تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۶, جمعه

بلوغ

بنابراین این مواد شیمیایی جدید یعنی هورمونهای جنسی هستند که آغاز کننده بلوغ در بدن شما هستند. این هورمونها شما را بالغ می‌کنند.
بلوغ معمولاً در سنین 13-8 سالگی در دختران و 15-10 سالگی در پسران اتفاق می‌افتد، ممکن است بعضی پسران و دختران کمی زودتر و یا دیرتر بلوغ را تجربه کنند. هر کسی برنامة خاص بلوغ خود را دارد. به همین دلیل است که ممکن است بعضی از دوستان شما هنوز بچه سال به نظر برسند و بعضی دیگر مانند افراد بالغ باشند.
بلوغ یک نوع جهش رشدی است. نگران آن نباشید. بلوغ به بدن شما و احساسات شما شکل می‌دهد. بدن شما به سرعت رشد می‌کند. در طی بلوغ ممکن است به سرعت شلوار و پیراهن شما برایتان کوچک شود. حتی ممکن است شما در طی بلوغ در ظرف یک سال تا 10 سانتی‌متر بلندتر شوید. این دوره معمولاً 3-2 سال طول می کشد.

چه تغییراتی در طی بلوغ اتفاق می‌افتد؟

با رشد بیشتر، شما بلندقدتر می‌شوید. ولی این تنها تغییر نیست. با بلندقدتر شدن وزنتان هم بیشتر می‌شود و به زودی متوجه می‌شوید که شکل بدنی شما تغییر کرده است.
شانة پسران پهن ‌تر و بدن آنها بیشتر عضلانی می‌شود. صدای آنها بم‌تر و کلفت‌تر می‌شود. ممکن است پستان در پسرها کمی بزرگتر شود. پسرها ممکن است متوجه تغییرات دیگری هم بشوند. مثلاً آلت تناسلی آنها هم از نظر طولی و هم از نظر عرضی رشد می‌کند و بیضه‌ها بزرگتر می‌شود. این تغییرات به معنی بلوغ آنان است.
بدن دختران در طی بلوغ معمولاً قوس دار می‌شود. کفل‌ها بزرگتر می‌شوند. پستانها شروع به رشد و بزرگ شدن می‌کنند. بعضی وقتها ممکن است یک پستان سریعتر از دیگری رشد کند امّا در اکثر موارد به سرعت هم اندازه می‌شوند. با این حجم رشد دختران متوجه می‌شوند که چربیهای بدن آنها افزایش یافته است. افزایش وزن در این سنین طبیعی است و دختران نباید برای جلوگیری از این افزایش وزن طبیعی رژیم بگیرند. در صورتیکه از افزایش وزن خود نگران هستید قبل از آنکه اقدامی انجام دهید حتماً با پزشک خود مشورت نمایید. معمولاً 2 تا 5/2 سال بعد از شروع رشد پستانها، اولین قاعدگی اتفاق می‌افتد که خود نشانه‌ای دیگر از بلوغ در دختران است. دختران 2 تخمدان دارند که هزاران تخمک را در خود ذخیره کرده است. در طی هر دورة‌ قاعدگی یکی از این تخمک‌ها آزاد می‌شود و از طریق لوله‌های فالوپ (لوله های رحمی) خود را به رحم می‌رساند. قبل از آزاد شدن تخمک، رحم در داخل خود شروع به افزایش بافت و مخاط و عروق می‌کند تا در صورت بارور شدن تخمک و تشکیل شدن تخم، تخم پدید آمده بتواند در آن لانه گزینی کند و شروع به رشد نماید تا در نهایت نوزاد بوجود آید و متولد شود. تخم زمانی بوجود می آید که اسپرم مرد خود را به تخمک آزاد شده از تخمدان زن برساند و بتواند با آن ترکیب شود و در این صورت حاملگی اتفاق می‌افتد. اگر تخم بوجود نیاید، رحم بافت و مخاط و عروق خونی اضافی ساخته شده خود را تخلیه می‌کند و بدینوسیله خونریزی قاعدگی اتفاق می‌افتد. این خونریزی معمولاً 7-5 روز طول می‌کشد. حدود 2 هفته بعد از خونریزی، تخمک جدیدی از تخمدان آزاد می‌شود و همة وقایع بالا دوباره تکرار می‌شود. بدینوسیله دوره‌های قاعدگی شکل می‌گیرد.

رشد مو

یکی از علایم بلوغ رشد مو در جاهایی از بدن است که قبلاً رویشی نداشته است. هم در پسران و هم در دختران مو در زیر بغل و در ناحیه تناسلی شروع به رشد می‌کند. در ابتدا این موها نازک و پراکنده هستند ولی به تدریج بلندتر، ضخیم‌تر و سیاه‌تر می‌شوند. علاوه بر این در پسران رشد مو در روی صورت نیز آغاز می‌شود.

جوش صورت

یکی از تغییرات دیگری که همراه بلوغ پدید می‌آید آکنه یا جوش است. هورمونهای جنسی در ظهور آکنه نقش دارند. جوش‌ها ممکن است در صورت، در قسمت بالایی کمر و در بالای قفسه سینه بوجدو آیند. امّا خوشبختانه اکثر جوش ها با افزایش سن محو می‌شوند.

بوی بدن

بسیاری از نوجوانان هنگام بلوغ متوجه بوی ناخوشایند از زیر بغل و سایر قسمتهای بدن خود می‌شوند. هورمونهای بلوغ با تأثیر بر غدد پوستی باعث ترشح مواد شیمیایی می‌شوند که بدبوست. بهترین راه برای جلوگیری از بدبو شدن بدن، رعایت نظافت است. دوش گرفتن روزانه و پس از انجام فعالیت بدنی کمک کننده است. استفاده از خوش بو کننده‌هایی که مواد ضد عرق در خود دارند نیز به کنترل بوی بد بدن کمک می‌کند.

سایر تغییرات

بعضی تغییرات دیگر نیز در بدن دختران و پسران در هنگام بلوغ اتفاق می‌افتد که طبیعی است. دختران ممکن است ترشحات مخاطی شکل سفید از واژن را مشاهده نمایند که طبیعی است مگر آنکه بدبو باشد و یا باعث خارش گردد.
پسران نیز ممکن است نعوظ آلت (شق شدن آلت) را تجربه کنند. نعوظ آلت زمانی است که آلت مردانه از خون پر می‌شود و بدینوسیله سفت و بلند می‌شود. نعوظ آلت در پسران معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که آنان تصور فعالیت جنسی را داشته باشند و حتی گاهی ممکن است بدون دلیل نعوظ اتفاق افتد که این حالت اکثراً در خواب اتفاق می‌افتد و حتی ممکن است در خواب انزال اتفاق بیفتد (مایع منی خارج شود). در این خصوص در صبح روز بعد پسر متوجه خیس شدن لباس زیر خود می‌شود. با افزایش سن انزال در حین خواب کمتر اتفاق می‌افتد.
پسران در طی بلوغ همچنین متوجه می‌شوند که صدایشان "خش‌دار" می‌شود و در نهایت بم‌تر و کلفت‌تر می‌شود.

تغییرات درونی بدن

همانگونه که هورمونها عامل تغییرات بیرونی بدن هستند، عامل تغییرات درونی نیز می‌شوند. در حین بلوغ ممکن است احساس کنید که گیج شده‌اید یا احساسات بسیار قوی در وجود شما وجود دارد که تا کنون تجربه نکرده‌اید. ممکن است نگران تغییرات بدن خود باشید. ممکن است بسیار حساس شوید یا به راحتی عصبانی شوید و با خانواده و یا دوستان خود با خشونت رفتار کنید. گاهی ممکن است که برخورد کردن با این تغییرات ذهنی برای شما سخت باشد امْا مطمئن باشید که این مردم و اطرافیان شما نیستند که قصد آزار شما را دارند و دوستان و خانواده شما نمی‌خواهند شما را ناراحت کنند بلکه این ذهن در حال بالغ شدن شماست که در حال شکل گیری است. با گذشت زمان معمولاً این تغییرات به شرایط ثابت‌تری می‌رسد. می‌توانید در خصوص تغییرات بدنی و ذهنی خود با فرد دیگری مانند یک دوست و یا بهتر از آن با یکی از اعضاء خانواده خود، کسی که قبلاً این شرایط را تجربه کرده است مشورت کنید و از راهنمایی آنها استفاده نمایید.

مسأله دیگر احساس شما در خصوص رابطة جنسی است که در حین بلوغ شکل جدید و کاملاً گیج کننده‌ای به خود می‌گیرد. هورمونهای جنسی که در بدن شما افزایش یافته‌اند، شما را برای پذیرفتن مسئولیت آینده تولید نوزاد آماده می‌کنند و ..............

کاربر گرامی جهت حمایت از فعالیتهای تحققاتی ما بر روی اگهیهای تبلیغی حداقل یک کلیک نمایید باتشکر

این حق شماست که پاسخ کلیة‌ سؤالات خود در این خصوص را بدانید. باید مطمئن باشید که اطلاعات مورد نیاز خود را از منبعی قابل اعتماد دریافت می‌کنید. بعضی از نوجوانان با پدر و مادر خود راحت‌تر هستند و می‌توانند در خصوص رابطة جنسی با آنها صحبت کنند و پاسخ سؤالات خود را بگیرند. بعضی دیگر ممکن است دوست نداشته باشند با پدر و مادر خود در این خصوص صحبت کنند. شما می‌توانید پاسخ سؤالات خود را از پزشک خود یا معلم بهداشت مدرسه یا فرد بالغ دیگری که با او راحت‌ هستید بگیرید. کتاب‌های مفیدی هم در این زمینه وجود دارد که به شما کمک می‌کند. بعضی از سایتهای اینترنتی مفید هم وجود دارد که آدرس بعضی از بهترین های آنها در همین سایت وجود دارد.

در هر حال به این نکته توجه داشته باشید که بلوغ در همة‌ افراد به یک شکل و در یک زمان و یا با یک سرعت اتفاق نمی‌افتد. بنابراین ممکن است یکی از همسالان خود را ببینید که صدایش کاملاً تغییر کرده ولی صدای شما هنوز بچه‌گانه است. یا دوست شما موهای صورتش رشد کرده است و شما هنوز هیچ رشد مویی نداشته‌اید. نگران نباشید. اکثر افراد در سنین بالاتر دیر یا زود همة خصوصیت‌های افراد بالغ را پیدا می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید که تفاوتهای فردی افراد با یکدیگر است که هر فرد را از دیگران متمایز می‌کند و هویت خاصی به او می‌دهد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر