تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

افسردگی بعد از زایمان


افسردگی بعد از زایمان

تهران،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۹/۱۳‬

داخلي. علمي. پزشكي. زايمان طبيعي.

نتايج يك تحقيق نشان مي‌دهد زناني كه بصورت طبيعي زايمان مي‌كنند از سلامت رواني بهتري نسبت به كسانيكه عمل سزارين انجام مي‌دهند برخوردار هستند و كمتر دچار افسردگي مي‌شوند
در تحقيقي كه توسط "بهناز تركان" انجام و در ششمين كنگره بين‌المللي زنان و مامايي ارايه شد افسردگي مادران پس از زايمان طبيعي و سزارين مورد ارزيابي و مقايسه قرار گرفت.

در اين تحقيق كه بصورت تحليلي بود با استفاده از پرسشنامه افسردگي پس از زايمان ،ميزان افسردگي مادران در دو مرحله ‪ ۶‬تا‪ ۸‬هفته و ‪ ۱۲‬تا‪۱۴‬ هفته پس از زايمان تعيين شد.

اين پرسشنامه شامل ‪ ۱۰‬سوال چهار جوابي بود كه حداكثر نمره ‪ ۳۰‬تعيين شده بود.نمره ‪ ۱۳‬و بيشتر نشانه ابتلا به افسردگي ،نمره ‪ ۹‬تا‪ ۱۲‬نشانه استعداد ابتلا به افسردگي و نمره صفر تا ‪ ۸‬نشانه عدم ابتلا به افسردگي بود.

نتايج اين تحقيق نشان داد در هر دو گروه ميزان افسردگي در مرحله دوم مطالعه نسبت به مرحله اول كاهش يافت.به اينصورت كه ‪ ۱۹‬درصد مادران در مرحله اول و ‪ ۱۶‬درصد آنها در مرحله دوم نمره ‪ ۱۳‬و بالاتر داشتند.

همچنين سن متوسط مادران در گروه زايمان طبيعي ‪ ۲۴/۵‬سال و در گروه سزارين ‪ ۲۵‬سال بود و بيشتر مادران از تحصيلات متوسطه برخوردار بودند.

يافته‌هاي اين تحقيق نشان مي‌دهد گروه زايمان طبيعي از سلامت رواني بهتري نسبت به گروه سزارين برخوردار هستند به دليل اينكه عمل سزارين با عوارض جراحي ،بيهوشي و نيز عوارض بستري شدن در بيمارستان همراه است.

آمارها نشان مي‌دهد ميزان سزارين در ايران به دلايلي همچون "سزارين انتخابي" در حال افزايش است.

نتايج اين تحقيق كه توسط "بهناز تركان" انجام شد در ششمين كنگره بين المللي زنان و مامايي ايران ارايه شد.

ششمين كنگره بين‌المللي زنان و مامايي ايران چهارم تا هشتم آذرماه سال جاري در مركز همايش‌هاي رازي تهران برگزار شد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر