تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۳, جمعه

وقتی قاعدگی مختل می‌شود

یکشنبه 8 اردیبهشت 1387

وقتی قاعدگی مختل می‌شود

وقتی قاعدگی مختل می‌شود

منبع مجله روانشاسی ایرانیان

به‌طور کلی، اگر سیکل قاعدگی یک خانم تعادل 28 روزه‌اش به هم بخورد و یا میزان خون‌ریزی از 80 سی‌سی بیشتر شود که فرد را به کم‌خونی دچار کند، غیرطبیعی تلقی می‌شود و حتی اگر قاعدگی خانم منظم است اما خون‌ریزی بسیار شدیدی دارد، بهتر است با انجام یک سونوگرافی از سلامت خود اطمینان حاصل کند. خانم‌هایی که تعادل قاعدگی‌شان به هم می‌‌خورد، با مجموعه متعددی از علایم گوناگون و تظاهرات بالینی متنوع مواجه می‌شوند.

چون وجود سیکل‌های منظم قاعدگی به سلامت رحم و محور ارتباطی آن با مغز ربط دارد، به راحتی می‌توان دریافت که اگراین نظم به هم بخورد، یا در رحم یک اتفاق غیرطبیعی افتاده است (برای مثال، این اتفاق می‌تواند توده‌ای به نام فیبروم رحم یا ضایعات خوش‌خیمی چون پولیپ‌ها و حتی انواع توده‌های بدخیم، عفونت‌ها و یا بافت‌ سرطانی داخل رحم باشد) یا در محور هورمونی تخمدان با مغز خللی ایجاد شده است.

پیش از این توضیح داده‌ام اما برای یادآوری باید بگویم که هیپوتالاموس که در مغز وجود دارد، به غده هیپوفیز دستور می‌دهد تا هورمون‌هایی را بسازد و در خون آزاد کند که این هورمون هم سبب اثر روی تخمدان و تولید رشد تخمک در آن می‌شود و هم موجب ترشح هورمون زنانه از تخمدان‌ها می‌شود و اگر به هر دلیلی برای هیپوتالاموس یا هیپوفیز مشکلی پیش بیاید، تنظیم کاری این محور به هم می‌خورد. شاید تخمدان‌ها سالم باشند اما هیچ هورمون محرکی از سوی هیپوفیز آنها را وادار به کار نمی‌کند و چه بسا غدد دیگر بدن از جمله تیروئید، آدرنال و غیره مشکل داشته باشند و به دلیل عملکرد و رابطه مشترک کاری با هیپوفیز اختلالی را در آن سبب شده باشند و شما با مجموعه علایمی به پزشک مراجعه کنید که ربطی به مسایل زنان ندارد.

بارها گفته‌ام غدد بدن ما نوازنده‌های یک ارکستر بزرگ هستند و هر دسته‌ای که ساز مخالف بزند، بقیه را سردرگم می‌کند. برای همین اختلال، تخمدان‌ها تنبل شده و خانم تخمک‌گذاری نمی‌کند و ناباروری یا نازایی او را به نزد مطب متخصص زنان روانه می‌سازد. حالا که موضوع روشن شد باید برای تشخیص صحیح به آزمایش‌های تشخیصی مانند سونوگرافی و آزمایش‌های هورمونی تن بدهید تا با درمان به موقع مشکل حل شود. نگران نباشید، چه جزو گروه اول (محور ارتباطی سالم است و خللی در رحم دارید) و چه جزو گروه‌های (محور هورمونی مشکل دارد و تخمدان نارسا یا تخمدان پلی‌کیستیک دارید) باشید مشکل شما درمان مشخصی دارد و با رفع آن می‌توانید قاعدگی منظم داشته و بچه‌دار شوید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر