تبلیغات کلیکی و کسب در آمد لطفا کلیک کنید برای حمایت از ما

جستجو در کل مطالب این وبلاگ

۱۳۸۸ مهر ۱۲, یکشنبه

مهم ترین ملاقات وملاقات اول


برای اینکه در ملاقات اول تأثیر مثبتی بر دیگران بگذارید ، به موارد توجه کنید :

از حرکات بدنی مثبت استفاده کنید. با اعتماد به نفس و پرانرژی بایستید. با مردم مطمئن و محکم دست بدهید و وقتی به دیگران معرفی می شوید، در چشم آن ها نگاه کنید.

وقتی با کسی صحبت می کنید با او ارتباط چشمی منظم برقرار کنید و نشان دهید که برای شخص مقابل احترام قایلید و مطمئناً همین احترام را هم برای خودتان ایجاد خواهید کرد.
رفتارتان مثبت و با اعتماد به نفس باشد، حتی اگر در درون تان چنین احساسی ندارید، وقتی در محیطی که هستید مطمئن و آرام بودید ، دیگران هم این آرامش را حس خواهند کرد و در نتیجه اعتماد به نفس شما بیشتر خواهد شد.

به لباس پوشیدن تان اهمیت بدهید. هنگام شرکت در مصاحبه های شغلی همیشه منظم و تمیز باشید. می توانید در مورد ظاهرتان نظر اطرافیان را هم سوال کنید.

برنامه ریزی کنید و آگاه باشید. قسمت هنری و ورزشی روزنامه ها را بخوانید.

چند داستان کوتاه آماده داشته باشید. بیان یک داستان کوتاه، راه بسیار خوبی برای شروع گفت و گو است. طنز هم نشان دهنده ی هوش اجتماعی است که می توان از آن بهره جست.

از مکالمات مناسب بهره گیرید. یعنی اول در مکالمات برای فرد مقابل احترام قایل شوید. هرگز آمرانه با آن ها صحبت نکنید. همیشه با دیگران به گونه ای صحبت کنید که انتظار دارید با شما صحبت شود. سپس سعی کنید مکالمه ای هدف مند داشته باشید. یعنی بدانید هدف از مکالمه چیست آیا صرفاً یک گپ دوستانه و تبادل اخبار کوتاه روز است یا صحبت درباره ی برنامه ی کاری با همکاران.

لحن صحبت کردن شما باید سازگار با آن موقعیت خارجی باشد. مثلاً لحن صحبت کردن شما با صاحب مغازه میوه فروشی، معمولاً دوستانه است. با رییس تان یا باید مرتبط با مکالمه حرفه ای و جدی در مورد گزارش کار باشد و یا در مورد پیشرفت امور شرکت.

در وقت خداحافظی چیز مثبتی بگویید. در وقت خداحافظی سعی کنید پیام دلپذیری را از خود باقی بگذارید. با هیچ کس به تلخی خداحافظی نکنید. شما نمی دانید که آیا دوباره این شخص را خواهید دید یا نه.

گفت و گو با مردم را تمرین کنید. در هر فرصتی با مردم گفت و گو کنید. روزانه حتی چند کلمه صحبت با مغازه دار به ایجاد اعتماد به نفس در شما کمک می کند. اگر می خواهید از نظر اجتماعی موفق باشید باید معاشرت و ارتباط خود با دیگران را بیشتر کنید. تحقیقات نشان می دهد کسانی که وسعت ارتباطات اجتماعی شان بیشتر است، از سیستم ایمنی بهتری برخوردارند و کمتر دچار سرماخوردگی می شوند.

یکی از موثرترین راه های تقویت اعتماد به نفس و محبوبیت اجتماعی این است که بتوانیم اسم کسانی را که با آن ها ملاقات می کنیم به خاطر بسپاریم. در واقع اعتماد به نفس کلید هوش اجتماعی و موفقیت است.

طوری رفتار کنید که مردم احساس آرامش کنند. چیزهایی که احساس ناخوشایندی را در دیگران به وجود می آورند، شناسایی کنید. مثلاً گرما، سرما و… این کار نشان می دهد که شما شخص با ملاحظه ای هستید. ایجاد چنین روابطی با دیگران باعث می شود که آن ها راجع به شما مثبت فکر کنند و شما را شخص مبادی آداب بدانند.

از نقاشی فکر بهره گیرید. هر نوع برنامه ای را که در نظر دارید، (جشن، مراسم ازدواج، تولد، میهمانی و…) را به صورت نقاشی فکر پیاده کنید. در این طرح تمام موضوعات بزرگ یا کوچکی را که برای موفقیت در آن مراسم مهم می دانید در نظر بگیرید. چنین طرحی یک تصویر کامل از کل مراسم به شما می دهد و باعث می شود برنامه هایتان از خلاقیت بیشتری برخوردار شود و میهمانی موفق تر برگزار شود و بالاخره این که از نردبان هوش اجتماعی به سرعت صعود کنید.

افکار مثبت را تقویت کنید. افکار منفی، رفتاری منفی تولید می کنند و افکار مثبت، رفتار مثبتی را به وجود می آورد و هر چه بیشتر این رفتار تکرار شود، در ما انعکاس قوی تری را ایجاد می کنند. گفته شکسپیر هم این ایده را تایید می کند:

“هیچ چیز بد یا خوب نیست، طرز فکر ما بد و خوب را به وجود می آورد.”

جهت کنار آمدن با دیگران راهکارهای زیر را مورد استفاده قرار دهید:

قبل از شروع، اول بدانید که دقیقا چه می خواهید و بالاخره قیمتی که حاضرید برای آن بپردازید چقدر است. مثلا: شما میل دارید پسرتان تکلیف مدرسه اش تا آخر هفته تمام کند (هدفی که به دنبالش هستید) و در عوض به او قول می دهید که در آخر هفته او را به سینما ببرید (مبلغی که می پردازید).

با دید دوستانه و مثبت وارد معامله شوید. اگر به هر دلیل با تشویش و حالت تدافعی وارد معامله شوید احتمال موفقیت تان زیاد نخواهد بود.

حتی المقدور همه اطلاعات موجود را در اختیار داشته باشید. مثلاً اگر از رییس درخواست افزایش حقوق دارید، دلایل مختلفی برای افزایش حقوق در دست داشته باشید.

هم زمان با داشتن اهداف خودتان، از اهداف طرف مقابل هم مطلع شوید. دانستن هدف طرف مقابل باعث خواهد شد که شما متوجه نقطه نظرهای مشترکی شوید و بسیاری از موانعی را که فکر می کردید وجود دارند، اصلاً وجود نخواهند داشت.

یکی از چیزهایی که در هر معامله به ضرر شما تمام خواهد شد این است که خود را شتابزده نشان دهید. اگر خود را آرام و مطمئن نشان دهید، طرف مقابل بیشتر سعی می کند با شما معامله کند و شما در موضع بهتری قرار خواهید گرفت.

سایر راهکارهای تقویت کننده هوش هیجانی:

اشتباهات خود را بپذیرید: قبول نکردن اشتباهات، نشان دهنده خودخواهی، کمبود اعتماد به نفس و به نوعی نداشتن صداقت با خود و دیگران است. این نشان می دهد شما نسبت به خود و دیگران صداقت دارید، انعطاف پذیرید، میل به یادگیری دارید و سلطه طلب نیستید. هم چنین شخص قابل اعتماد، دوست و راهنمای خوبی هستید.

حتی الامکان از مجادله بپرهیزید و منظور طرف مقابل را هم در نظر گیرید. این عمل نشان می دهد که شما برای طرف مقابل ارزش قایل هستید.

احساسات مرتبط با قدرشناسی تان را ابراز کنید. مثل استفاده از کلماتی همچون متشکرم یا هدیه دادن و…

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر