تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ مهر ۱۲, یکشنبه

شوهرتان خوشبخت ترین مرد عالم میشود


نشاط، سرزندگی و خوشرویی شما اگر همراه با حوصله و صبوری باشد، باعث می شود که شوهرتان خوشبخت ترین مرد عالم باشد. مردی كه خسته و كوفته از فشار محیط كار به خانه می آید، در پی مكان امنی است تا تجدید قوا كند.

6 – وقتی زن رنجیده می شود چه می كند؟

- به شوهرش بی احترامی می كند و دانسته یا ندانسته او را نزد دیگران تحقیر می كند.

- هیچ یك از كارهای اشتباه خویش را نمی بیند و منطق و انصافش را نسبت به شوهر از دست می دهد.

- به خواسته های شوهر ترتیب اثر نمی دهد و ناخودآگاه سعی می كند او را عصبانی كند.

- به حسودان و معاندان میدان می دهد تا از شوهرش انتقاد كنند.

- با كوچكترین چیزی جنجال به پا می كند، خانه را به خوبی اداره نمی كند، با مهمان ها بدرفتاری می كند و…

و با این شرایط روحی زن، فضای خانه متشنج و زندگی در آن برای همگان سخت می شود.

و اما راه چاره چیست؟ حتی زوج هایی كه عاشق یكدیگر هستند گاهی در برخورد با یكدیگر دچار رنجش می شوند، زیرا به طور طبیعی وقتی كسی را دوست داریم از او توقعاتی داریم و گاهی از او بیش از دیگران توقع داریم، هنگامی كه انتظارات مان برآورده نمی شود می رنجیم. البته رنجش امری طبیعی است اما باید مراقب باشیمهرگز و تحت هیچ شرایطی رنجش خود را از همسر پوشیده نداریم، زیرا:

«رنجش های كوچك همچون طاعون، عشق را نابود می كند.» (لئو.اف. بوسكالیا)

رنجش های كوچك در روحمان انباشته می شود و سرانجام به آستانه انفجار می رسیم. در این مرحله است كه جرقه ای می تواند آتش خشم بی پایان ما را شعله ور كند. داد و فریاد راه می اندازیم، بد و بیراه می گوییم، ناله و شیون سر می دهیم و ارتباط را خراب می كنیم.

در اینجا قصد داریم شما را با دو فن مهم آشنا كنیم:

1 – فن گفتگو: اوایل ازدواج همه كوتاه می آیند، اغماض می كنند، از یاد می برند، می بخشند و زود آشتی می كنند. اما پس از مدتی هیچ یك كوتاه نمی آیند، اغماض نمی كنند، از یاد نمی برند و نمی بخشند. همه چیز از زیر ذره بین رد می شود، زود می رنجند و می رنجانند. بعد هم می گویند چرا من برای آشتی پیشقدم شوم. متأسفانه این روند به مرحله ای می رسد كه زوج نتیجه می گیرند حرف زدن فایده ای ندارد. «او كه اصلاً به حرفم گوش نمی دهد، تا حالا چند بار امتحان كرده ام، او خودخواه است و حرف، حرف خودش است.»

ممكن است شما با هم صحبت نكنید اما زندگی مشترك همچنان ادامه دارد. ناگزیر برای شناخت طرف مقابل و خواسته های او به حدس و گمان متوسل می شوید و مشخص است كه این شناخت نمی تواند درونی و عمیق باشد.

همسر رنجیده می كوشد حقانیتش را ثابت كند. معتقد است رفتاری به دور از عدالت با او شده. اگر طرفین قدمی برای رفع رنجش خود برندارند مدام بر میزان آن افزوده می شود و كار به قهر می كشد. در تمامی مراحل فوق هم صحبت شدن می توانست درهای آشتی را بگشاید. گاه خجالت باعث می شود برای رفع دلخوری قدم پیش نگذاریم. گاه از واقعیت فرار می كنیم و مشكل را رها می سازیم، گاهی هم مایلیم دیگران را شبیه خود كنیم. اما باید دست از خودخواهی برداریم. باید بپذیریم یك رابطه مورد پسند بر حس احترام به عقیده و گفتار طرف مقابل استوار است.

«پیش از ازدواج چشم ها را خوب باز كنید و بعد از آن، كمی آنها را روی هم بگذارید.» (فرانكلین)

باید همسرمان را همان طور كه هست قبول كنیم. برای این كه به خواسته های منطقی مان توجه كند باید به خواسته اش احترام بگذاریم. باید به شیوه پسندیده ای با او حرف بزنیم. اگر با او حرف نزنیم از كجا بداند كه ما چه خواسته ای داریم. آنها كه معتقدند از گفتگو نتیجه ای نمی گیرند باید بدانند با شیوه حرف زدن، آشنایی كافی ندارند.

وقتی با همسر خود درددل كردیم و كدورت ها رفع شد آنگاه به این نكته پی می بریم كه:

«آنچه استحقاق نگرانی و تشویش را داشته باشد، هرگز وجود ندارد.» ( پلاتو)

2 – فن رفع دلخوری: در زندگی زناشویی دلخوری ها، شكایات و مشاجره ها فراوان است، اگر چنین نباشد باید نگران بود زیرا به یقین رابطه زوج به سردی می گراید، نسبت به همسر بی اعتنا می شوند و یکدیگر را دوست ندارند زیرا از هم نمی رنجند. هر گفتگویی شیوه ای دارد كه اگر به همه نكاتش توجه شود پایانی خوش خواهد داشت.اكنون راه های گله گذاری خوب را شرح می دهیم تا بتوانید این مرحله حساس را درست طی كنید:

- پیش از صحبت سعی كنید خود را جای همسرتان بگذارید. با این كار بهتر به مشكلات او پی می برید.

- پیش از صحبت با همسر، هرگز موضوع را با دیگران مطرح نكنید، زیرا ممكن است گفته هایتان را به او تحویل دهند و او را علیه شما بشورانند.

- در ابتدای صحبت تأكید كنید قصد شما از مطرح كردن رنجش، رفع سوءتفاهم است. زیرا قهرهای طولانی و جدال بیهوده است و راه به جایی نمی برد.

- سعی كنید از نكات مثبت كارهای اخیر او یا آنچه از او پسندیده اید ذكری به میان آورید تا فضای مذاكره صمیمی شود.

- تأكید كنید ممكن است مقصر این ماجرا خودتان باشید. بنابراین محض رفع دلخوری اقدام به صحبت كرده اید. اگر تقصیری داشته اید حتماً آن را به زبان آورید و از همسرتان پوزش بخواهید. این كارتان جو گفتگو را بهبود می بخشد و همسرتان فكر نمی كند محاكمه ای در كار است. در ضمن او نیز آماده پذیرفتن اشتباهاتش می شود.

- ضمن حل مسائل سعی كنید حرفهایتان را با زخم زبان، كنایه، تحقیر و تمسخر بیان نكنید. زیرا وضع از آنچه هست بدتر می شود.

- هرگز همسرتان را با دیگران مقایسه نكنید و مزایای آنها را به رخش نكشید. اگر می خواهید مقایسه ای در كار باشد سعی كنید او را با خودش، یعنی خطای احتمالی اش را با رفتار خوب خودش در موقعیتی دیگر مقایسه كنید.

- از دلخوری ها و رنجش های كوچك شروع كنید و از گذشته های دور یاد نكنید. پس از رفع دلخوری او را وادار نكنید به گناهش اعتراف كند و از شما عذر بخواهد. این امر غرورش را از بین می برد و جری اش خواهد كرد.

- از یكدندگی بپرهیزید و لجبازی نكنید. اگر موردی در آن جلسه حل نشد، گفتگو را به بعد موكول كنید.

- هنگام گفتگو اگر همسرتان خواست حرفی بزند مانعش نشوید و سراپا گوش باشید. فرصت دهید تا اظهار نظر كند. با این رفتارتان ثابت می كنید او نیز دارای حق و حقوقی است. از طرفی همسر شما با حرف زدن تخلیه روانی می شود. وقتی گفته هایش تمام شد آرامش و راحتی زیادی احساس خواهد كرد و پیش خود خواهد گفت: «من هم حرفم را زدم» به این ترتیب امكان آشتی و رسیدن به تفاهم فراهم می شود.

- به هر شكل كه می توانید رفع دلخوری را جشن بگیرید- با هدیه دادن شاخه گلی یا هر چیز جزئی مورد نیاز طرف مقابل- خانم می تواند كیك یا شیرینی بپزد، آقا می تواند دعوت به عصرانه یا شامی در بیرون از منزل كند و…

همیشه به یاد داشته باشید كه آشتی های اجباری كه در آن هیچ كدام از طرفین در خود تغییری نمی دهند بنیانی سست دارد.

«بعد از یك سال زندگی زناشویی دیگر زن و مرد به فكر زیبایی صورت هم نمی افتند و برعكس فقط متوجه خلق و خو و رفتار یكدیگر می شوند.» (ساموئل اسمایلز)

7 – مراقب حساسیت های شوهرتان باشید

برای همسر خود ارزش و احترام قائل باشید، سخنش را قطع نكنید. اگر در محافل احترام لازم را به او نگذارید نباید انتظار داشته باشید دیگران برایش ارزش قائل شوند. همواره باید در كنار شوهرتان باشید نه در مقابل او؛ اگر چنین كردید باید تاوان خطاهایتان را هم بپردازید. اگر كسی بی احترامی ببیند به كسانی رو می آورد كه تحسین و تشویقش می كنند.

اگر در مجالس كسی به شوخی شوهرتان را دست انداخت، از شوهر خود حمایت كنید. در مهمانی ها مراقب شیطنت های اطرافیان باشید؛ معمولاً بی غرض نیستند. زندگی سعادت بار، ناشی از مراقبت های زوجین است. مردان هر ضعفی داشته باشند مایلند مورد محبت و احترام همسرشان واقع شوند. مواظب باشید به دام آدم های حسود و دو به هم زن نیفتید كه رهایی از شر آنها آسان نیست.

اگر همسرتان عیبی دارد مواظب باشید در هیچ شرایطی با دیگران در میان نگذارید. «چرخ زندگی باید به دست خودتان بچرخد، آن را به دست دیگران ندهید كه در جهت منفعت و مصلحت شما نمی چرخانند.»

8 – سنگ صبور شوهر باشید

نشاط، سرزندگی و خوشرویی شما اگر همراه با حوصله و صبوری باشد، باعث می شود شوهرتان خوشبخت ترین مرد عالم باشد. مردی كه خسته و كوفته از فشار محیط كار به خانه می آید پی مكان امنی است تا تجدید قوا كند.

سعی كنید غمخوار شوهر باشید و در ناراحتی هایش شریك باشید. وقتی از سختی ها و مشكلات می گوید فقط گوش كنید، او در این لحظه محتاج پند و اندرز نیست. هیچ گاه از اشتباهات یا اعتراف هایش چماقی علیه او نسازید و اسیر جملاتی مثل «من كه گفته بودم این كار را نكن» نشوید. پس ملكه ذهن خود كنید كه شوهرتان به شدت به شما نیاز دارد و نباید كاری كنید كه از شما فاصله بگیرد.

«خداوند شایستگی زن را در قلب او قرار داده است.» ( لاما رتین)

9 – شكم مرد، دروازه قلب اوست

مردها دو گروه هستند: گروه اول مردهایی هستند كه خیلی كم غذا می خورند اما به كیفیت آن و نحوه چیدن میز بسیار اهمیت می دهند. این دسته از مردها معمولاً یكی – دو غذا را خیلی دوست دارند. پختن غذاهای مورد علاقه شوهرتان ابراز غیرمستقیم مهر و محبت به اوست. با این كار به او می گویید: « تو برای من مهم هستی و خواسته هایت در درجه اول اهمیت قرار دارد. به خاطر توست كه غذای مورد علاقه ات را پختم و در چیدن میز نهایت سلیقه و حوصله را به خرج دادم.»

گروه دوم مردان شكم پرست هستند و دوست دارند غذاهای چرب و سرخ كرده بخورند. حتی اگر با شوهرتان قهر هستید، باز هم از شكم او نزنید. اما اگر شوهر اضافه وزن یا سوء هاضمه داشت چه باید بكنید؟

اگر می بینید غذای چرب و سرخ كرده سلامتی او را به خطر می اندازد از آن صرف نظر كنید و به تدریج به غذاهای رژیمی روی بیاورید. زیرا سلامتی شوهرتان از هر چیز دیگری مهمتر است. ولی برای این كه سروصدای شوهر شكم پرست تان در نیاید به او وعده بدهید هفته ای یكی- دوبار غذاهای مورد علاقه اش را خواهید پخت. مطمئن باشید دلخوری همسرتان موقتی خواهد بود زیرا پس از مدتی به این گونه غذاها عادت می كند. ممكن است در ظاهر حرفی نزند اما وقتی می بیند مراقب سلامتی اش هستید در باطن شما را ستایش می كند.

10 – چگونه مرد را در انجام كارهای خانه شركت بدهید

بیشتر مردانی كه از زیر بار كار خانه، شانه خالی می كنند مدعی هستند همسرشان كار آنها را قبول ندارد و مدام ایراد می گیرد. «هر وقت می خوای كمك كنی كار منو زیادتر می كنی» ،«بلندشو برو پی كارت، تو بلد نیستی سبزی پاك كنی»، «مزاحم نشو. تو كار نكنی بهتر است» و بعد همین خانم پیش مشاور می آید و می گوید: «شوهرم مسئولیت پذیر نیست و كمكم نمی كند.» بنابراین خانم های محترم چاره ای ندارند جز انتخاب راه هایی كه امكان همكاری مردان را در خانه بیشتر می كند.نكات زیر شما را در این مهم یاری می دهد:

- به مرد فرصت دهید كارهایی را انجام دهد كه به آنها علاقه مند است.

- غـُرغـُر كردن و نالیدن از فشار كار، چاره درد نیست. ببینید چگونه می توانید شوهرتان را به كار تشویق كنید.

- اگر شوهرتان كاری را ناشیانه انجام داد ملامتش نكنید وگرنه قهر می كند و دیگر دست به سیاه و سفید نمی زند. هر كار خوب او را تحسین كنید تا به انجام باقی كارها ترغیب شود.

- به تدریج شوهرتان را متوجه كنید به كمكش نیاز دارید و این كمك، وظیفه اوست.

- برای مرد تكلیف تعیین نكنید که كدام كار وظیفه اوست. مردان دوست ندارند تحت قید و بند در آیند. بگذارید به میل خود سهمی از كار خانه را به عهده بگیرند. به شوهرتان فرصت دهید وظیفه اش را انجام دهد، اگر آن را از یاد بُرد یا تنبلی كرد جنجال راه نیندازید و صبوری و متانت به خرح دهید. «اگر به عشق اجازه دهید آزادانه جاری می شود و بر هر مانعی غالب خواهد شد»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر