تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

انتقال استرس مادر در دوران بارداري به جنين


انتقال استرس مادر در دوران بارداري به جنين



تاريخ: پنجشنبه، 7 مهر، 1384
موضوع: بهداشت باروری


BBC-NEWS - كودكاني كه مادرانشان در دوران بارداري تحت فشار رواني زيادي قرار داشته‌اند بيشتر دچار اضطراب مي‌شوند.

به گزارش پايگاه اينترنتي بي‌بي‌سي نيوز، دانشمندان معتقدند هورمون استرس در مقادير زياد از طريق جفت به جنين در رحم مادر مي‌رسد و پيامدهاي درازمدتي به همراه دارد.

محققان دانشگاه بريستول در انگليس دريافتند اضطراب در اواخر دوران بارداري با بالا بودن ميزان هورمون كورتيزول در كودكان ‪ ۱۰‬ساله مرتبط است.


نتايج اين تحقيق با مطالعات حيواني در مورد آثار فشار رواني مطابقت دارد.

مطالعات قبلي نشان داده بود استرس در حيوانات در دوران بارداري بر سامانه واكنش استرس بدن يعني محور هيپوتالاموس- هيپوفيز-آدرنال (‪ (HPA‬كه ميزان هورمون استرس را كنترل مي‌كند تاثير مي‌گذارد. دانشمندان تابحال نتوانسته‌اند همين تاثير را در انسان به اثبات برسانند.

دكتر توماس اوكونار روان شناس دانشگاه راچستر در نيويورك با همكاري محققان دانشگاه بريستول و امپريال كالج لندن ‪ ۷۴‬كودك ‪ ۱۰‬ساله را بررسي كردند.

نمونه بزاق اين كودكان يك بار صبح هنگام و سه بار در طول روز طي سه روز متوالي دوران تحصيل اندازه‌گيري شد تا ميزان هورمون استرس بدن آنها مشخص شود.

مادران اين كودكان ‪ ۱۰‬سال پيش پرسشنامه‌هايي را در مورد هر گونه تجربه استرس يا اضطراب در دوران بارداري پر كرده بودند.

محققان نتايج اين پرسشنامه‌ها را با آزمايش بزاق كودكان مقايسه كردند و دريافتند كودكاني كه ميزان هورمون كورتيزول در بزاق آنها بالاست فرزندان همان مادراني هستند كه بيشترين فشار رواني را در دوران بارداري تجربه كرده‌اند.

اين نتايج قويترين شواهد در مورد ارتباط استرس قبل از تولد با آثار درازمدت آن بر محور واكنش استرس بدن (‪ (HPA‬را در كودكان ارايه مي‌كند.

برگزاري كلاس براي مادران باردار مي‌تواند به رفع نگرانيهاي آنها در مورد بارداري، زايمان و سلامت كودك كمك كند.

چندين مطالعه بر روي كودكان و بزرگسالان نشان مي‌دهد بالا بودن ميزان هورمون كورتيزول در بدن با اختلالات رواني به ويژه افسردگي و اضطراب ارتباط دارد.

يك تحقيق به سازوكار احتمالي اشاره مي‌كند كه براساس آن فشار رواني يا اضطراب قبل از تولد به پيشگويي اين اختلالات در اوايل نوجواني و شايد بزرگسالي كمك كند.

با اين حال هنوز نقش بالا بودن ميزان كورتيزول در بروز اختلال رواني مشخص نيست. برخي اختلالات رواني با ميزان پايين و نه ميزان بالاي هورمون كورتيزول مرتبط شناخته شده اند.

عوامل ديگري مانند شخصيت و محيط زندگي كودك در فشار رواني دوران كودكي نيز نقش دارد.



منبع ابن مطلب -::IranHealers.com * Health Information,Complementary and Alternative Medicine - Metaphysicse::-
http://www.iranhealers.com

لينك متن:
http://www.iranhealers.com/modules.php?name=News&file=article&sid=1011

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر