تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

ویتامینهای دوران بارداری


ویتامینهای دوران بارداری

ترجمه: زهرا سبزی

کارشناس ارشد پرستاری کودک و خانواده، مربی دانشکده پرستاری و مامایی بویه گرگان

سوال: آیا می دانید ویتامین های پره ناتال (ویتامین های دوران بارداری) کدامند ؟

پاسخ: برای سلامت مادر و کودک به مادر توصیه می شود از ویتامین های دوران بارداری استفاده نماید. این ترکیب یک فرمول مخصوص است که تعدادی از کمبودهای تغذیه ای مادران باردار را تامین می کند. این مکمل شامل تعدادی ویتامین، مواد مغذی، اسید فولیک، آهن و همچنین محتوی کلسیم است.

سوال: چرا مادران باردار به سطح بالایی از اسید فولیک،آهن و کلسیم نیاز دارند؟

پاسخ: اسید فولیک می تواند خیلی از نقایص جدی بدو تولد خصوصا نقایص مغزی و طناب نخاعی که "نقص لوله عصبی" نیز نامیده می شود را کاهش دهد. اسپینابیفیدا یک نقص عصبی شایع است که در بدو تولد با باز ماندن مهره های کمری در کودک مشخص می شود. بیرون زدگی اعصاب با عوارضی نظیر درجات متفاوتی از بیحسی، بی اختیاری و گاهی اوقات عقب ماندگی ذهنی همراه می باشد. نقص لوله عصبی در 28 روز بعد از لقاح قبل از اینکه خانم متوجه حاملگی خود شود بروز می کند. در جمیعت امریکایی ها حدود نیمی از حاملگی ها برنامه ریزی شده نیست لذا انجمن سلامت توصیه می کند کلیه خانم های سن باروری روزانه 400 میکرو گرم اسید فولیک استفاده نمایند. FDA توصیه کرده است پودر اسید فولیک به همه محصولات تولیدی مانند آرد، کلوچه و شیرینی ها اضافه شود. خانمی که در حاملگی قبلی اش کودک مبتلا به نقص عصبی بدنیا آورده است بایستی قبل از حاملگی مجدد با پزشک درمورد دوز مصرفی اسید فولیک مشورت نماید. مطالعات نشان داده است مصرف اسید فولیک با دوز زیاد ( بالاتر از 4000 میکرو گرم )حداقل یک ماه قبل از بارداری و سه ماهه اول بارداری مفید است. منابع طبیعی اسید فولیک شامل سبزیجات برگ سبز، آجیل، باقلا، لوبیا و خانواده مرکبات می باشد. همچنین اسید فولیک در بسیاری از نان های غنی شده و بعضی از مکمل های ویتامینی وجود دارد.

کلسیم در طی حاملگی می تواند از کاهش دانسیته استخوانی مادر پیشگیری کند زیرا جنین برای رشد استخوانهایش از مواد معدنی استفاده می نماید.

آهن هم برای مادر و هم برای حمل اکسیژن خون جنین کمک کننده است.

از آنجا که مکمل های ویتامین روزانه در رژیم یک فرد سالم در نظر گرفته نمی شود لذا جهت اطمینان از سطح کافی این مواد معدنی به اکثر خانم ها مکمل ویتامینی توصیه می شود.

سوال: آیا همه خانم ها باردار به یک میزان مساوی از مکمل ها نیاز دارند ؟

پاسخ: خیر. این طور نیست . به مقادیر توصیه شده زیر توجه نمایید.


نام ویتامین

مقدار

نام ویتامین

مقدار


ویتامینA

4000 - 5000 واحد بین المللی

پیریدوکسین

6/2 میلی گرم


اسید فولیک

800- 1000 میکرو گرم

نیاسین آمید

17 میلی گرم


ویتامینD

400 واحد بین المللی

ویتامین ب 12

2/2 میلی گرم


کلسیم

300-200 میلی گرم

ویتامین E

10 میلی


ویتامین C

70 میلی گرم

روی

15 میلی


تیامین

5/1 میلی گرم

آهن

30 میلی


ریبوفلاوین

6/1 میلی گرم




پزشک و ماما شما می تواند به مصرف گندم و سبوس خاص تاکید کند . در بعضی موارد مراقبین بهداشتی شما می تواند یک نوع مخصوصی از ویتامین های پره ناتال را توصیه کند .

سوال: آیا مکمل بارداری (مکمل های پره ناتال) حالت تهوع ایجاد می کنند؟

پاسخ: بعضی از مکمل های بارداری ممکن است در بعضی خانم های مستعد ویار حالت تهوع ایجاد کند. اگر مکمل بارداری در شما ضعف ایجاد کرد بایستی این مسئله را به پزشک معالج یا مراقب بهداشتی در میان بگذارید. وی ممکن است یک نوع دیگر از ویتامین بارداری را توصیه کند. در بعضی خانم ها جویدن ویتامین به جای بلعیدن توصیه می شود این شیوه باعث تحمل بهتر ویتامین می شود

http://jouybari.blogfa.com/post-67.aspx

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر