تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۳, جمعه

از ۱۰ دختر زير ۱۶ سال كه سقط جنين غير قانوني مي‌كنند، يك دختر مي‌ميرد.

از ۱۰ دختر زير ۱۶ سال كه سقط جنين غير قانوني مي‌كنند، يك دختر مي‌ميرد.


طی چند روز گذشته کانال دو شبکه سراسری سیمای ایران در اخبار ساعت ۳۰/۸ مبادرت به پخش اخباری در رابطه با پزشک های خلاف کار و افراد دیگر که قصد شیادی در حرفه پزشکی دارند نموده است. اکثر این افراد مبادرت به سقط جنین در مطب های خصوصی و زیر زمینی می نموده اند . سوال مهم از شبکه سیمای ایران این است که آیا در میان نیروی انتظامی ، دادگستری ، روحانیون ، معلمین ، مهندسین و … افراد خلاف کار وجود ندارد که این شبکه تلويزيوني جامعه پزشکی را طی برنامه های هدف دار مورد حمله قرار داده است . و آیا این شبکه خلاف کاری حرفه های دیگر را نیز مانند حرفه پزشکی بزرگ نمایی می کند ؟اصولا هدف از پخش اين اخبار آنهم به شكل غير حرفه اي ، و تنها نشان دادن مواد مخدر و دستگاه هاي ترياك كشي در مطب پزشكي چيست ؟ هدف سيما از پخش اين اخبار هشدار دادن به مردم در رابطه با سقط جنين غير قانوني و عوارض آن نبود ، بلكه شبكه دو تلويزيون سراسري ايران مي خواست بگوييد : “مردم ببينيد پزشكان فاسدند.” ، اگر هدف سلامت مردم است ، چرا اين شبكه به پخش خبرهايي كه سلامت مردم را تهديد مي كند نمي پردازد ؟ ما حاضريم يك ليست ده صفحه اي از مواردي كه در حال حاضر سلامت مردم را تهديد مي كند در اختيار سيما قرار دهيم تا خبرنگاران غير حرفه اي آن مجبور نشوند به دنبال خبرهاي كوچه بازاري بگردند. ما ( سایت پزشکان بدون مرز ) قصد بررسی این مسئله را نداریم اما در رابطه با سقط جنین کمی باید تامل کرد :

آمار غيررسمي خبر از مرگ دختران زير ۱۶ سال بر اثر سقط جنين مي‌دهد. اين آمار نشان مي‌دهد كه از هر ۱۰ دختر زير ۱۶ سال كه سقط جنين غیر قانوی مي‌كنند، يك دختر مي‌ميرد.

قانون فقط در زماني كه حيات مادران به خطر مي‌افتد سقط جنين را مجاز مي‌داند كه آن هم با تأييد پزشكان متخصص و پزشكي قانوني مي‌باشد. بقيه سقط‌جنين‌‌ها در ايران زيرزميني است و چون غيرقانوني است، غالباً به وسيله مراكز غيرحرفه‌اي و غيربهداشتي انجام مي‌شود كه حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد منجر به سقط موفق مي‌شود.

لازم به ذکر است از هر ۱۰۰ سقط جنین غیر قانونی در ایران احتمالا ۲۰ تا ۳۵ درصد منجر به فوت مي‌شود و اين دختران بين سنين ۱۶ الي ۳۰ سالگي هستند.

مرگ يك زن در تهران منجر به شناسايي يك مركز زيرزميني شد. اعضاي باند گرداننده اين مركز بسيار كثيف و غيربهداشتي دو زن و چند مرد بودند كه تنها طي چهار ماه اقدام به بيش از ۷۰ مورد جراحي غيرقانوني كرده بودند كه با وجود دريافت مبالغ كلان اغلب منجر به عفونت و نهايتاً مرگ زن شده‌اند. سالانه ۵۰ ميليون سقط جنين در جهان روي مي‌دهد كه ۳۰ ميليون از اين مجموعه قانوني و ۲۰ ميليون مورد به طور غيرقانوني انجام مي‌شود.

سقط جنين غالباً در اثر ارتباط نامشروع انجام مي‌شود و معضلات اجتماعي هميشه زنجيروار به هم متصلند. بيكاري، فقر و اعتياد زمينه‌هاي فحشا را ايجاد مي‌كند و همه اينها علت و معلول در كنار هم هستند كه صرفاً با وضع قوانين نمي‌توان با اين مشكلات مبارزه كرد. تا زماني كه فقر و اعتياد است و مردم از نظر مالي مشكل دارند، اين مشكلات هم وجود دارد. اين وظيفه همه دست‌اندركاران نظام است كه درصدد رفع اين معضل باشند.»

اصل سه قانون اساسي، تكاليفي براي دولت وضع كرده كه از جمله موارد، ايجاد محيط مساعد براي رشد فضائل اخلاقي براساس ايمان و تقوي و مبارزه با كليه مسائل فساد و تباهي است. هرچند كه اقداماتي دراين زمينه انجام شده اما اين اقدامات كافي نبوده و همين مورد يكي از عوامل ازدياد گسترش روابط نامشروع است كه دولت بايد اقداماتي را انجام دهد تا اين زمينه‌‌ها از بين برود.

محيط مناسب زماني ايجاد مي‌شود كه همه افراد از حقوق مصرح خود در قانون اساسي اطلاع داشته باشند و اين حقوق شامل حق داشتن مسكن، شغل و تحصيل است. اگر حقوق اوليه افراد تأمين شود، جامعه به سوي ناهنجاري‌هاي اجتماعي گرايش پيدا نمي‌كند. جامعه‌اي كه در آن ناهنجاري‌‌ها به وجود مي‌آيد بيمار و آسيب‌پذير است.

یادآوری می کنیم فرهنگ و عقايد مذهبي ما اجازه سقط جنين آزاد را مثل كشور سوئد نمي‌دهد

اگرچه سازمان پزشكي قانوني كشور در دي ماه ۱۳۸۰، سقط جنين را در ۵۱ مورد مجاز اعلام كرده است اما آمار ها نشان دهنده سير صعودي سقط جنين غيرقانوني در ايران است و اين معضل موجب به وجود آمدن باندهاي متعدد غيرقانوني در كشور شده است هر روز بر تعداد گزارش‌هاي مردمي از وجود زيزمين‌هاي مخوف و غيرقانوني سقط جنين افزوده مي‌شود.

دكتر حسين ملك‌افضلي، در سال ۱۳۸۲ درمورد آمار سقط جنين در كشور گفت: با توجه به غيرقانوني بودن سقط جنين در كشور نمي‌توان آمار كامل و صحيح ارائه كرد. برآوردهاي غيررسمي كه چند سال پيش در يك تحقيق علمي آمده بود، عدد ۸۰ هزار سقط در سال را نشان مي‌داد. براساس آمار ديگر بيشترين زناني كه به سقط جنين دست مي‌زنند، ۲۳ ساله هستند و اين به خاطر روابط ممنوعه قبل از ازدواج صورت مي‌گيرد يا اين كه در دوران نامزدي باردار شده‌اند.

طبق آمار جهاني، سالانه ۷۵ ميليون بارداري ناخواسته در دنيا پيش مي‌آيد كه ۴۵ ميليون از اين بارداري‌هاي ناخواسته به سقط جنين مي‌انجامد. سقط جنين در ميان دختران ۱۵ تا ۱۹ سال ۱۹ درصد، ۲۰ تا ۲۴ سال ۳۳ درصد و تا ۳۰ سال و بالاتر ۲۵ درصد است.

دسترسي به داروهاي سقط جنين همانند ديگر داروهاي ناياب در ناصر خسرو بسيار سهل و آسان است اما با قيمت‌‌هاي بسيار بالا. اگرچه به دليل داشتن عوارض زياد آمپول‌هاي سقط جنين، فروش اين آمپول‌‌ها ممنوع اعلام شده است.

استفاده از آمپول‌هاي سقط جنين، حاملگي خارج از رحم را از بين نمي‌برد و گاه جنين به صورت مرده در درون شكم باقي مي‌ماند كه خود باعث بروز بيماري تحت عنوان «بچه‌خوره» مي‌شود. در اين مرض شخص دچار خونريزي شديد مي‌شود و چون افراد درخواست‌كننده نسبت به استفاده از اين آمپول‌‌ها تخصصي ندارند، گمان مي‌كنند كه حاملگي از بين رفته است و همين مشكلات بعدي را براي زنان سبب مي‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر