تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ شهریور ۱۶, دوشنبه

افسردگي بعد از زايمان در زنان به حدي شايع است كه حدود ‌٨٠ درصد آنها درجاتي از افسردگي را تجربه مي‌كن

افسردگي بعد از زايمان در زنان به حدي شايع است كه حدود ‌٨٠ درصد آنها درجاتي از افسردگي را تجربه مي‌كن

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بهداشت و درمان - خانواده

يك روانپزشك اظهار كرد: افسردگي بعد از زايمان در زنان به حدي شايع است كه حدود ‌٨٠ درصد آنها درجاتي از افسردگي را تجربه مي‌كنند و ‌١٥ درصد آنها به موارد شديد آن دچار مي‌شوند.

دكتر محمد آيتي در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران با بيان اين مطلب توضيح داد: با توجه به اين كه زنان ‌٥/٢ برابر بيشتر از مردان به افسردگي مبتلا مي‌شوند، يكي از مقاطعي كه افسردگي بيشتر ظهور مي‌كند بارداري و عواملي است كه زمينه ساز آن است.

وي در ادامه افزود: مهمترين علل افسردگي در اين دوران تغييرات هورموني و كاهش و افزايش ناگهاني آن در دوران بارداري و پس از زايمان است.

دكتر آيتي در مورد درجات بروز افسردگي پس از زايمان گفت: در اكثر موارد درجات افسردگي در افراد به صورت خفيف و گذرا و بدون هيچ درمان خاصي فروكش مي‌كند در اين موارد فرد بيشتر احساس دلتنگي و غم مي‌كند ولي در ‌١٥ درصد موارد كه اين حالت شديدست و ممكن است به صورت علائم جنون، ميل به خودكشي يا به صورت زمينه بيماري دو قطبي در فرد ظهور كند. در خيلي موارد نيز فرد نسبت به موقعيت خود احساس بدي دارد و احساس مي‌كند توانايي مراقبت از نوزاد خود را ندارد و يا نسبت به فرزند خود احساس تنفر مي‌كند. در اين موارد فرد حالت عصبي و پرخاشگر پيدا مي‌كند و افكار منفي در او باعث بروز اعمال نا به هنجاري مي‌شود.

دكتر آيتي در رابطه با درمان اين بيماري تصريح كرد: افسردگي پس از زايمان با علائم شديد ظهور مي‌كند و به يكباره نيز فروكش مي‌كند و معمولا علائمش به طور كامل از بين مي‌رود. در موارد شديد افسردگي، بيمار بستري مي‌شود و گاهي از دارو، گاهي الكتروشوك و گاهي روان درماني براي درمان وي استفاده مي‌شود.

وي همچنين در مورد نقش خانواده در كاهش افسردگي پس از زايمان بيان كرد: خانواده فرد افسرده و بخصوص همسر وي در كاهش افسردگي نقش مهمي ايفا مي‌كنند كه بايد به محض مشاهده علائم آن و نامتعادل بودن حالت روحي فرد براي درمان آن به روانشناس مراجعه كنند و از آنجا كه يكي از دلايل مهم افسردگي نگراني شديد مادر از نگهداري فرزند خود است و احساس مي‌كند از پس آن بر نمي‌آيد خانواده فرد و بخصوص همسر وي بايد او را از لحاظ نگهداري فرزندش مطمئن كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر