تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۳, جمعه

هشدار وزارت بهداشت به جوانان ایرانی

دوشنبه 21 مرداد 1387

هشدار وزارت بهداشت به جوانان ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به جوانان ایرانی

“هشدار” وزارت بهداشت ایران : جوانان هوشیار باشند و خویشتنداری کنند، بیماری‌هایی که از راه تماس جنسی منتقل می‌شود، عواقب خطرناکی دارد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایرنا ، دومین “هشدار” وزارت بهداشت نسبت به شیوع بیماری‌های مقاربتی در کمتر ازشش ماه اخیر، نشان ازآن دارد که ‌این وزارتخانه نیز نگران جدی سلامت عمومی به خصوص جوانان از ناحیه این نوع بیماری هاست.

وزارت بهداشت ایران می‌گوید که “طی پنج سال اخیر شیوع بیماری مقاربتی براساس آمارهای آزمایشگاه‌های تشخیص طبی رو به افزایش بوده و نمی‌توان آن را کتمان کرد.”
دکتر”مینو محرز” متخصص بیماری‌های عفونی روزشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره بیماری‌های مقاربتی، گفت که در همه جای دنیا از راه تماس جنسی ویروس‌ها و میکروب‌ها به فرد منتقل می‌شود.

ویروس‌هایی مثل برخی تبخال‌ها، میکروب‌ها مثل سوزاک و سفلیس، شانکرنرم، پرانولوم مغبنی و اورتریت‌ها یا عفونت‌های مجاری ادرار توسط گنوکوک که عامل سوزاک است، به فرد منتقل می‌شوند.

دکتر محرز می‌گوید این عفونت‌ها علایم متفاوتی دارند، ولی به طور کلی یا به صورت تورم مجرا، بروز می‌کنند که با سوزش و درد و ترشح عفونت از مجرا همراه است و یا به صورت زخم‌ها و ضایعات مشهود پوستی خود را نشان می‌دهند.

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران تاکید می‌کند “اگر فردی تماس جنسی نامطمئن داشته باشد و علائم یاد شده را مشاهده کند، باید بلافاصله به یک پزشک عمومی مراجعه کند.”
وی گفت که اغلب عفونت‌ها درمان قاطع دارند و برخی هم درمان موقت ، لذا پزشک با آزمایش‌های خاصی بیماری را تشخیص و درمان را آغاز می‌کند.

دکتر محرز خاطرنشان کرد ” مطمئن‌ترین درمان، درمان هر دو شریک جنسی‌است زیرا یک بار ابتلا موجب پیشگیری از ابتلای بعدی نمی‌شود”.

نایب رییس انجمن حمایت از بیماران عفونی از اینکه به جوانان آموزش‌های لازم داده نمی‌شود ابراز نارضایتی کرد و گفت بهترین راه‌پیشگیری، خویشتنداری و دوری از تماس‌های نامطمئن است.

دکترمحرز گفت که خویشتنداری همیشه عملی نیست، لذا باید راه‌های دیگرکه عملی‌تر است به جوان‌ها گفته شود.

دکتر محرز گفت مطالعات نشان می‌دهد استفاده از مواد روان افزا و مخدر که افراد را از خود بی‌خود می‌کند و قدرت تصمیم را از جوان می‌گیرد، یکی از عوامل انتقال‌بیماری ازراه‌روابط جنسی است که درآن بسیاری از موارد بهداشتی نیز رعایت نمی‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت “باید یاد بگیریم که برخی از این روابط می‌تواند عواقب خطرناکی داشته‌باشد، پس بهتراست جوان‌هایاد بگیرند از این غریزه طبیعی سوء استفاده نشود و سلامت خودشان را در برابر استفاده- های نابجا از این غرایز طبیعی حفظ کنند”.

دکترمحرز خاطرنشان کرد”ایدز نیز هم‌اکنون یک بیماری‌منتقله از راه تماس جنسی است که باید مراقب باشیم”.

وی با اشاره با افزایش آمار بیماران مقاربتی ، یکی از علل آن را سفر جوانان به برخی کشورهای آسیای میانه و کشورهای خلیج فارس یا ترکیه دانست که امکانات تماس روابط غیراخلاقی فراهم است.

در همایش اهداف توسعه هزاره سوم نیز که دوازدهم تیرماه‌امسال در تهران برگزار شد، “بهرام یگانه” مسوول کمیته اهداف توسعه هزاره سازمان‌های غیر دولتی، از “رشد شش برابری” بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک و سفلیس در ایران خبر داد و گفت که به همین دلیل برای کنترل ایدز از راه جنسی هم باید برنامه‌هایی داشته باشیم.

در ‪ ۵۰‬سال اخیر “سفلیس ” شایع‌ترین بیماری مقاربتی در دنیا بوده است و “گنوره- سوزاک” دومین بیماری شایع محسوب می‌شود.

بااقداماتی که به‌توصیه سازمان بهداشت جهانی در سال‌های اخیر صورت گرفته، شمار مبتلایان و نرخ واگیری سوزاک کاهش یافته، اما عفونت‌های مجاری ادراری ازنوع غیر سوزاک مانند “تبخال ژنیتال” و قارچ‌های مقاربتی افزایش یافته‌است که نیاز دارد در این زمینه اطلاع رسانی شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر