تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

نامه اعضاي مامايي شوراي عالي نظام پزشكي به وزير بهداشت سرويس: بهداشت و درمان -

نامه اعضاي مامايي شوراي عالي نظام پزشكي به وزير بهداشت سرويس: بهداشت و درمان -



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - عمومي


اعضاي مامايي شوراي عالي نظام پزشكي كشور در نامه‌اي به دكتر كامران باقري لنكراني وزير بهداشت،‌درمان و آموزش پزشكي خواستار رفع مشكلات جامعه مامايي شدند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران،‌ در اين نامه آمده است: حرفه مامايي قدمتي به وسعت طول تاريخ بشريت دارد و تحصيلات آكادميك آن در ايران به حدود هشتاد سال قبل بر مي‌گردد. اما متاسفانه با اين قدمت و خدمات كليدي و انكارناپذير ماماها، از سوي مسوولان مورد بي توجهي قرار گرفته و آن چنان كه شايسته است يكبار و فقط يكبار به مسايل و خواسته‌هاي به حق آنان توجه ننموده‌اند، در كشور ما كه توقع آن مي‌رود زنان جايگاه ويژه داشته باشند و مسايل و مشكلات آنان در اولويت قرار داشته باشد، اما براستي اينگونه نيست و حقوق ماماها ناديده و بعضا پايمال مي‌شود.

مگر مسؤوليت امانتي از سوي خدا نيست امانتي كه محدوديت دارد و گذراست ولي در زمان تصدي آن و با حداكثر استفاده از آن مي‌توان معدل كارنامه خود را در نزد خدا، وجدان و مردم افزايش داد و دعاي خير خيل عظيمي را همراه داشت.

در ادامه تصريح شده است: شايد بيش از نيمي مسئولين فرزند مادراني باشند كه به كمك يك ماما زايمان نموده‌اند و حس قدرداني از زحمات آن ماما در حساس ترين لحظات زندگيشان كه بعد از خدا ياور ديگري نداشته‌اند تا سالها و بعضا تا آخر عمر با آنان همراه بوده است، پس چرا زماني كه مي‌توانيم براي رضا خدا و بندگانش قدمي برداريم و منشا اثر خير باشيم توجه نمي‌كنيم؟

جناب آقاي وزير، امسال در روز ماما بيش از 40 هزار ماماي كشور منتظر تبريك جنابعالي به آنان بودند تا شما بگوييد مشكلات آنان را مي‌دانيد و در راه رفع مي‌كوشيد. منتظر بودند تا شما بگوييد در دوره تصدي وزارت شما گوشه‌اي از مشكلات آنان حل خواهد شد تا شما بگوييد...

ولي متاسفانه هيچيك از اينها نشد آيا واقعا اختصاص 30 دقيقه وقت در طول يك سال به بيش از 40 هزار از اعضا از جامعه پزشكي كشور و وزارت متبوع توقع زيادي است؟ يا 40 هزار نفر جمعيتي است كه ارزش صرف وقت و هزينه را ندارد؟

آيا ما فقط در مقابل بهداشت و درمان كشور مسئوليم و در مقابل پرسنل ارائه دهنده آن خدمت مسئوليتي نداريم؟ اگر بپذيريم كه اين دو لازم و ملزوم يكديگرند، آن وقت مي‌توانيم صحيح تصميم‌گيري و منصفانه قضاوت كنيم.

جناب آقاي وزير رشته مامايي يك رشته تازه تاسيس نيست كه آينده و وضعيت آن مبهم باشد. مسلما با اتخاذ تدابير لازم و حمايت از آن مي‌توان قدم‌هاي موثري را در راه ارتقا سلامت و بهداشت مادران و كودكان برداشت.

در بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا كه آمار مرگ و مير پايين و ميزان سلامت مادران و كودك در حد بالايي قرار دارد، اولين خط درماني ماماها هستند و دولت و مسئولين ذيربط حامي و مشوق آنانند و ارتقا سطحي علمي ماماها در اولويت قرار داشته و حقوق واقعي آنان رعايت و اجرا مي‌شود.

بياييد به خاطر هزينه‌هاي بسياري كه صرف تعليم و تربيت ماماها شده به خاطر اثبات تساوي حقوق تمامي اعضا جامعه پزشكي و تابعين وزارت بهداشت از ديدگاه مسوولين بي طرف كمي واقع بينانه تر مسايل را بررسي كنيم.

در روز ماما مي‌خواستيم حضور شما را در جمع ماماهاي كشور داشته باشيم، همه منتظر ورود آقاي وزير بودند كه درد دل‌هاي خود را بگويند اما نشد!! و قطعنامه پاياني همايش ماند و سوال‌هاي بي جواب!

در ادامه اين نامه موارد قطعنامه اعلام شده است كه شامل


1 – احيا و ارتقاي جايگاه واقعي ماما در جامعه پزشكي كشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اصلاح ساختار و تاسيس مديريت مستقل مامايي در سطح وزارت.

2 – استفاده از نظرات كارشناسي گروه مامايي جهت حل معضلات صنفي و حرفه‌اي ايشان در سطح وزارت متبوع و جلوگيري از اعمال نظرات غير كارشناسي و دخالت نارواي رشته‌هاي ديگر

3 – ترويج زايمان‌هاي طبيعي و توجه به نقش كليدي ماما در اين زمينه و پرداخت كارانه واقعي به آنان و ثبت نام ماماي عامل زايمان در پرونده‌هاي مربوطه.

4 – ايجاد پست‌هاي مديريتي براي ماماها به خصوص دربيمارستان هاي تخصصي زنان و ستاد وزارت بهداشت

5- برنامه ريزي به منظور توسعه خدمات مامايي در كشور با توجه به نيازهاي روز افزون جامعه زنان به اين خدمات

6- اعمال حق 5 سال بخشودگي سختي كار در خصوص كليه همكاران ماما، ضمن تاكيد مجدد بر اين بند مصرانه از مسئولين مي‌خواهيم پاسخ دهند كه كدام يك از رشته‌هايي كه سالهاست از اين امتياز استفاده مي‌كنند، استرس، سختي كار، آلودگي‌هاي صوتي، ميكروبي، انواع بيماريهاي واگير و مسئوليت جان دو انسان را بيش از ماماها دارند؟

7- اتخاذ راهكارهاي لازم جهت افزايش رديف‌هاي استخدام با توجه به معضلات بيش از 25000 ماماي بيكار و تخصيص حداقل 25 درصد از 6000 سهميه استخدامي ساليانه وزارت بهداشت به ماماها و مشخص نمودن سهميه خاص با توجه به نياز براي هر يك از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور.

8 – لزوم عقد قرارداد سازمان‌هاي بيمه‌گر با ماماها

9 – لزوم به كارگيري ماماهاي بخش خصوصي در طرح ارجاع و حضور يك ماما در كنار يك پزشك و رعايت عدالت در نظام پرداخت.

10- تخصيص وام با كارمزد پايين و بازپرداخت طولاني و تسهيلات خاص و حضور يك ماما در كنار يك پزشك و رعايت عدالت در نظام پرداخت.

11 – اجراي كامل شرح وظايف مامايي مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي توسط سازمان‌هاي بيمه گر و بازنگري كامل آن هر سه سال يكبار

12- اجراي قانون آموزش مداوم مطابق با استانداردهاي جهاني براي تقويت علمي ماماها

13- پايش رشد كودك و آموزش تغذيه با شير مادر در بيمارستان‌هاي دوستدار كودك همچون گذشته منحصرا با ماماها اختصاص يابد و از دخالت رشته‌هاي ديگر در اين رابطه جدا جلوگيري گردد.

14 – پذيرش دانشجوي مامايي متناسب با نياز جامعه

15- افزايش سهميه و گرايش‌ها در مقاطع كارشناسي ارشد و phd مامايي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور

16 – افزايش حقوق و ساير مزايا به گروه‌هاي مختلف مامايي متناسب با ساير رشته‌ها

17 – تاكيد مجدد بر بند يك قطعنامه مبني بر احيا و ارتقا جايگاه ماما در جامعه پزشكي كشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اصلاح ساختار و تاسيس مديريت مستقل مامايي در سطح وزارت

اhttp://www.isna.ir/Main/NewsView.aspx?ID=News-732822&Lang=P


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر