تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ مهر ۱۳, دوشنبه

جنبه اي ديگر از دنياي “زنانه “


يكي از سرگرمي هاي مردم در جاهاي مختلف، تماشاي برنامه هاي تلويزيوني با موضوعات مرتبط با خانه و خانواده است. هدف اين برنامه ها هم همفكري و همدردي با مسائلي است كه ساكنان يك خانه شهري احتمالا با آن روبرو هستند: كمك به حل مجادلات خانوادگي با راهنمايي روانشناس برنامه، نگاهي به وقايع روزمره كوچه و بازار براي تاكيد بيشتر بر حس نوعدوستي و شهروندي، … و البته بخش ثابت و پرطرفدار همه آنها ارائه ابتكارات تازه در زمينه هنر خانه داري است.

مهارت زن خانواده در خانه داري و به طور كلي همه هنرهاي منسوب به اين بخش از زندگي او (آشپزي، كاردستي، نظافت …) نسل هاست كه موضوع شيرين و گاه بسيار تلخ هر خانه ايراني بوده.

فرزانه، ساكن كرج است و يك آرايشگاه دارد: “كار خانه روحيه من را ارضاء نمي كند. نمي توانم بپذيرم كه تمام روزم را فقط صرف كار خانه كنم. وقتي بچه ها كوچك بودند و كار نمي كردم، از خانه داري زجر مي كشيدم. از اين كه هر روز ساك سنگين خريد را بكشم، متنفر بودم. اما حالا كه فعاليت ديگري هم دارم، كار خانه را با علاقه بيشتري انجام مي دهم. شايد مادرانمان با خانه داري خوش بودند اما امروز، خانم ها، هم به خاطر استقلال مالي و هم براي بودن در اجتماع مي خواهند كه شاغل باشند.”

هر زني، چه شاغل باشد و چه نباشد، چه تحصيلات عاليه را پشت سرگذاشته باشد چه نه، به رقابت براي كسب مهارتهاي خانه داري دعوت شده؛ دعوتي كه رد آن ساده نيست. اهميت اين موضوع در چهره مجري زن برنامه هاي خانوادگي هم مشهود است؛ اين كه چطور او با دقت، تمام توجه خود را معطوف مهمان بخش آشپزي و كاردستي مي كند. چون شايد همه مهمان هاي برنامه مهم باشند اما اين جا موضوع شخصي تر شده است: او به عنوان يك زن نبايد از فراگيري اين مهارت ها شانه خالي كند.

فرزانه در اين مورد مي گويد: “اين برنامه ها و يادگيري كاردستي زماني كه فقط خانه دار هستي خوبه. من كاردستي زياد درست مي كردم، همه جور. اما بعد از مدتي آن را عبث ديدم. چون خيلي از چيزهايي كه درست مي كنيم، معمولا چند ماه بعد مي اندازيم دور. من فكر مي كنم اگر خانمي، مثلا گل چيني را ماهرانه درست مي كند، بهتر است از او بخرم تا اين كه ساعتها وقت بگذارم و آخر هم يك گل چيني ناهنجار درست كنم. اينطوري هم به تجارت آن خانم كمك كرده ام هم وقتم را براي كاري گذاشته ام كه من را ارضاء مي كند.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر