تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۶, جمعه

پیشگیری از بارداری بوسیله آی . یو . دی (I.U.D)

  • آی. یو. دی. (I.U.D)

آی . یو. دی. (I.U.D) حروف اول کلمات Intra Uterine Device به معنای وسیله داخل رحمی می باشد . آی . یو . دی . یک وسیله کوچک پلاستیکی می باشد که توسط پزشک یا ماما در داخل رحم خانمها قرارداده می شود . برای عده بسیاری از خانمها ، استفاده از آی . یو . دی. می تواند بسیار موثر و مناسب می باشد تا از حاملگی های ناخواسته جلوگیری نماید .

دو نوع آی . یو. دی. وجود دارد که عبارتند از :

  • 1)آی . یو. دی. های مسی
  • 2) آی . یو. دی. های حاوی هورمون پروژسترون

حلقه مسی ( که به سیستم درون رحمی (IUS) یا دستگاه درون رحمی (IUD) نیز معروف است ) مانند حلقه هورمونی در رحم زن قرار داده می شود . حلقه مانع از چسبیدن اسپرم به رحم می گردد . همچنین مانع از حرکت اسپرم در رحم می گردد . حلقه هورمونی به مدت پنج تا ده سال مؤثر است و وسیله ای بسیار مطمئن برای جلوگیری از بارداری می باشد . حلقه های مسی ممکن است به پریودهای شدیدتر و بعضاً توأم با درد منجر شوند .

آی . یو. دی. های مسی را می توان تا ده سال هم در مهبل باقی گذاشت و از مزایای آن استفاده نمود . این نوع آی . یو. دی. های امروزه یکی از موثرترین وسایل جلوگیری از بارداری می باشند ، بطوریکه از هر 100 خانمی که از این وسیله استفاده می نماید فقط یک نفر دچار حاملگی ناخواسته می شود .

آی . یو. دی . های حاوی پروژسترون که به "پروژستاسرت " ( Progestasert) نیز معروف می باشند را باید هر سال عوض نمود . تاثیر این آی . یو. دی . ها نیز در جلوگیری از بارداری زیاد می باشد بطوریکه از هر 100 خانمی که از این وسیله استفاده می کنند ، فقط حدود 3 نفر دچار حاملگی ناخواسته می شوند . وجود هورمون پروژسترون در این نوع از آی . یو. دی. ها باعث کاهش خونریزی و انقباضهای رحمی می گردد که در هنگام استفاده از آی . یو. دی . معمولا ایجاد میشود .

  • نحوه عملکرد آی . یو . دی . ها

مکانیزم دقیق عمل آی . یو. دی. ها هنوز بطور کامل مشخص نشده است . آی . یو . دی . باعث یک واکنش التهابی در دیواره رحم می شود که این التهاب با انتقال اسپرم و تخمک ها جلوگیری می نماید . وجود مس در آی . یو . دی . باعث تشدید این پاسخ التهابی می گردد . تحقیقات نشان داده است که این واکنش التهابی بطور مشخصی باعث کاهش میزان لقاح شده و شانس بقای جنین را در صورت بروز لقاح کاهش می دهد . بعلاوه خود فلز مس برای اسپرمها سمی می باشد . و بسیاری از اسپرمها از بین خواهند رفت . اسپرمهای کمی هم که زنده می مانند و خود را به تخمک می رسانند احتمال خیلی کمی دارد که توانایی بارور کردن تخمک را داشته باشند .

افرادی که می توانند از آی . یو. دی. استفاده کنند :

خانمهایی که هیچگونه سابقه ابتلا به عفونت یا التهاب لگن را ندارند می توانند از آی . یو . دی . برای جلوگیری از بارداری استفاده نمایند . خانمهایی که تا کنون هیچگونه حاملگی نداشته اند بخاطر عوارض خونریزی و انقباض های رحمی که ممکن است بر اثر آی . یو. دی. ایجاد شود به میزان بیشتری از سایر خانمها ممکن است خواهان عدم استفاده از آی . یو. دی. شوند . همچنین در این خانمها احتمال افتادن به بیرون آی . یو. دی. بیشتر از خانمهایی است که قبلا سابقه حاملگی داشته اند . بطور کلی توصیه می شود که خانمهایی که دارای مشکلات زیر هستند از آی . یو. دی. استفاده نکنند :

» انقباضهای شدید رحمی در هنگام قاعدگی

» خونریزیهای شدید در هنگام قاعدگی

» کم خونی و سایر خونریزیها

» وجود ناهنجاری هایی در رحم ، لوله فالوپ و تخمدان ها

» تست اسمیر غیر طبیعی

» سابقه حاملگی خارج رحمی

» وجود بعضی از اختلالات دریچه قلب

» وجود حساسیت یا آلرژی به مس ( در مورد آی . یو. دی. های مسی )

» سابقه ابتلا به بیماریهای عفونی مقاربتی

» وجود بیماری هایی مثل مرض قند ( دیابت ) ، سرطان خون ( لوسمی ) و ایدز که می توانند باعث افزایش احتمال بروز عفونت شوند .


  • عوارض جانبی شایع آی . یو. دی. ها

گاهی اوقات بعضی از خانمهایی که از آی . یو. دی . استفاده می کنند ممکن است در طی قاعدگی های خود دچار انقباضهای شدید رحمی ، افزایش خونریزی و کمر درد و یا پشت درد شوند . مصرف قرصهای ایبذوپروفن در هنگام شروع قاعدگی می تواند به کاهش این مشکلات کمک نماید . حدود 10 تا 15 در صد خانمها بخاطر بروز این گونه درد ها و خونریزیها در طی سال اولی که از آی . یو. دی. استفاده کرده اند اقدام به بیرون آوردن آن می کنند . در طی سال های بعدی این میزان کاهش یافته و به 3 درصد می رسد . خانمهایی که قبلا بچه هایی به دنیا آورده اند در هنگام مصرف آی . یو. دی. کمتر دچار خونریزی و درد می شوند و بنابراین احتمال کمتری دارد که به این دلایل اقدام به بیرون آوردن آی . یو. دی. نمایند .

  • خطرات استفاده از آی . یو. دی. ها

این خطرات عبارتند از :

1) عفونت یا التهاب لگن -- یک عفونت جدی رحم ، لوله فالوپ و تخمدان ها می باشد که می تواند باعث نازایی عقیم شدن و دردهای مزمن شود . خطرایجاد بیماری التهاب لگن در طی 20 روز اول نصب آی . یو. دی. بسیار زیاد می باشد. در طی این مدت از هر 1000 خانمی که آی . یو. دی. گذاشته است 10 نفر به التهاب لگن دچار می شود اما از روز 21 به بعد این میزان کاهش یافته و از هر 1000 خانم ، فقط یک نفر بر اثر نصب آی . یو. دی. دچار التهاب لگن میگردد . علایم و نشانه های التهاب لگن عبارتند از : درد های شکمی ، درد در هنگام مقاربت ، خونریزی یا ترشح از مهبل و تب . در هنگام مواجه شدن با چنین علائمی ، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید .


2) سوراخ شدن رحم - در موارد نادری ممکن است ایجاد شود . درچنین مواقعی آی . یو. دی. با سوراخ کردن رحم وارد شکم می گردد و ممکن است نیاز به انجام عمل جراحی و بیرون آوردن آی . یو. دی. باشد .


3) بیرون افتادن آی . یو. دی. - در طی سال اول نصب آی . یو . دی. حدود 2 تا 10 درصد می باشد که اکثر آنها نیز در طی ماه اول اتفاق می افتد . در خانمهایی که سابقه به دنیا آوردن بچه هایی را دارند فقط 2 تا 3 در صد احتمال وقوع چنین حالتی وجود دارد .


بعد از سال اول ، بیرون افتادن آی . یو. دی. از رحم به خارج آن به میزان زیادی کاهش می یابد و به حدود یک تا سه در صد می رسد . اگر بیرون افتادن آی . یو . دی. بدون اینکه خانم متوجه آن شود اتفاق بیفتد ، ممکن است حاملگی روی دهد .

وقوع حاملگی - اگر با وجود آی . یو. دی. در داخل رحم ، حاملگی رخ دهد باید سریعا اقدام به بیرون آوردن آی . یو. دی. نمود . ادامه حاملگی همراه با آی . یو. دی. خطر سقط خود بخودی را دو برابر و خط زایمان زود رس را چهار برابر می نماید.

خانمهایی که با وجود آی . یو. دی. حامله می شوند احتمال بیشتری دارد که به حاملگی خارج رحمی دچار شوند (حدود 5 درصد) . عدم ایجاد قاعدگی در طی یک ماه ، خونریزی های نامنظم و بروز علائم حاملگی ( مثل تهوع و استفراغ ، حساس شدن پستانها ، دفع مکرر ادرار و خستگی ) را باید به پزشک گزارش نمود . حاملگی خارج رحمی در صورتی که به موقع درمان نگردد می تواند باعث مرگ شود .

  • نحوه گذاشتن آی . یو. دی.

قبل از اینکه پزشک یا ماما بخواهد اقدام به گذاشتن آی . یو. دی. نماید . یک بررسی و معاینه کلی (چک آپ) انجام شود . این معاینات شامل معاینه لگن و پستانها ، تست پاپ اسمیر و آزمایش حاملگی می باشد . در صورتی که هیچ مشکلی وجود نداشت ، می توان اقدام به نصب آی . یو. دی. نمود.
آی . یو. دی. را معمولا در روزهای آخر عادت ماهانه نصب می کنند زیرا در آن هنگام ، دهانه رحم کمی باز بوده و احتمال وجود حاملگی بسیار اندک می باشد . با این حال ، می توان آی . یو. دی. را در هر زمانی نصب نمود . کل زمان نصب آی . یو . دی . حدود 5 تا 15 دقیقه طول میکشد . اکثر خانمها در هنگام نصب و نیز بعد از قرار دادن آی . یو . دی . احساس انقباضهایی می کنند . مصرف قرصهای ایبو پروفن می تواند به کم کردن این انقباضهای دردناک کمک نماید . بهتر است این قرصها یکی دو ساعت قبل از نصب آی . یو. دی. خورده شوند تا اثر بهتری داشته باشند . قبل از نصب آی . یو. دی. پزشک یا ماما با استفاده از یک وسیله مخصوص ، اندازه و عمق رحم را اندازه گیری می کند . سپس به آرامی آی . یو. دی. را در رحم قرار میدهند . ممکن است در هنگام نصب آی . یو. دی. انقباضهای دردناکی ایجاد شود و بعد از نصب نیز مقداری خونریزی ایجاد گردد .

بعد از نصب آی . یو. دی. به مدت پنج روز از انجام مقاربت خودداری نمایید و نیز در طی این مدت از قرار دادن هر گونه چیزی در داخل مهبل خود (مثل تامپون) پرهیز نمایید . این کار باعث می گردد که احتمال وقوع عفونت کاهش یابد . انقباضهای خفیفی ممکن است در طی چند روز پس از نصب آی . یو. دی. ایجاد شود که میتوان با مصرف داروهای مسکن ساده مثل ایبوپروفن ، آسپرین و یا استامینوفن آنها را تسکین داد . در صورتی که درد خیلی شدید بوده و با مصرف این مسکن ها تسکین پیدا نکرد ، با
پزشک خود تماس بگیرید .

  • پیگیری های بعدی آی . یو. دی.

با قرار دادن انگشت تمیز خودتان در داخل مهبل ، می توانید وجود نخی که به انتهای آی . یو. دی. متصل است را احساس نمایید . شما باید بعد از هر عادت ماهانه ، این کار را انجام دهید تا مطمئن شوید که آی . یو. دی. هنوز در محل خود قرار دارد و به بیرون نیفتاده است . در صورتی که وجود نخ را احساس نکردید ، باید به پزشک یا ماما ی خود مراجعه نمایید . بطور کلی بعد از سه ماه که از نصب آی . یو . دی . گذشت باید برای کنترل آی . یو . دی . به پزشک یا ماما مراجعه نمود . سپس سالی یک بار باید این کار را انجام داد و تست پاپ اسمیر هم باید بطور سالانه صورت پذیرد.علائم و نشانه های خطر در خانمهایی که از آی . یو. دی. استفاده می کنند . در صورت

مشاهده علائم زیر ، سریعا با پزشک تماس بگیرید:

» انقباضهای درد ناک شدید و خونریزی های زیاد

» درد شکم

» تب

» ترشحات غیر طبیعی از مهبل و یا سوزش دستگاه تناسلی

» خونریزیهای نامنظم

» عنم ایجاد عادت ماهانه

» علایم وقوع حاملگی (مثل تهوع ، استفراغ ، حساس شدن پستانها ، تکرر ادرار ، خستگی)

نحوه برداشتن و بیرون آوردن آی . یو. دی.

آی . یو . دی . را می توان در هر زمانی از رحم خارج نمود . بیرون آوردن آی . یو. دی. خیلی راحت تر از نصب آن می باشد . آی . یو. دی. های مسی را میتوان بعد از 10 سال و آی . یو. دی. های پروژستاسرتی را بعد از یکسال بیرون آورد .


تذکرمهم :
هیچگاه خودتان به تنهایی اقدام به بیرون آوردن آی . یو. دی. ننمایید .

  • مزایای استفاده از آی . یو. دی.

مزایای آی . یو. دی. ها عبارتنداز :

» مشکلی در هنگام مقاربت ایجاد نمی کند

» نیازی به مراقبتهای روزانه ندارد

» بلافاصله بعد از نصب موثر می باشد

» اثر آن طولانی مدت است

  • معایب استفاده از آی . یو. دی.

معایب آی . یو. دی. ها عبارتند از :

» از انتقال بیماریهای عفونی مقاربتی مثل ایدز جلوگیری نمی کند

» نصب و برداشتن آن نیاز به پزشک یا ماما دارد

» ممکن است آی . یو. دی. خود بخود به بیرون رحم بیفتد

» می تواند باعث مشکلاتی در طی عادت ماهانه شود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر