تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۶, جمعه

ازدواج و قانون: چگونه به جنگ همسرتان برو





  1. قبل از ثبت قانونی ازدواج: در این مرحله پیشگیری از بروز درگیری های ناخواسته بسیار آسان تر است. توجه به حقوق قانونی طرفین و امتناع از قبول رسمی و محضری تعهداتی که قلبا آن را قبول نداریم و یا در عهده خود نمی بینیم ساده ترین راه جلوگیری از اجرای احکام قانونی ناخواسته است.

~

  1. بعد از ثبت قانونی ازدواج: معمولا در این مرحله بیشتر شکایات از جانب خانمها مطرح میشود. اصولا آقایان موضوع چندانی برای طرح شکایت ندارند. معمولا هم طرف برنده کسی است که از لحاظ شان و شخصیت در مرتبه پایین تری قرار دارد و "میخواهد مثل کنه به طرف دیگر بچسبد". البته جزئیات مراحل قانونی مفصل است که در اینجا مجال صحبت از آن وجود ندارد. اما در نهایت شکایات خانمها شامل: 1. طلب مهریه 2. طلب نفقه و 3. برگشت جهیزیه میشود که بیشتر جنبه حقوقی دارد. درحال حاضر با آخرین تغییرات در روند قانونی بر خلاف گذشته فرد بدهکار (یعنی مرد) بخاطر عجز از عدم پرداخت بدهی به زندان نمیرود و به دادخواست اعسار وی در فرصت مناسب رسیدگی میشود تا بدهی مربوط بصورت مناسب تقسیط شود.

موردی که لازم است توضیح داد. تعریفی است که قانون ایران از ازدواج زن و مرد ارائه میدهد: از نظر قانون ازدواج عبارت است از "اجاره خدمات جنسی زن توسط مرد". این اجاره باید با در نظر گرفتن چهارچوب قانونی و تعیین حقوق طرفین در دفاتر قوه قضاییه ثبت شود. این اجاره نامه خدمات جنسی که اصطلاحا صیغه عقد گفته میشود خود به دو صورت است. با تعیین مدت اجاره (یک ماه- یک سال و....) که صیغه عقد موقت نامیده میشود و بدون تعیین مدت اجاره که به غلط صیغه عقد دائم گفته شده است که کاملا غلط است و این نوع اجاره هم مانند نوع قبلی لزوما تا هنگام مرگ پایدار نیست بلکه مدت آن مشخص نشده است و بهتر است به آن "صیغه عقد غیر معین" گفته شود.

از لحاظ قانونی ثبت ازدواج بصورت صیغه عقد موقت برای طرفین درگیریهای قانونی کمتری به همراه دارد و به زوجی که براستی میخواهند خود را از شر طوق نحس قانون راحت کنند این راه بهترین راه پیشگیری از عواقب موضوع است که متاسفانه خانمها بخاطر بار و فشار شدید اجتماعی به غلط "صیغه شدن" را کاملا معادل تن به فاحشگی (از نوع رسمی) دادن میدانند. که قطعا تصور غلطی است و باید شکسته شود.

موضوع مهم این است که قانون ازدواج را یک موضوع عاطفی و خانوادگی تلقی نمیکند. از این رو خانم هایی که اقدام به شکایت علیه شوهران خود میکنند در واقع رابطه عاطفی و حتی مقدس دوطرفه قبلی را به یک "طلب اجاره بها برای اجاره خدمات جنسی" تبدیل میکنند. از آنجائیکه در این حال ماهیت رابطه دوطرفه بطور کلی عوض میشود و بعضا ممکن است آقایان چنین تصوری داشته باشند که آقای قاضی "متر مربع پرده را برایشان گران حساب کرده است" روابطه عاطفی و جنسی طرفین بطور اجتناب ناپذیر و بعضا غیرقابل برگشت آسیب می بیند.

به زوجها پیشنهاد میکنم که درصورتی که حقیقتا قصد خرید و فروش خدمات جنسی را دارند با موضوع کاملا جدی و به همین قصد برخورد کنند در غیراینصورت از پیشنهاد و قبول تعهدات مالی سنگین کاملا خودداری کنند. البته در واقع یکی از دلایل توجه به مهریه های سنگین در جامعه گسترش احساس بی اعتمادی وبدبینی کلی است که ظاهرا قرار است از طریق گرفتن "وثیقه سنگین و معتبر" این مشکل را حل کرد که در واقع معلوم نیست چقدر میتواند کمک کننده و راهگشا باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر