذيه با شيرمادر رابطه عاطفي بين مادر و فرزند را بيشتر مي كند. تماس و توجه مادر درهنگام شيردادن اثر مطلوبي بر رشد شيرخواردارد. كودكاني كه باشيرمادر تغذيه شده اند، هنگام بلوغ از امنيت رواني بيشتري برخوردارند.
    ۱۷- براي نوزاد نارس و كم وزني كه قادر به مكيدن سينه مادر نيست ، شيرمادرش – بويژه آغوز – به خاطر داشتن تركيب مناسب با موقعيت چنين نوازدي ، بايد با قطره چكان ويا قاشق چايخوري به او داده شود. اين عمل از بروز بسياري از بيماريهاي عفوني و مرگ و مير ناشي از آن كه در اين نوزادان شايع است ، پيشگيري مي كند. تماس بدني مادر و نوزاد در بهبود رشد و تكامل نوزادان نارس و بيمار نقش حياتي دارد.
    ۱۸- جذب كلسيم شيرمادر به سبب غلظت مناسب آن در شيرمادر بهتر انجام مي شود. در نتيجه كمبود كلسيم در شيرخواردان شيرمادر خوار كمتر ديده شده است.
    ۱۹- بدليل وجود خواص ويژه اي جذب آهن شيرمادر بمراتب بهتر صورت مي گيرد و نيازي به دادن قطره آهن تا شروع غذاي تكميلي نيست .
    ۲۰- اسهال در شيرمادر خواران بمراتب كمتر است و نيز به سبب نوع مدفوع ، سوختگي ناحيه تناسلي كمتر ديده مي شود.
    ۲۱- چون تعداد دفعات ابتلاء به بيماري در شيرمادرخواران كمتر است ، نيازي به بستري شدن در بيمارستان و جدايي عاطفي نيز كمتر پيش مي آيد.
    ۲۲- شيرخواراني كه از شيرمادر تغذيه مي كنند ، كمتر دچار مشكلات دنداني ناشي از پستانك و تغذيه مصنوعي مي شوند و در آينده كمتر نياز به اعمال داندانپزشكي و بخصوص ازتودنسي خواهند داشت.
    ب – مزاياي مربوط به مادر :
    ۱- تغذيه شيرخوار منحصراً با شيرمادر و به طور مكرر در روز و شب ، عادت ماهيانه مادر و امكان آزاد شدن تخمك را به تعويق مي اندازد . در نتيجه حاملگي هاي زودرس خيلي كمتر اتفاق مي افتد. استفاده از شيركمكي ويا ساير مواد غذايي قبل از پايان ۶ ماهگي و حتي مصرف آب يا آب قند مي تواند به اين ويژگي مهم شيرمادر لطمه بزند.
    ۲- مادراني كه بلافاصله بعد از زايمان به نوازد خود شير مي دهند ، خونريزي كمتري خواهند داشت . برگشت سريع رحم به حالت طبيعي و ديرتر شروع شدن عادت ماهيانه بدليل تداوم شيردهي ، باعث جلوگيري از كم خوني مادر مي شود.
    ۳- مادراني كه به نوزادشان شير ميدهند ، چون از چربي ذخيره شده دوران بارداري براي ساختن شير استفاده مي كنند ، زودتر وزن اضافي را از دست مي دهند و پستانهايشان نيز به همين دليل زودتر به حالت طبيعي قبل از بارداري باز مي گردد.
    ۴- احتمال ابتلاء به سرطان پستان و تخمدان در زنان شيرده بسيار كمتر است.
    ۵- مادر به دليل تماسهاي مكرر كودك با بدنش در جريان شيردهي واحساس آرامش و رضايت ، وضع روحي و عاطفي بهتري خواهد داشت.
    ج- مزاياي اجتماعي – اقتصادي شيرمادر :
    ۱- تغذيه با شير مادر با توجه به افزايش نياز غذايي مادر در طول شيردهي از هر شيوه ديگر تغذيه بمراتب ارزانتر است . بعبارت ديگر ، هزينه خريد شيرخشك و غذاهاي آماده براي شيرخوران محروم از شيرمادر سه برابر ميزان هزينه اي است كه مادر براي تغذيه صحيح خود و شيردهي موفقيت آميز لازم دارد.
    ۲- كودكاني كه با شيرمادر تغذيه مي شوند چون كمتر بيمار مي شوند ، هزينه هاي درماني آنها بطور مشخص كاهش مي يابد.
    ۳- در بيمارستانهاي كه از شيوه مراقبت هم اتاقي مادر و نوزاد استفاده مي شود، بروز عفونت و همه گير شدن آن دربين نوزادان بسيار كمتر اتفاق افتاده است و طبق محاسبات دقيق ، هزينه بيمارستانها و نيروي انساني مورد نياز هم كاهش يافته است.
    ۴- مادراني كه كودكشان را از شيرخود تغذيه مي كنند ، علاوه بر كمك به رشد و تكامل مناسب نسل آينده ، از خروج مقادير هنگفتي ارز به خارج از كشور براي ورود شيرخشك جلوگيري مي كنند واز اين طريق به توسعه اقتصادي كشور هم كمك مي كنند.
    حمايت رواني از مادران شيرده :
    ابتدا مادران بايد باور كنند و اطمينان داشته باشند كه مي توانند شيربدهند و بدانند كه شير آنها بهترين غذايي است كه كودك احتياج دارد.
    اندازه پستان تاثيري در شيردهي ندارد و پستان شير را با كميت وكيفيت مطلوب براي كودك توليد مي كند. مادر بايد آگاه باشد كه چه تغييراتي در بدن او ايجاد شده است، بداند كه چه كار بايد بكند و رفتارش با كودك چگونه باشد .مادر بعد از زايمان احساس مسئوليت بيشتري مي كند . ايجاد روابط عاطفي به او كمك مي كند كه خود از كودكش مراقبت كند.
    مادران در اين زمان راحت تر حرفهاي ديگران را قبول مي كنند و اگر كسي حتي به او بگويد مطمئن هستي كه شيرت كافي است ؟ اور را به شك مي اندازد و ممكن است شيردهي را قطع كند.
    به مادر بايد اطمينان داد و اين اطمينان مي تواند از طرف بستگان ، همسر و مراقبين بهداشتي صورت گيرد. همچنين شوهر بهترين كسي است كه مي تواند مادر را حمايت كند و به او اطمينان دهد. به مادارن بايد آموزش داد و آنها را راهنمايي كرد و اين آموزش مي تواند از طريق راديو ، تلويزيون ، روزنامه ، كتاب ، پوستر و از همه بهتر از طريق مراكز بهداشتي درماني صورت گيرد.
    وظايف مردان در رابطه با شيردهي همسرانشان :
    مردان بايد از اهميت شيرمادر با اطلاع باشند و مضرات تغذيه با بطري را بدانند و بدانند كه براي ترشح شير به مقدار كافي عوامل زير بايد در نظر گرفته شود:
    ۱- سلامت جسم و آرامش روح مادر : شوهر بايد بفكر سلامت جسمي و روحي همسرش باشد و سعي كند محيط خانه كاملاً آرام باشد و همسرش هيچگونه اضطراب ، ترس و نگراني نداشته باشد و از ناراحت كردن همسرش جداً خودداري كند و در صورت بروز كوچكترين مشكل جسمي و يا روحي فوراً او را به مراكز درماني ببرد.
    ۲- استراحت وخواب كافي داشتن : خانم شيرده بايد از استراحت وخواب كافي برخوردار باشد و اين مسير نمي شود مگر وقتي كه همسرش به او در كارهايش كمك كند و يا امكاناتي برايش فراهم سازد تا بتواند بيشتر به خود وكودك بپردازد.
    ۳- تغذيه مناسب دوران شيردهي : خانم شيرده بايد دقيقاً از غذاهايي كه بايد در اين دوران مصرف كند آگاه باشد و اين اطلاعات را مي تواند از مراكز بهداشتي كسب نمايد زيرا در غيراين صورت دچار بيماريهاي نظير كم خوني ، پوكي استخوان و غيره خواهد شد و وظيفه شوهرش اين است كه غذاهاي مناسب همسرش را فراهم سازد.
    ۴- اشتياق و اعتقاد مادر به شيردادن : خانمي كه از آگاهي لازم در اين زمينه و شرايط خوب خانوادگي برخوردار باشد اين اعتقاد در او بوجود مي آيد.
    ۵- اطمينان خاطر واعتقاد به نفس مادر ميزان شير را بالا مي برد و مردان در اين زمينه مي توانند به مادر كمك كنند.
    ۶- هرگز نبايد شيشه شير و شيرخشك و پستانك به مادران جوان هديه كرد بلكه برعكس اگر در خانه لوازم بالا وجود دارند بايد آنها را دور ريخت و به هيچ عنوان حتي براي يك مرتبه نيز نبادي از آنها استفاده كرد زيرا كودك بد عادت شده و شيرمادر نيز خشك مي شود. به مادر بايد آموخت كه هيچ عاملي در زياد شدن شير او به اندازه مرتب به پستان گذاشتن طفل و مكيده شدن مكرر پستان او اثر ندارد.

    منبع : پایگاه اطلاع رسانی پزشکان بدون مرز

    آخرين به روز رسانی ( شنبه, 17 مرداد 1388 03:40 )