تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۲۲, یکشنبه

رفتارهای همسرتان ناراحت كننده است…

آگوست 9, 2009 روی 1:37 ب.ظ · طبقه بندی شده زیر آموزش همسرداری
چه طور می توان با شخصی كه بسیار حساس ، كسل و بی حوصله یا خشك و جدی است زندگی كرد ؟
اگر گاهی اوقات چنین افكاری در مورد همسرتان دارید به معنای پشیمانی شما ا ز ازدواج و عهد و پیمان با همسرتان نیست . شما فقط این طور احساس كرده اید كه تركیب و جور شدن شخصیتها و اصالتها همیشه باعث آسودگی خیال و آرامش نمی شود و متوجه می شوید كه بین شخصیت شما و او تفاوت هایی وجود دارد. هنگامی كه او قلب شما را می شكند یا با رفتارهای نادرست خود قوانین اجتماعی را نادیده می گیرد، ممكن است احساس كنید كه تقصیر از شما بوده است و از انتخاب خود متعجب شوید.
یكی از علل ناراحتی و آشفتگی ما به طرز تفكر ما بر می گردد. بدین معنی كه ما فكرمی كنیم همسرانمان باید در قبال رفتار زشتشان جریمه شوند و ما هیچ گاه چنین رفتارهای ناشایستی انجام نمی دهیم .
هنگامی كه شما فكر می كنید هیچ كس به اندازه كافی از رفتار و كردار همسرتان خبر ندارد و هیچ كس مانند كارهای همسر شما را انجام نمی دهد ، یا گفته های او را فرد دیگری بر زبان نمی آورد و تنها او به چنین اعمالی دست می زند، قوانین اجتماعی و معاشرتی در حال تغییر و دگرگونی اند . این طور نیست كه تمام دنیا به دنبال اجرای قوانین اجتماعی باشد و تنها همسر شما از قوانین پیروی نكند.
نكاتی برای زندگی بهترهنگامی كه همسرتان شما را آشفته یا ناراحت می كند ، ناخودآگاه شما در معرض عیب جویی و انتقاد قرار می گیرید و این باعث می شود شما به او معترض شوید.همسران رنجیده خاطر و ناراحت هنگام عصبانیت از رفتارهای یكدیگر انتقاد می كنند و خطاهای طرف مقابل را به رخش می كشند . مثلاً می گویند: چرا با این لحن در حضور مادرم صحبت كردی ؟ آیا تو عقلت را از دست داده ای؟ و همسر خطاكار با زور و قدرت ، خودش را تبرئه می كند و می گوید: تو چه قدر حساس و جدی و بد اخلاقی ! این گونه كشمكش ها ، روابط همسران را بدتر می كند.
اگر مقایسه و مقابله با یكدیگر به نتیجه دلخواه منجر نشد چه باید كرد؟به طور كلی ، از تركیب این دو قاعد پیروی كنید:1- شما باید وجه تمایز عقلانی بین خود و همسرتان را به طور جدی و ثابت مشخص كنید و بدانید كه رفتارهایتان قابل تفكیك و تشخیص است .
2- شما فقط باید مسئولیت رفتارها و عكس العملهای خودتان را به عهده بگیرید.
این موضوع را بارها و بارها در ذهنتان مرور كنید كه همسر تان انعكاس دهنده شخصیت و رفتار شما نیست و نمی تواند همچون آیینه، رفتار درست شما را منعكس كند . او رفتاری را از خود بروز می دهد كه به نظرش درست است و حتی برای حماقتهای خودش احترام قائل است ، اما بدانید كه در نظر مردم هر كدام از شما فردی مستقل هستید و هیچ كس شما را به خاطر رفتار زشت همسرتان سرزنش نمی كند.


اگراین نكات را به خاطر بسپارید اوضاع زندگی تان بهتر خواهد شد:هرگز به خاطر اعمال و رفتار زشت او عذر خواهی نكنید. اگر شما از كلماتی خشن و بی ادبانه استفاده نكرده اید و لحن بدی درصحبت نداشته اید پس نباید از دیگران تقاضای عفو و بخشش كنید. او آزادانه و بدون هیچ شك و تردیدی این راه را انتخاب كرده است .فراموش نكنید تا هنگامی كه شما خطا نكرده اید در موردتان قضاوت بد نخواهد شد. آیا خود شما تا به حال مرد یا زنی را به خاطر رفتار بی ادبانه و احمقانه و صدای بلند همسرش توبیخ و سرزنش كرده اید ؟ همچنین توجه كنید كه قانون شكنی و رعایت نكردن حقوق دیگران ، مختص یك نفر نیست.
شما یك ایده خاص اجتماعی دارید كه خود انتخاب كرده اید و به آن عمل می كنید و آن ، ذهنیت و طرز تفكر شما را نشان می دهد. وقتی كه شما در حال ارزیابی و علت یابی ناراحتی و نگرانی خود هستید بازتاب این عمل ، بیشتر و سریع تر از بی نزاكتی همسرتان در شما اثر و شما را آشفته می كند. شما می توانید اقدامات مؤثری برای بهبود رفتار او انجام دهید و به جای متهم كردن و سرزنش همسرتان، درباره خواسته ها و توقعات خود با او صحبت كنید، برای مثال به او بگویید: ” من شوخ طبعی تو را دوست دارم ، اما همیشه باید از لطیفه های غیرمؤدبانه و زشتی كه در حضور مادرم تعریف می كنی خجالت بكشم . ممكن است به خاطر من كمی خودت را كنترل كنی ؟”
این روش قطعاً بیشتر از انتقاد در او اثر می كند و باعث می شود كه كمتر در مقابل شما حالت تهاجمی و دفاعی به خود بگیرد، یا به او بگویید :”هنگامی كه ما میهمانی برپا می كنیم نیاز دارم كه تو تمام مدت در كنارم باشی “. این گفته ها كه شما در كمال نزاكت و آرامش به او می گویید بی نهایت در او اثر می گذارد.
هنگامی كه شما از همسرتان درخواست می كنید كه رفتار های خود را به خاطر سازگاری بیشتر با شما تغییر دهد او را متوجه این امر كنید كه در خواستتان به این دلیل است كه او زندگی آرامتری داشته باشد و اگر به حرفها و توصیه های شما درمورد نحوه لباس پوشیدن و طرز صحبت عمل نكرد او را حمایت و پشتیبانی نخواهید كرد. شاید شما بتوانید عادت و روشی را ایجاد كنید تا او بتواند كم كم خودش را تغییر دهد.
این گونه سیاست های بی غرضانه به شما كمك خواهد كرد كه میزان صبر و تحمل خود را بالا ببرید. برای مثال ، هنگامی كه او برای جلب نظر دیگران به خود، حركات نابجا انجام می دهد میزان صبر و تحمل خود را افزایش دهید و به خودتان بگویید كه همسرتان لحظات خوب و خوشی دارد. به هر حال ، گاهی اوقات نگرانی های شما در مورد رفتار همسرتان ممكن است برای مردم عاقلانه و قابل قبول نباشد.
روشی بهتر از انتقادوقتی كه همسر شما می گوید :”دوست ندارم مرا در جمع سرزنش كنی” رفتار او دقیقاً شما را تحت تأثیر قرار می دهد. فرض كنید همسرتان این نظرات را به شما تحمیل كرد . رفتار او دقیقاً در واكنشهای شما بروز می یابد. مثلاً شما از شخصی عذرخواهی كرده اید، زیرا نتوانسته اید به دعوت او برای رفتن به میهمانی پاسخ گویید . همسر شما در حضور آن شخص علت نرفتن شما را به میهمانی فاش می كند و می گوید كه در آن ساعت مشغول تماشای تلویزیون بوده اید یا این كه شما نمی خواهید كسی متوجه شود كه عمل جراحی كوچكی داشته اید ، اما همسر تان این موضوع را به صورت حكایتی سرگرم كننده برای مردم افشا می كند. دردناك تر از اینها آن كه او در حضور دیگران ازشما شكایت یا انتقاد كند و به شما با سخنان اهانت آمیز طعنه زند یا بعضی از مسائل و مشكلات زناشویی شما را در حضور دیگران فاش كند. زوجین مسئولیت های فراوانی در قبال یكدیگر دارند؛ محرمانه نگه داشتن هر یك از مسائل خصوصی میان آنها، از آن جمله است ؛ زیرا طرف مقابل باید بتواند در اجتماع ، وجهه خود را حفظ كند و اگر او بداند كه خصوصی ترین مسائل زندگی اش برملا شده احساس سرافكندگی خواهد كرد. اگر همسر شما اعتبار و آبرویتان را از این راهها از بین برد رفتار او در درازمدت احتیاج به بحث و گفتگو دارد.اصلاح رفتار با گفتگوهنگامی كه زوجین از یكدیگر انتقاد می كنند و ایرادی می گیرند و منظورشان توهین یا تحقیر طرف مقابل نیست ولی باعث رنجش و ناراحتی یكدیگر می شوند چه راهی را باید در پیش گرفت و چه باید كرد؟ همسری كه روی زخمها و دردها و عقده های ما نورافكن روشن می كند باعث می شود كه روابط عاطفی و رفتاری با او سرد شود.” شما می توانید با نزدیكی و كنترل ماهرانه خود از لغزشها و اشتباهات همسرتان جلوگیری كنید و قبل از این كه خطایی مرتكب شود اعمال و رفتارش را تحت كنترل در آورید.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر