تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

MS و بارداری .

شنبه یکم بهمن 1384

MS و بارداری .



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - عمومي

يك متخصص بيماريهاي مغز و اعصاب گفت: زنان مبتلا به MS ممكن است در اثر بارداري بيشتر دچار حملات بيماري شوند يا پس از بچه‌دار شدن برايشان مشكلاتي بوجود آيد ولي آنها منعي براي بارداري ندارند.

دكتر كتايون علي خاني در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين كه بيماري MS يك بيماري هزار چهره بوده و با علائم متفاوتي خود را نشان مي‌دهد، تصريح كرد: اين بيماري در بسياري موارد به صورت حمله خود را نشان مي‌دهد ولي گاهي با علايم مربوط به سيستم عصبي مانند اختلالات حسي و حركتي و اختلالات ادراري بروز مي‌كند.

وي با تاكيد بر اين كه تشخيص زودرس تاثير بسيار زيادي در درمان بهتر بيماري دارد، تصريح كرد: البته به طور كلي درمان قطعي براي MS وجود ندارد و با آزمايشات معمولي مانند آزمايش خون قابل تشخيص نيست اما MRI يكي از بهترين راههاي تشخيص اين بيماري است.

دكتر علي خاني در مورد سن بروز اين بيماري به ايسنا گفت: اين بيماري تقريبا بين 20 تا 40 سالگي بروز مي‌كند كه از ميان آنها زنان دو تا سه برابر بيشتر به اين بيماري مبتلا مي‌شوند كه هنوز دليل آن مشخص نيست.

وي رژيم غذايي را در بروز و تشديد اين بيماري بي‌تاثير دانست و افزود: ‌شايد استفاده از چربي‌هاي حيواني تا حدي بر بيماران اثر منفي داشته باشد اما استفاده از انواع ويتامينها تاثير مثبتي دارند. ولي به طور كلي مواد غذايي تاثير بسزايي در بيماران ندارد.

اين متخصص مغز و اعصاب با اشاره به داروها و درمانهاي مختلف اين بيماري به ايسنا گفت: درمانهاي متنوعي بر اساس نوع علائم تعيين مي‌شود بعضي از درمانهاي دارويي از شدت بيماري كم مي‌كنند و بعضي از داروها سير بيماري را تغيير مي‌دهند و بعضي از داروها طول حمله را كم مي‌كنند كه همه اين داروها در دراز مدت اثربخش است البته قابل ذكرست كه همه درمانها دارويي نيستند و فيزيوتراپي هم از درمانهاي مؤثر اين بيماريست.

دكتر علي خاني با اشاره به مشكلات بيماران MS توضيح داد: مشكلات اين بيماران با هم متفاوت است و بر حسب علائم بيماري تغيير مي‌كند. ولي آنچه تقريبا همه بيماران را اذيت مي‌كند باورهاي غلطي است كه در بين افراد درباره اين بيماري وجود دارد و از طرف ديگر عدم اطلاعات درست در مورد MS و همچنين عدم دسترسي به دارو و درمان صحيح، مشكلات اقتصادي، هزينه‌هاي سنگين درمان و .... از ديگر مشكلات است.

وي در ادامه گفت: ‌با وجود اين كه MS جزو بيماريهاي خاص اعلام شده هنوز تغييرات عملي و تصميمات اجتماعي كه به نفع بيماران باشد برايشان صورت نگرفته است.

اين متخصص مغز و اعصاب اظهار كرد: ‌نمي‌توان علت بيماري MS را استرس‌هاي روحي و رواني دانست زيرا اين بيماري يك بيماري خود ايمني است كه سيستم ايمني بر عليه بدن واكنش نشان مي‌دهد. ولي مي‌توان گفت مشكلات عصبي باعث بروز حمله‌هاي بيشتر براي بيمار مي‌شود.

انتهاي پيام

کد خبر: 8410-05526

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر