تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۵, یکشنبه

آموزش مسائل جنسی را چه کسی باید به نوجوانان بدهد ؟

جمعه 11 مرداد 1387

آموزش مسائل جنسی را چه کسی باید به نوجوانان بدهد ؟

آموزش مسائل جنسی را چه کسی باید به نوجوانان بدهد ؟

” سایت پزشکان بدون مرز”

چند سالی است که تمام مردم جهان (با هر فرهنگ و مذهبی ) به لزوم اینکه “جهت جلوگیری از شیوع ایدز و بیماریهای منتقله از راه تماس جنسی ، نوجوانان باید در رابطه با مسائل جنسی آموزش ببینند ” پی برده اند . اما تا امروز در رابطه با اینکه چه کسی باید به کودکان آموزش بدهد در بین گروه ها و سازمانها و فرهنگ ها اختلاف نظر وجود دارد .در زیر گزارشی را به نقل از دویچه وله در همین رابطه ارائه می کنیم .

دفتر پیگیری اخبار اجتماعی

” سایت پزشکان بدون مرز”

“مرکز مطلع سازى در امور بهداشتى” آلمان اخیرا اعلام کرده است که جوانهاى آلمانى در مورد سکس و مسایل بهداشتى مربوط به آن به خوبى و به موقع مطلع می‌شوند. و تقریبا همه پسرهاى بین ۱۴ تا ۱۷ سال، در جیب کاپشن یا کیف پول و یا کوله پشتى مدرسه یک کاندم هم بهمراه دارند.


بنا به گزارش این مرکز داشتن کاندم به یکى تجهیزات استاندارد براى جوانها تبدیل شده. زیرا کاندم پرطرفدارترین وسیله جلوگیرى بخصوص براى بار اول است. در ضمن آمار این مرکز نشان می‌دهد که این شایعه که سن سکس در میان جوانهاى آلمانى دائما پایین می‌آید درست نیست.
اما چه کسى به این جوانها راه و چاه را نشان می‌دهد. خبرنگار دویچه وله به سراغ گروهى از جوانها رفته و این سوال را از آنها پرسیده. مارکوس: “در تعطیلات مدرسه، زمانیکه به سفر ترکیه رفته بودیم که پدر و مادرم گویى راجع به موضوعی کاملا عادى و پیش پا افتاده حرف میزنند شروع کردند به توضیح دادن و مطلع کردن من. اصلا فکر نمی‌کردم به همین سرعت و به همین راحتى موضوع را برایم روشن کنند. راستش این جورى خیلى خوب بود.”

جسیکا:

“پدرم براى اولین بار در مورد جلوگیرى و این جور چیزها با من حرف زد. چون مادرم جدا شده و او تنها سرپرستى من را دارد. اما این حرف‌هارا خیلى منطقى و بدون شوخی و خنده با من در میان گذاشت و براى من هم اصلا ناخوشایند نبود.”

جسیکا و مارکوس می‌گویند اگر قرار بود به پدر و مادرشان بخاطر توضیح دادن ضروریات سکس بهداشتى نمره بدهند شاید به آنها نمره ۳ (حدودا معادل نمره ۱۵ در ایران) را می‌دادند. و این نمره‌اى است که اغلب پدر و مادرهای آلمانى در این مورد می‌گیرند. براى دوسوم جوانهای آلمانى اولین کسانى که جزئیات و اطلاعات لازم را در مورد سکس را به تین‌ایجرها می‌دهند، والدین هستند. این موضوع در جدیدترین آمارى که در مورد سکس جوانان توسط الیزابت پت مدیر “مرکز مطلع سازى در امور بهداشتى” منتشر شده آمده. او معقتد است که والدین این وظیفه را خیلى موثر انجام داده‌اند. الیزابت پت:

” آمار نشان می‌دهد که تعداد جوان‌هایى که اولین رابطه جنسى خود را با مراعات بهداشت و استفاده از وسایل جلوگیرى تجربه می‌کنند نسبت به سال ۱۹۸۰ دو برابر شده و این براى ما مهم است.”

جسیکا، مارکوس و دوستان دیگرشان در مدرسه همه چیز را درباره استفاده از کاندم و یا قرص ضدحاملگى می‌دانند. آنها حالا ۱۵ سالشان است و چند هفته دیگر روابط جنسى در برنامه درسى کلاس شان قرار می‌گیرد. البته براى دومین بار زیرا دو سال پیش اولین دوره این درس را در کلاس بیولوژی پشت سرگذاشته‌اند. آیا حرف زدن در این باره براى آنها تکرارى نیست؟

به نظر جسیکا نه:

“یاد گرفتن مسایل مربوط به روابط جنسى در کلاس بیولوژى جالب است چون یکسرى لغت‌های جدید خارجى یاد می‌گیریم و درخانه هم مادرو پدرمان به ما راه و چاه را یاد می‌دهند.”

مارکوس:

“پدر و مادرها همه چیز را توضیح نمی‌دهند، آنها فقط مهمترین چیزها را می‌گویند. و وقتى در مدرسه این مسایل تدریس شود میتوان هر سوالى را مطرح کرد.”

بسراغ معلم بیولوژى می‌رویم و از او می‌پرسیم جوانهای کلاسش چه سوالاتی دارند؟

“بیشتر پسرها می‌پرسند آیا واقعا نقطه‌اى به نام “جى اسپات” در بدن زن وجود دارد؟ (نقطه‌اى بشدت تحریک‌پذیر در بدن زنان که یک متخصص زنان بنام Ernst Gräfenberg در سال ۱۹۵۰ آن را کشف کرد.) و سوالات دخترها بیش از هرچیز در مورد راه هاى جلوگیرى از حاملگى است. آنها می‌خواهند بدانند تاثیر قرص‌هاى ضد حاملگى چیست، چطور می‌شود مطمئن بود که این قرص‌ها صددرصد مطمئن هستند و …”

خانم وایندل معلم بیولوژى می‌گوید دراین بین جروبحث مفصلى هم بین خود دانش آموزان در می‌گیرد:

“پسرها می‌پرسند چرا دخترها بعضى وقت‌ها اینقدر غرغرو می‌شوند. و وقتی می‌فهمند که دلیل عصبى شدن دخترها تغییرات هرمونى است که هرماه یکبار به آن دچار می‌شوند، آنگاه شروع می‌کنند به گفتن جملاتى مثل “آها حالا مى‌فهمم چرا دوست دخترم دوباره بداخلاق شده و حوصله کارهایى که من دوست دارم را نداره.” و دخترها هم در جواب می‌گویند ” چقدر شما پسرها ادعا دارید. خوب است که خودتان هم چندان عاقل‌تر و بالغ‌تر از ما نیستید.”

خانم وایندل پنج سال است که به دانش آموزان کلاس نهم درس روابط جنسى می‌دهد و در مقابل جمع پسرها و دخترهاى ۱۵ ساله راجع به عادت ماهانه، هم خوابگى و کاندم حرف می‌زند. مسایلى که صحبت کردن درباره شان زیاد هم ساده نیست. اما او کار خود را بلد است و با قیافه‌اى جدى براى شاگردان آنچه را که باید بدانند توضیح می‌دهد. وایندال:

“البته چیزى که باعث نگرانى من است این است که جوانها بخصوص در تعطیلات آخرهفته که ممکن است الکل مصرف کنند دیگر احتیاط زیادى نمی‌کنند و احتمال اینکه استفاده از کاندم یادشان برود زیاد است. “

حاصل این فراموشى حامله شدن یک دانش آموز دختر است که هم‌شاگردى مارکوس و جسیکا است. این دختر یکى از هفت هزار دختر دانش آموز حامله در آلمان است. با این حال تعداد دختران “تین ایجرى” که در آلمان حامله می‌شوند نسبت به سال ۲۰۰۱ بوضوح کمتر شده.

اما آیا واقعا این یک شایعه است که سن سکس در آلمان کمتر و کمتر می‌شود؟

با ۲۰ جوان این سوال را مطرح کردیم. پاسخ چندتایى را بشنوید.

دختر ۱۵ ساله: “فکر نمی‌کنم اینطور باشد. البته آنهایى که تظاهر می‌کنند زودتر از همه سکس داشته‌اند می‌خواهند دست بالا را داشته باشند و حرف‌شان خریدار داشته باشد. آنها فکر می‌کنند خیلى باحال هستند و می‌توانند براى بقیه تعیین تکلیف کنند.”

پسر ۱۶ ساله: “به نظر من بیشتر آنهایى که دم از داشتن سکس می‌زنند، فقط فانتزى هایشان را به زبان می‌آورند.”

پسر ۱۵ ساله: “بعضى‌ها فقط حرف‌اش را می‌زنند و می‌خواهند پز بدهند. حرف بیشترشان را من باور نمی‌کنم.”

دختر ۱۶ ساله: ” حتما کسانى هستند که خیلى زود شروع می‌کنند. اما من براى خودم خیلى زود می‌دانم و فکر می‌کنم برایم زیاد خوب نیست. من هنوز یک کمى جوانم. هروقت احساس کنم به اندازه کافى بزرگ شده‌ام آنگاه مسئله‌ای نیست. البته نمی‌شود جلوى کسى که فکر می‌کند به اندازه کافى بزرگ شده و آمادگى سکس را دارد گرفت.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر