تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

بخشی از کتاب بر کرانه معرفت(مجموعه ای از سخنرانیهای مرحوم حاج شیخ محمود حلبی )

بخشی از کتاب بر کرانه معرفت(مجموعه ای از سخنرانیهای مرحوم حاج شیخ محمود حلبی )

زن از نظر شغل اختصاصی دارای سه دور مهیب است که طی کردن آنها سخت و مسئولیت های این بانو در این ادوار بسیار می باشد. زیرا که هر یک از این سه دور به منزله پایه ای است که کاخ منیع ادمیت و قصر رفیع بشریت بر او نهاده شده و اگر در هر یک از اینها مسامحه و مساهله شود بنیان سازمان اجتماع متزلزل و بلکه رو به نابودی خواهد گذاشت.

۱) بارداری

اول دوران حمل است که ۹ ماه بار سنگین جنین را می کشد . در این زمان اولا استطاعت کارهای سنگین و دشوار را ندارد. حتی این که ادای وظایف خانه داری را هم به زحمت می نماید.

ثانیاباید مواظبت و مراقبت شدید در حفظ جنین از صدمه و سقوط و امراض رحمی بنماید که با کوچک ترین غفلتی ممکن است جنین یا سقوط کند یا دچار مرضی شود که تا پایان عمرش باقی باشد و در حقیقت برای جامعه عضو فلجی و دست شکسته ای که بر گردن دیگران افتاده است خواهد بود.

پس لازم است که در خوراک و پوشاک و سبکی و سنگینی شغل و کار مراعات های افزون تری کند. تا کنون مراعات بهداشت به منظور حفظ خودش تنها بود. از این به بعد به منظور حفظ دو نفر می باشد. پس مسئولیت سلامتی جنین تا پایان عمر با مادر است. حرکت ها و جنبشهای بی مورد خوراکهای ناشایست غم و اندوه های بی ماخذ و افسردگیهای زنانه و بی اساس تماما جنین نازک تر از گل را در خطر می اندازد.

پیشوایان اسلام پیغمب.ر و امامان در این زمینه سفارشها و دستورها فرمودهاند که تماما مربوط به حفظ حیات و بهداشت طفل است.

پیغمبر و امیر المومنین علیهما السلام فرمودند: زن ها در موقع حمل و حال نفاس خرما بخورند زیرا که فرزندانشان را باهوش و ذکاوت و با حلم و حوصله می کند.

البته خوردن غذاهای سالم و مفید خون را سالم و صحیح می کند و چون طفل از خون صالح تغذیه شود سالم و صالح به وجود خواهد آمد. صلاح و فساد ظاهری و معنوی غذا در صلاح و فساد روح و بدن طفل تاثیر کامل دارد.

روزی پیغمتر صلی الله علیه و آله سخن از جهاد می فرمودند. زنی عرض کرد یا رسول الله آیا زنان را هم بهره ونصیبی از جهاد هست ؟

فرمودند: بلی از زمان حمل تا از شیر گرفتن طفل برای زن اجر و ثوابی است مانند ثواب آن کسی که اسب سوار شود و در راه رضای خدا برای جان نثاری حاضر و مهیا شود و چنانچه زن در اثنای این مدت بمیرد اجر و مقام و منزلت شهید را دارد.

گزیده ای از کتاب بر کرانه معرفت/جایگاه زن و خانواده در اسلام و اجتماع

تحقیق و استخراج منابع : سید محمد حسن لواسانی

ناشر : بنیاد پزوهشهای علمی فرهنگی نور الاصفیاء

وظایف اختصاصی دوم و سوم زن شیر دهی و تربیت فرزند است که در باب شیردهی در روزهای آینده خواهیم نوشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر