تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ مهر ۵, یکشنبه

دوختن پرده والان دار

دوختن پرده والان دار

والان های تخت :
برای دوخت این نوع پرده به پارچه کمتری نیاز دارید و زمان دوخت نیز کوتاه تر است. این نوع پرده والان ساده را می توانید با تزئینات مدرن و امروزی یا سنتی همراه کنید. این والان یک تخته پارچه است که از چوب پرده جفتی عبور داده شده است. انتخاب نوع پارچه بستگی به سلیقه خودتان دارد. می توانید از پارچه های سنگین، از جنس پارچه های رومبلی با نقش های شاد یا از پارچه های توری و نایلونی دو لایه سبک و یا از پارچه های نخی گل دار، ابریشم خام، مخمل، یا از پارچه های جیر و چرم مصنوعی که به راحتی دوخته می شود استفاده کنید. همچنین می توانید پارچه های سوزن دوزی شده یا پنبه دوزی را به کار ببرید.
البته اندازه طول والان بستگی به اندازه پنجره اتاق شما دارد ولی بیشتر والان ها در اندازه 30 تا 35 سانتی متر هستند، چوب پرده ها را نصب کنید به طوری که فاصله بین آنها برابر با اندازه نهایی مورد نظر شما باشد. اندازه گیری نهایی طول پارچه پرده برای برش انداره چوب پرده را به اضافه دو سانت و نیم برای تا زدن حساب کنید. اندازه نهایی پهنای والان تخت شامل اندازه چوب پرده و برگردان به اضافه هفت سانت و نیم برای سجاف های کناری است.


والان بالونی :


پرده با والان بالونی، همراه با پرده توری سایبان و دراپه، ظاهری زیبا و چشم نواز دارد. لبه های پائینی آویخته و جمع شده، به نظر پیچیده می آید ولی در حقیقت دوخت آن بسیار ساده است. در واقع این پرده ای ساده است که از چوب پرده عبور داده شده و بلندی آن به اندازه والان است. هر کدام از قالب ها یا گودی ها با استفاده از نوار پرده یا گره زدن ریسمان به حلقه های پلاستیکی در پشت پرده انجام می شود. این پرده والان دار بالونی را می توانید از چوب پرده یا تیرک پنجره رستوران آویزان کنید. برای باشکوه جلوه دادن این پرده دراپه، والان های بالونی را به بلندی حدود 70 سانتی متر بدوزید.
برای محاسبه اندازه بلندی پارچه، بایستی مقداری اضافه برای تا کردن لبه بالا و پائینی و دوخت درز در نظر بگیرید و برای پهنای پرده، اگر پارچه شما توری نازک و ظریف باشد، سه برابر اندازه طول پنجره و اگر پارچه ضخیم تر باشد، دو الی دو و نیم برابر و مقداری نیز برای تا زدن لبه های کناری پرده اضافه کنید.


والان پف دار:


این نوع والان را می توانید به همراه پرده اصلی، پرده توری آفتابگیر، سایبان و یا به تنهایی از پنجره آویزان کنید. اندازه برش طول پارچه پرده برابر است با اندازه نهایی والان به اضافه درز و جای عبور چوب پرده؛ و پهنای آن سه تخته پارچه برای پرده توری و یا پارچه از جنس حریر است. اگر پارچه شما قدری ضخیم تر است، دو برابر و نیم محاسبه کنید و ده سانتی متر برای دوخت سجاف های کناری اضافه کنید.


نحوه دوختن والان های بالونی (بادکنکی)
1- ابتدا سجاف های کناری و پایین پارچه پرده ای را تا بزنید، اتو کنید. سپس به اندازه مناسب که بتوان چوب پرده را از آن رد کرد تا بزنید و بدوزید.

2- اندازه های دلخواهتان را مشخص کنید. به طور معمول فاصله های قالب 20 تا 30 سانتی متر از یکدیگر است. نوار پرده را روی این فاصله ها می دوزیم. اگر بخواهید در طول پرده این فاصله ها پهن تر باشد، باید قالب ها به فاصله های 40 تا 60 سانتی متر دوخته شود.
3- چندین نوار پرده را به طول 60 سانتی ببرید و در سر جای خود روی پرده بدوزید. ریسمان را از دو سر بکشید تا جمع شوند، بعد ،گره بزنید. اضافی ریسمان نوار پرده را توی گودی والان بگذارید.


نحوه دوختن والان های صاف :


- لبه های پارچه پرده ای را به اندازه 5/1 سانتی متر تا کنید. لایی بچسبانید و اتو کنید. لبه بالا و پایین پارچه را تا بزنید و به پهنای اندازه چوب پرده جا بگذارید و چرخ کنید.
- چوب پرده را عبور دهید. برای تزئین از روبان ابریشمی خیلی محکم و کلفت استفاده کنید و آن را بر روی جای دوخت کوک بزنید و بدوزید.


نحوه دوخت والان پفی :
1- سجاف های کناری را تا بزنید. لبه بالایی را به اندازه 5/1 سانتی متر تا کنید و اتو بزنید. سرتاسر طول لبه تا زده شده را دو ردیف موازی در زیر لبه قسمت تا شده بدوزید جای عبور چوب پرده کامل می شود.

2- چوب پرده را عبور دهید و والان را نصب کنید. پرده را بکشید و مرتب کنید. اگر به نظر می رسد که شـُـل است و می خواهید پُـفِ پرده بیشتر باشد آن را با کاغذ پوستی یا کیسه های پلاستیکی خشکشویی پر کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر