تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۸, یکشنبه

ترانس سکشوآلیسم یا اختلال هویت جنسی

سه شنبه 9 تیر 1388

ترانس سکشوآلیسم یا اختلال هویت جنسی

ترانس سکشوآلیسم یا اختلال هویت جنسی

منبع:دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد مشهد

به افراد ترانس سکشوآل در زبان فارسی دگرجنسیت جو، تراجنسیتی و دوجنس گونه نیز گفته میشود. اما بیشتر به T.S که مخفف حروف اول trans-sexual ترانس سکشوآل هست معروف می باشد. به افراد ترانس سکشوآلی که دارای روحیاتی زنانه اما جسمی مردانه دارند T.S- Male To Female یا M to F یا مذکر به مونث گفته میشود یعنی شخص میخواهد از جنسیت مذکر به جنسیت مونث تبدیل شود و به افراد ترانس سکشوآلی که دارای روحیات مردانه اما جسمی زنانه دارند T.S- Female To Male یا F to M یا مونث به مذکر گفته میشود یعنی شخص میخواهد از جنسیت مونث به جنسیت مذکر تبدیل شود.

تعریف ترانس سکشوآلیسم یا اختلال هویت جنسی:

عبارت است از احساس مبرم ناراحتی و عدم سنخی از ساخت آناتومیک جنسی خود و آرزوی مبرم به خلاصی از اعضای تناسلی خویش و زندگی کردن به صورت فردی از جنس مقابل. به عبارتی ترانس سکشوآلیسم حالت کسی است دارای جنسیت مشخص و معین می باشد،ولی قویاً اعتقاد دارد که او متعلق به جنس مخالف است یا به تعریفی دیگر شخص با اینکه دارای جسمی کاملاً طبیعی و سالم اما روح آن با جنسیتش هماهنگی ندارد.

اختلال هویت جنسی شدیدترین درجه ملال جنسی می باشد از نظر جنسی بین جسم و فکر تناقض و مغایرت وجود دارد و شخص سعی میکند در اجتماع به صورت جنس مقابل ظاهر شود و با استفاده از درمانهای هورمونی و جراحی تغییر جنسیت ظاهر بیولوژیکی جنس مقابل را احراز نماید. به عبارت دیگر اختلال هویت جنسی وضعیتی است که فرد میل وافر به گذراندن تمام اوقات حیات خود در نقش جنس مقابل را دارد و یا به عبارتی مردانی که روح و روان زنانه در جسم مردانه دارند و زنانی که روح و روان مردانه در جسم زنانه دارند.

نکته:

اختلال هویت جنسی یا ترانس سکشوآلیسم انحراف جنسی و اخلاقی نیست.

زندگی فردی افراد ترانس سکشوآل:

این افراد در زندگی شخصی خود عموماً در نقش جنس مقابل ظاهر میشوند، لباسهای جنس مخالف را می پوشند. البته هدف از پوشیدن لباس جنس مخالف در آنها بیشتر رسیدن به آرامش تثبیت شخصیتی می باشد و نه به شکل ارضاء جنسی که در ائونیسم ها دیده می شود.

البته این افراد را نباید با همجنسگرایان اشتباه گرفت زیرا که همجنس گرایان کسانی هستند که از جسم خود راضی هستند و از هویت جنسی و صفات ثانویه جنسی شان متنفر نیستند و بالعکس بخاطر داشتن چنین صفاتی، اظهار فخر نیز می کنند. همجنس گرایی یا هوموسکشوآلیسم یک گرایش جنسی است نه اختلال هویت جنسی در صورتی که ترانس سکشوآلیسم گرایش جنسی نیست و اختلال هویت جنسی می باشد.و به خاطر همین مهم نیز اکثر صاحب نظران امور جنسی، همجنس گرایی را جزء اختلال بحساب نمی آورند.زیرا که شخص از آن رنج نمی برد. این دو وجه تمایز در بی هویتان جنسی دیده نمی شود و درست بلعکس این مقوله رفتار می کنند. آنها(ترانس سکشوآلها) در اجتماع تمایلات خود را به منسه ظهور می رسانند و نیز از خود و جسمشان تنفر شدید دارند و هر لحظه به فکر ورود به جرگه جنس مخالفشان می باشند جنسیتی که با روحیه شان یکی است.

زندگی خانوادگی افراد ترانس سکشوآل :

اولین اشکال در خانواده بوجود می آید که پدران و مادران و سرپرستان چنین افرادی حاظر به قبول چنین نقص و عیبی نیستند به علاوه چنانچه بر وضعیت روحی و جسمی آنان با توجه به مشاهداتی که روزمره شاهد آن هستند واقف گردند بعلت دیدگاه های فرهنگی، اجتماعی و جنبه های تعصبی و حرمت آبرو به خود اجازه نمی دهند که برای رفع این معضل و مشکل اقدامی انجام دهند و ترس از زبان زد شد در فامیل و اجتماع و سرافکندگی و ذلت، در مقابل این خواسته و میل فرزندانشان مقاومت به خرج می دهند که در نتیجه منجر به جدال و کشمکش و ضرب و شتم و راندن چنین افرادی از خانواده میشود. بعضی از والدین نیز دیده شده اند که رفتارهای کودکان خود که به صورت پوشیدن لباس جنس مخالف و غیره نمود پیدا کرده است را دیده ولی به خاطر مسئله ساز نشدن این عارضه، از انگشت گذاشتن بر روی این رفتارها طفره رفته اند.

نارضایان جنسیتی معمولاً در خانواده مشغول به کار و شغل های خانگی می شوند و کمتر خود را در اجتماع نشان می دهند. یکی از مشکلات عمده این افراد در خانواده، هزینه عمل جراحی برای تغییر جنسیت و درمان آنها می باشد که از عهده هر خانواده ای بر نمی آید.

زندگی اجتماعی افراد ترانس سکشوآل:

جدال در خانواده معمولاً باعث طرد این افراد از خانواده گردیده که نهایتاً منجر به فرار اجباری و رها شدن در اجتماع می گردد که سرآغاز مصائب و سوء استفاده افراد خاطی (تشنگان شهوت) از چنین افرادی می شود. این افراد معمولاً به سوی انزواطلبی، کناره گیری، ناامیدی، احساس پوچی، افسردگی، نهایتاً انتحار ممکن است سوق داده شوند که خود از نظر روانی و اجتماعی نابهنجار اطلاق می شود.این افراد معمولاً در اجتماع دوستان ترانس سکشوآل مانند خود دارند که روابط دوستانه خوبی را بین خود دارند. گاهی اوقات دیده شده است مردان ترانس سکشوآلی که نمی توانند دست به عمل تغییر جنسیت با جراحی یا درمان هورمونی بزنند دست به اخته کردن خود، نه به عنوان اقدام به خودکشی بلکه به عنوان راهی برای پیشروی به سوی تبدل اقدام می کنند.

حرف امروز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر